Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plåtis
    Användare
    • juni 2002
    • 212

    Tropheus

    Jag har nydligen startat ett tanganjika kar. Och då köpte jag alla fiskar som fans i stan.
    Det blev 9 st T-Dubios Maswa 6-7 cm,lelupi 4st,Daffodil 4st & Brevis ett par. Då undrar jag om jag kan köppa till fler maswa eller några moorii. Eller borde man köpt alla på samma gång. Akvariet är på 375l. Kan man möblera om och sätta i fler fisk? Eller är det för stor risk med olika infektioner från dom nya fiskarna?
    Lars

    plåtis
    Lasse.H
  • TIC37
    Användare
    • maj 2002
    • 45

    #2
    Tycker att du skall köpa ett antal Maswa till av flera anledningar:
    1. Tropheus har en mycket stark hierarkisk gruppbildning och det finns alltid någon några som det hackas på. Har du då för få djur så blir dessa några, en eller högst två och detta fortgår även om en dör. D.v.s. när en dör hittar den starkaste hanen ett nytt offer (även honor) tills gruppen består av en eller högst några fiskar kvar. HA ALLTID MÅNGA TROPHEUS sen är frågan hur många.

    2. En större grupp Tropheus ger dig möjlighet att sortera ut så att du inte har för många starka hanar. I så fall kommer dessa hanar att ägna mycken tid åt att visa vem som är starkast och liten tid till att visa att de kan fortplanta sig. Därför kan det vara lämpligt att kunna ta bort hanar som är "överflödiga".

    3. Just Maswa och Spec. Black är det lämpligt att hålla i större grupper. Många säger 20-30 stycken jag är lite försiktigare och säger att 15-20 räcker, det är min erfarenhet.

    Alltså skaffa fler Maswa. Sen var det frågan hur många? Jag är av meningen att en väl fungerande grupp av Tropheus behöver inte vara jättestor men det kräver att man sorterar ut så att man har en stabil och välfungerande grupp. Man får alltså studera sina fiskar ett tag och se vilka hanar som ej funkar i gruppen av olika anledningar. Det kan vara att de är för dominanta eller tvärtom att de bara får stryk var de är någonstans. En optimal grupp är kanske 3/7 eller 4/11. Nu kommer kruxet med Tropheusar. Du kan inte gå och köpa en ny grupp på 7-10 fiskar och slänga ner dem i karet där den redan befintliga gruppen aklimatiserat sig, det kommer att ge dig mycket huvudbry och säkerligen en tunnare plånbok. Därför så är det bättre att köpa "för
    många" fiskar redan från början. Senast ja köpte Tropheus köpte jag 18 st yngel av Caramba och av dem har jag idag en grupp på 12 fiskar som fungerar bra ihop med fördelningen 3/9.

    Om jag måste slå ihop två grupper så brukar jag ta ur den befintliga gruppen en a' två dagar före jag skall ta hem med den nya gruppen. De får då gå i en balja sidanom. Sedan köper jag nya fiskar och tar hem samt möblerar om i karet något hejdlöst så att hela karet är "nytt". Detta gör att den nya gruppen kommer att känna sig hemma direkt för de känner inte till platsen sedan tidigare och efter ett par timmar stoppar jag i den "gamla" gruppen igen. Den gamla gruppen kommer då att hamna i en situation där de känner igen sig lite men ändå inte, dessutom var det inte dom som var först på plats i den "nya" tanken. Du får ändå räkna med att det blir skärmytslingar men förhoppningsvis inte för allvarliga, det märker du innan det gått ett par dagar.

    Carpe Diem
    Carpe Diem

    Kommentar

    Arbetssätt...