Tömmning/tuggning/frisläpp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • syrolis
    Användare
    • augusti 2002
    • 19

    Tömmning/tuggning/frisläpp

    Jag vet att detta ämne är uttjatat och de som inte orkar läsa/svara kan gå vidare till nästa inlägg.

    Min son (och jag) är nybörjare på Malawiciklider sedan 1½ år tillbaka. Vi köpte yngel som nu har uppnått könsmognad och första leken på Rödzebran skedde i augusti i år.

    Första leken misslyckades efter 5 dagars tuggande.
    Andra leken (samma hona/hane) misslyckades efter 5-7 dagars tuggande
    Tredje leken (samma hona/hane) misslyckades efter 5-7 dagars tuggande

    Vi är nu uppe i fjärde leken och pojken är nu ganska otålig för att honan inte klarar av sin uppgift som hon ska.
    Men denna gången har hon snart gått tre veckor!
    På onsdag har det gått 21 dagar och vi har blivit rekommenderade att tömma honan. Det är klart att det skulle vara roligt med ynglen som har bättre chans att klara sig men samtidigt kanske vi förstör beteendet hos honan ytterligare...

    Vi har inrett ett yngelakvarium (30l) med vatten från det stora akvariet och ett par grottor och en bit grått skiffer och en minilerkruka liggandes i den danska sjöstenen.
    Hur stora är riskerna med att låta honan spotta i karet och att hon troligtvis kanske käkar upp alla yngel?

    Nu har hon inte så många kvar tror jag då jag inte ser några i munnen när hon tuggar. Hon har minimal hakpåse kvar men tuggar alltjämnt så det borde vara i alla fall 2-5 stycken kanske?
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Hon äter inte upp dem...
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • syrolis
      Användare
      • augusti 2002
      • 19

      #3
      Skulle nu på morgonen fånga honan innan belysningen tändes i det "stora" karet på 150 liter för att flytta henne till det färdigiordninggjorda yngelkaret.
      Hade bestämt mig för att låta henne spotta yngel där ifred utan att tömma henne (trots att vi lääängtar nu efter att äntligen lyckas att få frisimmande avkomma).

      Då är hon tom igen (!), har antingen spottat dem i stora karet till övriga invånares förtjusning över variation i kosten alternativt ätit upp dem själv.
      Kan spottningen bero på att jag gjorde ett vattenbyte igår på ca 20% och fyllde på med kallt vatten (som alltid) och att jag då stressade honan till spottning...?

      Det känns som om vi aldrig ska få det vi eftersträvar.

      Någon tröst dock. En annan stor rödzebra hona tuggar. Hon har aldrig tuggat förut trots att hon är något större än hona 1. Hade misstänkt länge att hon var en röd hane trots allt eftersom hon alltid har småblessyrer. Men nu har hon munnen helt igenzippad och tuggar svagt. Bara antydan till hakpåse. Kanske hon lyckas där den andra honan misslyckats?

      Ska jag flytta över honorna fortsättningsvis i yngelakvariet tidigare (efter 1 eller två veckor) istället för att vänta så nära 21 dagar som möjligt för att kullen ska ha större chans att klara sig?

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Vid vilket tillfälle man lämpligast flyttar över honan finns det många synpunkter på. Jag har själv alltid haft mest framgång med att göra det sent. Det har ju mycket med hur hon har det att göra. Ibland kan en hane vägra förstå att leken är avslutad och bara fortsätta jaga. Om det då rör sig om ett 150 liters kar så kan hon då bli väldigt stressad eftersom han får tag på henne så lätt.

        Jag tycker inte att du ska frestas till att tömma henne. Hon kommer att klara det. Det kan som sagt vara att det är lite trångt så prova med att ta ur henne tidigt så hon får lugn.

        Ett tips, om du har ett litet filter som du tänker använda i det lilla karet så sätt ner det i det stora nu så att det börjar leva i svampen. Sen kan du flytta över både hona och filter samtidigt.

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          Ett tips är att låta honan tugga så länge som som du vågar. Är det första gången honan tuggar så går hon i regel ganska länge(Mina egna erfarenheter från egna troffar). Jag har sedan iaktagit honan för att se när det börjar närma sig. Ofta när det nästan har gått 4 veckor har jag tagit upp honan och då är ynglen såpass stora att honan spottar ut dem i håven bara för att bli av med dem.
          Då har ynglen ändå fått en ganska bra prägling. Tiden då honan tuggar varierar väl mellan arter kan jag tänka mig.

          För mig har detta varit ett ganska smidigt sätt att "tömma" mina honor, då jag slipper att öppna munnen på honorna. Det har varit ett väldigt ståhej på sidan att det oestetiskt att tömma honor och jag har fått mkt skit. Nu har jag redovisat hur det funkar hemma hos mig.

