"tömma" honan vid munruvning...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marre
    Användare
    • oktober 2003
    • 71

    "tömma" honan vid munruvning...

    har sett lite här o var att en del tömmer sina honor på yngel, hur gör man det?? Och varför gör man det, för-och nackdelar med detta??
    Bara lite nyfiken =)
    Ha en bra dag från Maria
    marre
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Jag hänvisar till denna tidigare tråd i ämnet;
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Fördel: Större överlevnad av yngel. Förkortar ruvning för honan vilket minskar stressen i ett fiskbestånd som är tätt. Hjälp om honan avmagrat farligt mycket pga för täta återkommande lekar.

      Nackdel: Kan orsaka minskad yngelvård hos generationer som kommer från tömda honor. Svaga individer överlever oftare och kan vidareproducera sina svaga gener. Stress för honan vid tömning (psykisk). Eventuell skada på hona om man inte är försiktig (fysisk).

      Detta är mina åsikter om för- och nackdelar...

      Jag tömmer honor lika ofta som jag låter dom löpa linan ut. Allt beror på honans kondition, hur många lekar hon gjort inom kort tid och den stress hon får utstå av uppvaktande eller jagande hane (och rivaliserande honor).

      Kommentar

      • marre
        Användare
        • oktober 2003
        • 71

        #4
        ok tack så mycket =)
        marre

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Här visar det ett förlopp hur man tömmer...men jag vill verkligen påvisa risken med detta och att man bör vara väldigt försiktig vid öppnande av munnen på honan. Peta inte med vassa föremål, utan använd rundade mjuka material som fisken inte kan skära sig på eller få annan skada av...(fisken kan slänga med huvudet för att försöka komma loss).



          Det kan låta lite väl våldsamt av de rader jag skrivit, men är man försiktigt så är det hur enkelt som helst att tömma honor och risken för fysisk skada på fisken är minimal om man är noggrann med försiktighetsåtgärderna.

          Kommentar

          Arbetssätt...