Intressanta beteenden & iaktagelser

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    Intressanta beteenden & iaktagelser

    Tja !

    Satt och kikade på mina Canary Cheeks idag när en romstinn hona och en utav de dominanta hanarna lekte.

    Ja la märke till och funderade på 6 saker.

    1. När honan höll på att leka smög sig en annan hona in som också tydligen var leksugen(rejält romstinn). När hona 1 upptäckte detta blev det en rejäl batalj mellan dessa 2 honor. De skuggboxades och sluligen rök de i hop. Hanen stod bara och stirrade på honorna och verkade väldigt förvirrad.

    Är det vanligt att honorna kämpar om en hane för att få leka med honom??

    2. Hane 1 har en kolsvart lekdräkt på kroppen och huvudet och en stor tydlig gul fläck på hjällocket medans hane 2 har precis samma lekdräkt men ett nästan gråvitt huvud och ännu större gul fläck på hjällocken.

    Beror detta på att de har olika rang i gruppen eller bara att det skiljer sig från individ till individ?

    3. Intressant var också att honan som lekte pendlade mellan de bägge hanarna, och lekte med bägge. Hon la alla ägg hos en hane utom ett men snappade spermier hos båda.

    Kan det vara så att honan vill ha spridning på anlagen eller varför gör hon så?


    4. Honan var ganska slarvig när hon la äggen. De poppade ut lite då och då och det såg nästan ut som hon blev desperat när äggen var på väg ut. En gång tog en hane upp ett ägg men honan var på honom direkt och han spottade ut det så att hon fick plocka upp det.

    5. När samma hona lekte för första gången fick hon bara 2 yngel och då hade hon gått på en diet av bara spirulinaflingor. Idag har jag sett att hon har plockat upp minst 5 ägg och då har hon bara fått räkmix och verkar vara i bättre kondition än förut.

    Kan fodret spela in på hur många ägg honan lägger?

    6. Säg att hon nu plockade upp 5 ägg, kommer det att resultera i 5 yngel då eller ryker det några på vägen?

    Ganska intressanta grejer det här. Någon som har sett ngt liknande?

    MVH

    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    citat:Ganska intressanta grejer det här.
    Håller med om det du skrev Cutekid. Verkligen intressanta saker det där. Jag kan inte svara på många då jag inte innesitter kunskap om den art du har.

    citat:Är det vanligt att honorna kämpar om en hane för att få leka med honom??
    Detta har jag själv sett med de troffar jag haft. Jag vill inte gå så långt att säga att det är ofta...men det har skett. Jag tror att det är hanen som uppvaktar alla honor som är redo...och då kan det kanske bli kaos i köbildningen...

    citat:Kan fodret spela in på hur många ägg honan lägger?
    Det är svårt att säga om det innebär mer rom beroende på fodret, men jag tror att man får friskare honor som reproducerar rom snabbare (tätare lekar, starkare honor). Jag tror också att kvaliteten på rommen höjs beroende på vilken fodertillgång de har...

    Jag är väldigt intresserad av fodrets inverkan på fiskarnas fysik och reproduktion. Därför har jag provat och "forskat" via olika fodersorter...olika ingredienser i räkmixen osv...

    Kommentar

    • syrolis
      Användare
      • augusti 2002
      • 19

      #3
      Har lagt märke till våra Rödzebror (som ju är Malawi och inte T...) att den bara den dominanta honan leker med den blå vackra hanen. Försöker den andra honan sig närmare så slåss de så fjällen ryker.
      Flera gånger har de kopplat fast sig i varandras munnar och dragit.
      Men om det är normalt eller ej för dina eller mina har jag ingen aning om...

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Det där stämmer till viss del även på mina Röd Zebror. En dominant hona leker mer än dubbelt fler gånger än den andra honan. Jag tror att de gånger hon "får" leka med hanen är när honan precis avslutat sin lek för ett par dagar sedan...då har den dominanta honan munnen full och är väldigt tillbakadragen.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Jag ger lite generella svar på dina frågor:

          1. När honan höll på att leka smög sig en annan hona in som också tydligen var leksugen(rejält romstinn). När hona 1 upptäckte detta blev det en rejäl batalj mellan dessa 2 honor. De skuggboxades och sluligen rök de i hop. Hanen stod bara och stirrade på honorna och verkade väldigt förvirrad.

