rengöring under bottenfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • klauzer
    Användare
    • september 2003
    • 25

    rengöring under bottenfilter

    Jag har för 1 år sen köpt akvarium med bottenfilter. Till den har jag kopplat en ytterfilter. Jag ser nu att det har samlats en massa skit och matrester under bottenfiltret. Kan det vara farligt för fiskarna? I så fall hur kan man komma åt under filtret på enklaste sätt. Måste jag ta ut fikarna kanske?
    375 liter

    1+1 Rödzebra
    2+1 Lombardoi
    3+1 Polit
    2 Edwardi
    5 Greberi

    60 liter

    4 Rödzebra (yngel)
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    använd inte bottenfilter, riv upp det och kasta skiten.
    fish r friend

    Kommentar

    • klauzer
      Användare
      • september 2003
      • 25

      #3
      Det har ju fungerat bra. Vad ska jag under gruset då? frigolit?
      375 liter

      1+1 Rödzebra
      2+1 Lombardoi
      3+1 Polit
      2 Edwardi
      5 Greberi

      60 liter

      4 Rödzebra (yngel)

      Kommentar

      • Kjell K
        Användare
        • april 2002
        • 128

        #4
        Det finns de som anser att bottenfilter är den optimala filtertypen. Jag tillhör inte den gruppen av akvarister.

        Tanken är att smutsen som hamnar i bottenmaterialet skall brytas ned i samma takt som ny smuts inlagras. Jag fick trots en hel del försök aldrig till den balansen. Det slutade alltid på samma sätt; bottnen blev helt full av smuts och jag fick riva ut precis allting ur akvariet och göra rent. Jag har därför gett upp bottenfilter.

        Ett annat problem är att ciklider och bottenfilter ofta är en dålig kombination. De flesta ciklider bökar i botten och det funkar ju inte när bottnen skall fungera som filtersubstrat.

        Att det ligger en del smuts under bottenfiltret betyder inte att du måste riva upp allt omgående. Det blir alltid en del slem i alla typer av filter. Håll bara koll på fiskarna och nitrit-nivån. Det sagt, så är min gissning att du förr eller senare ändå blir tvungen att göra en totalrengöring. När du gör det skall du absolut flytta en del vatten och alla fiskar till något temporärt kar. Gruset innehåller mycket smuts och det brukar bli riktigt vidrigt när man börjar rota runt. Det kan aldrig vara nyttigt för fisken.
        Ha inte ytterfiltret igång när du rotar runt så undviker du att suga in ett års upplagrad smuts på ett bräde. Gör inte heller rent ytterfiltret samtidigt som du gör rent i akvariet.

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Botten filter är bra om man orkar sköta dom plus att det kostar en bråkdel av många andra filter.Nackdelarna kommer man märka om man inte sköter dom ordentligt.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • klauzer
            Användare
            • september 2003
            • 25

            #6
            Jag funderar på att riva bottenfiltret. Ska göra det vid årsskiftet. Men frågan är vad ska jag ha där istället. Frigolit?
            375 liter

            1+1 Rödzebra
            2+1 Lombardoi
            3+1 Polit
            2 Edwardi
            5 Greberi

            60 liter

            4 Rödzebra (yngel)

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 1159

              #7
              Sand [?]
              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              • Mohlin
                Användare
                • maj 2002
                • 139

                #8
                Jag har frigolit i botten och sedan sand ovanpå. Dels känns det tryggare att lägga på sten o rötter så att det inte ligger direkt på bottenglaset, dels verkar det faktiskt som om växterna mår bättre av det. Det är bara ett par vanliga packlådor av frigolit som jag delat och lagt ner. Tigg ett par hos din handlare. (Vår närmsta granne är salladsodlare så vi har näst intill obegränsad tillgång till frigolit. Och sallad)

                Kommentar

                Arbetssätt...