hur vanligt är det med VF malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    hur vanligt är det med VF malawi

    har möjlighet att köpa VF alunocora stuartgranti. för 245:- är det rimligt pris för strl 8cm+?
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    vilken stuartgranti? hur som helst är 245:- billigt för vilken vf Aulonocara som helst..

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      245:- låter som ett normalt(billigt) pris för en ej alltför sällsynt VF aulononcara i handeln så om du tycker om dom så e det nog bara till att handla =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Niclas
        Användare
        • oktober 2003
        • 37

        #4
        Har inte varit aktiv så länge här på forumet. Läser och försöker lära mig. Därför undrar jag vad som menas med VF?

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          VF = Vildfångat från respektive sjö.

          Jag tycker priset 245kr för VF Aulonocara är ett relativt bra pris.

          Kommentar

          • Niclas
            Användare
            • oktober 2003
            • 37

            #6
            Aha, då är jag med! Tack för svaret!

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jag kommer att köpa VF hädanefter då de är betydligt snyggare...

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #8
                Det behöver de väl inte vara. Det Vf hos min handlare ser bara mer feta och stora ut än odlade....man vill väll ha små fiskar från början så att de kan växa upp i karet?
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag har inhandlat odlat och de har växt upp i akvariet, men hädanefter kommer jag att handla VF på grund av att de är snyggare och för att jag också vill ha in lite bättre linjer i de grupper jag har...

                  Fiskarna är inte enbart ämnade att se på utan även för avel...

                  Kommentar

                  • So
                    NCS Medlem
                    • augusti 2003
                    • 177

                    #10
                    VF contra odlat... en infekterad disskusion som varat i evigheter... Nästan lika länge som jag har varit akvarist faktiskt... :-)

                    Är man en duktigt akvarist med lite tålamod så är VF suveränt! Ska man få ut mer av VF än t.ex F1 (första generationen yngel efter vildfångade föräldrar) så kräver det lite mer. Inga svårigheter, och för det mesta långt i från så märkvärdigt som det kan låta ibland, men man har oftast mindre marginaler. Vattenvärden måste vara mer lika dom i sjön eller floden fisken kommer i från, maten bör likna den fisken äter i naturen. VF färgar ut senare, kan vara "stökigare", kaxigare eller rent av super fega och skygga! Detta ser man sällan hos odlade fiskar. Ett skäl som köpare av VF ofta anger är att fiskarna är "naturliga" men sedan vill dom bara köpa den lilla procent av dom VF exemplaren som ser ut som på den bästa bilden av världens främsta fisk fotograf... Speglar knapast den naturliga populationen (som ju alltså var grundargumentet)! VF Malawi är många gånger så billigt i dag att alla kan köpa ett par eller två utan att bli ruinerad. Vissa arter eller färgvarianter går inte att få tag på som odlat (gäller inte bara Malawi) och då finns ju inga alternativ. Bra uppfödda yngel efter VF föräldrar är dock många gånger att föredra framför VF då fiskarna redan är anpassade till akvarieförhållande och visar sig från sin bästa sida redan tidigt. Sen finns ju hypen kring "ny variant har aldrig varit i Sverige förut"... En ful färgvariant av en vanligen vacker art blir ju knappast snyggare för att den aldrig varit till salu förut! Här gäller som vanligt: köp inte hypen!

                    Jag hävdar att fiskhållning handlar om känslor och allt icke rationellt som följer i det. Därför köper jag mest VF för att det ger mig "rätt" känsla! Jag vill inte ha odlade "kopia" syskon som leker med varandra eller rent av riskera att fiskarna är korsningar från början. I dom få fall (ovanliga arter, varianter) som jag odlar så säljer jag bara honor och hanar som inte har samma föräldrar eller har så stor spridning att risken för syskonlek är minimal. Sån är jag...

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      En svårighet ligger i att det är svårt att lita på att F1 (yngel efter VF-föräldrar) verkligen är F1. Där står man egentligen helt i säljarens makt om man köper privat.

                      Kommentar

                      • So
                        NCS Medlem
                        • augusti 2003
                        • 177

                        #12
                        Det gör man när man köper VF också! "Glimmret" är en myt! :-)

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #13
                          "Jag kommer att köpa VF hädanefter då de är betydligt snyggare..."

                          Min erfarenhet är att det ofta är tvärtom. Om man jämför stora utfärgade exemplar tycker jag att odlat ofta är väl så bra som VF. Hos vissa arter som t ex C. furcifer är det ofta mycket svårt att få VF fiskar att färga ut i akvarium medan odlade färgar ut tidigt.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Ja...den där raden var nog lite överdriven och informativ om det som betyder mest för mig just nu när det handlar om inköp av fisk. Vad jag menar med snyggare har inte direkt anknytning till färgprakt utan fiskens kroppsform, beteende och storlek.

                            Jag har hittills hållit mig (förutom Discusköp för ett antal år sedan) till privatodlad eller fisk från zoohandlare, men deras avkomma har inte alltid hållit god kvalitet. Det har förekommit defekter (pigment, kroppsform) som jag inte varit nöjd med. Dessa fiskar har jag gjort byten med hos den handlare jag först köpte dom ifrån...

                            Kommentar

                            • Henrik Dehlin
                              NCS Medlem
                              • september 2002
                              • 1913

                              #15
                              Har man nån man känner som odlar bra fisk så tycker jag det är lika bra att köpa odlat!..Det jag tycker är bra med VF är att man letar hittar en del sorter i VF än gämfört med odlat! Men tyvärr så ser man idag mycket fisk som man nästan får gissa vad det är t.ex golden som är gul/vita och röda sebror som är as dåliga i färgen..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...