          För mig passar detta sätt kanon, honan blir ej stressad och hon kommer fort tillbaka till gruppen igen som inte har tagit ngn notis om att hon har varit ute ur karet.

          MVH
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            citat:För mig har detta varit ett ganska smidigt sätt att "tömma" mina honor, då jag slipper att öppna munnen på honorna. Det har varit ett väldigt ståhej på sidan att det oestetiskt att tömma honor och jag har fått mkt skit.
            Dito! Men det är kontroversiellt och ett omdiskuterat ämne.





            Några "tömningstrådar"...

            Kommentar

            • syrolis
              Användare
              • augusti 2002
              • 19

              #7
              Jo jag har sett att det finns flera tömmningstrådar och jag har bestämt att honorna så långt det fungerar ska få spotta själv i separat välinrett kar.
              Nu när det för 4:e gången inte lyckades funderar jag på om honan inte är lämplig till avel. Hon kanske redan hör till de "tvångsförlösta" ynglen :-/

              Vi får antagligen försöka hitta en annan hona som är mer intresserad av att tugga klart.
              Den andra honan som tuggade i morse har spottat/ätit upp sin rom redan. Tråkigt men hon får väl försöka fler gånger innan jag ger upp...

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #8
                Är det en sk "tömd" hona så tar det ett par lekar innan den håller tiden ut. Håll ut och låt tiden ha sin gång så kommer det säkert att gå fint.

                Intressant är att mina sjöodlade Canary Cheek honor höll äggen/ynglen hela tiden ut första gången de lekte.
                Är det vanligt?

                MVH
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • syrolis
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 19

                  #9
                  Rödzebrahonorna har jag köpt på zoologisk affär som yngel (4-5cm) för drygt ett år sedan.
                  Huruvida vilket alternativ som de är "förlösta" med har jag ingen aning om.
                  Får väl ge mig till tåls och det är ok. Det är sonen som har lite mindre tålamod och vill ha mer resultat helst nu.
                  Så är det när man är nybörjare (jag och sonen)

                  Sylvia

                  Kommentar

                  • Dolphin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 57

                    #10
                    4:e leken sa du?
                    Herregud, dom har jue precis lärt sig hur man gör
                    Övning ger färdighet, så gäller oxå för oss humaner, asså: ju fler lekar desto mer lär du dig, och till sist kan du knepet.

                    Själv har jag i princip tömt alla honor som tuggat i mina baljor, utom vid första lekarna för att inte avskräcka dom direkt.
                    Och skulle det va så att inte ynglena är klara finns ett antal olika varianter för konstgjord tuggning
                    Lycka till!

                    Mvh
                    Adam

                    Kommentar

                    • syrolis
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 19

                      #11
                      Åh... då är inte hoppet ute efter 4:e leken?
                      Många jag har pratat med har sagt att såklart en rödzebrahona klarar det på första, i alla fall andra försöket.
                      Så då är det klart att sonen misströstar och jag börjar fundera.

                      Nåja, bättre lycka nästa gång. De leker ju i alla fall var 3:e vecka ungefär så det blir väl till jul ungefär igen.

                      Tack för tips och stöd :-)

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1884

                        #12
                        Ett tips till. Honan sover mycket djupare en timma efter släckning än en timma innan tändning. Om du vill ta henne sovande så gör det några timmar efter belysningen har släckts.

                        mvh,
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        • syrolis
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 19

                          #13
                          Tack igen!
                          Det kommer säkert till pass :-)

                          Sylvia

                          Kommentar

                          • bearman

                            #14
                            min Labeotropheus trewavasae hona gick i 4v första ggr
                            i sitt yngel kar. innan hon släppte sina avkommor
                            4st till antalet.
                            Hon fick gå där tillsammans med ynglena till de var
                            stora nog att återvända med honan till det stora karet.

                            Efter 3v så var det dax för kull nr två..
                            tugg tugg... så jag flyttade över henne igen
                            till yngelkaret efter ca 14dagar. För att hon skulle
                            få lung o ro, o efter ytterligare 4dagar så
                            hade hon frisimmande yngel 21 till antalet..

                            Så jag kommer inte råda dig att tömma henne själv utan
                            flytta över henne efter ca 14dagar så hon kan utföra detta
                            själv..

                            ps.. min trewavse tuggar igen...
                            men denna ggr ska jag försöka få henne att
                            driva upp dem i stora karet..

                            Kommentar

                            • syrolis
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 19

                              #15
                              spännande bearman!

                              Nu tuggar salousihonan sedan i fredags så jag kommer att flytta henne om 14 dagar enligt rekommendationer.
                              Så får vi se hur det går. Det är andra gången hon tuggar.

                              Återkom gärna och berätta hur det gick för din hona med ev. yngel i det stora karet. Hur tätt befolkat är det?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...