Paletter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gogar

    Paletter

    Skamligt erkännande - jag har aldrig mätt någonting i mina akvarier förutom temperatur någonsin. Men nu har jag två små burkar med paletter som leker som bara den. 100 och 63L jojo, jag vet att det är litet. Men vad jag undrar är egentligen: Behöver jag mäta något? Om allting verkar okej ska jag då kasta bort pengar på en mätsats? Jag har ju lackmuspapper, så pH är ok.
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Vad är lackmuspapper? och hur mäter man ph med den?

    Du behöver inte ha några mätinstrument, men jag personligen använder mig av ganska billig ph-test för att se så det håller sig på godkänd nivå.

    Kul att du har sådan fart på paletterna...och det är riktigt snygga ciklider när de har lekdräkt. Jag har haft sådana och fått några lekar, men tyvärr har jag haft otur med honorna som dött ganska snabbt. Det är duktiga föräldrar...roligt att se när de "vallar" runt med ynglen efter akvariesidorna.

    Kommentar

    • gogar

      #3
      Lackmuspapper måste vara den äldsta typen av pH-mätning. ;D
      Det är papper indränkt i indikatorvätska som färgas efter pH-värde. Från rött till blått, tror jag (osäker). Mycket enkelt och mycket billigt alternativ. Ger inte värden exakt på promillen men låter dig veta om du ligger på 7 eller 7,5 et c.

      Ja de är kul, paletterna. Har ju pysslat mycket med akvarium i min ungdom, men man har ju glömt det mesta. Var mest ungfödare och kampfisk då. Honorna verkar mycket mer aktiva än hanarna så vi får väl se.....

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Gogar: Ph-värdet kan du även "mäta" med hjälp av antalet yngel som blir hanar resp. honor. Vet inte riktigt hur det är men ska kolla om en stund.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          Med referens till zoopet.com om palettcikliden:
          fler hanar = lägre pH
          fler honor = högre pH
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • gogar

            #6
            Jo, men då är det så dags ... jo jag visste att könet påverkas av pH, läste det någonstans också.
            Men alla fiskar verkar må bra och det är full rulle i karen. Och vattenbytena sköter jag. Klart att man skulle få säkrare indikationer på om man behöver byta om man mätte mer värden.

            Kommentar

            Arbetssätt...