          Är det vanligt att honorna kämpar om en hane för att få leka med honom??


          Det sker ibland hos organismer med den har typen av forplantningssystem men det går inte jämföra med det som sker mellan hanarna. Hos en art (Haplochromis flavijosephi) har man visat att hanen även väljer hona (den med mest ägg).

          2. Hane 1 har en kolsvart lekdräkt på kroppen och huvudet och en stor tydlig gul fläck på hjällocket medans hane 2 har precis samma lekdräkt men ett nästan gråvitt huvud och ännu större gul fläck på hjällocken.

          Beror detta på att de har olika rang i gruppen eller bara att det skiljer sig från individ till individ?


          Det kan jag inte säga något om eftersom att jag inte vet något om arten. Båda sakerna existerar hos andra arter i naturen.

          3. Intressant var också att honan som lekte pendlade mellan de bägge hanarna, och lekte med bägge. Hon la alla ägg hos en hane utom ett men snappade spermier hos båda.

          Kan det vara så att honan vill ha spridning på anlagen eller varför gör hon så?


          Det finns två tänkbara svar. Det första är det du föreslår dvs. att hon vill sprida riskerna. Man har i sjön iaktagit att honor leker hos flera hanar och att kullarna har mer än en fader. Förklaring två är att honan vill försäkra sig om att spermierna räcker för att befrukta alla ägg. Hos lekk-lekande arter kommer den av honerna ansedd vackraste hanen att få leka hela tiden. Därför snålar han med spermierna då de kan ta slut på kvällen. Hos en papegojfiskart som studerats visade det sig att hanens "optimala" spermiemängd (flest befruktade ägg dag) innebär att han endast befruktar 95% av honans ägg. Honan leker därför med hanar som omges av många sneakhanar (då ökar till att börja med hanens optimala spermiemängd pga. spermiekonkurrensen och sneakerhanarna avger ju också mjölke). Då befruktas 100% av hennes ägg.

          4. Honan var ganska slarvig när hon la äggen. De poppade ut lite då och då och det såg nästan ut som hon blev desperat när äggen var på väg ut. En gång tog en hane upp ett ägg men honan var på honom direkt och han spottade ut det så att hon fick plocka upp det.

          Intressant. "Slarvet" känner jag igen men inte det där med hanen. Hos kampfisk har jag sett liknande. Honan hjälper till med insamlandet av äggen men det gillade inte min hane.

          5. När samma hona lekte för första gången fick hon bara 2 yngel och då hade hon gått på en diet av bara spirulinaflingor. Idag har jag sett att hon har plockat upp minst 5 ägg och då har hon bara fått räkmix och verkar vara i bättre kondition än förut.

          Kan fodret spela in på hur många ägg honan lägger?


          Det är jag helt övertygad om även om jag inte kommer på någon studie på rak arm. Min erfarenhet säger att det stämmer hos amerikaner. Stress ger mindre ägg (och mindre yngel) men inte färre ägg.

          6. Säg att hon nu plockade upp 5 ägg, kommer det att resultera i 5 yngel då eller ryker det några på vägen?

          Det beror på lite olika saker. Är fiskarna inavlade så lär inte alla ägg kläckas. Sedan finns det arter som käkar lite av äggen som en taktik att snabbt kunna leka igen eller till och med kunna leka igen överhuvudtaget. För små kullar brukar konsumeras helt.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Vannar
            Användare
            • april 2002
            • 339

            #6
            Ska försöka komplettera olas svar:

            4. Min erfarenhet är att när dom väl är på G så kommer äggen liksom ut av sig själv dev honan har inte full kontroll över varje ägg som ploppar ut, ibland kommer det ett och ibland flera på en gång. Reflexen att plocka upp dom är inbyggd och när honnleker så sker uppsnappandet rent instinktivt. Det är bla därför hon kan luras att plocka upp malägg tex.

            5. Självklart fodret spelar en gigantik roll, viktiga vitaminer spårämnen och annat påverkar fisken generella kondition och fiskar i dålig kondition leker dåligt eller inte alls

            6. 5 ägg låter lite tycker jag, men jag är iofösig ingen tropheus expert men brukar inte brichardi bli rätt stora och ha rätt stora kullar. Men vanligt är att kullstorleken ökar ju erfarnare honan blir. Odlade fiskar som blivit skakade i flera generetioner kan bli sämre föräldrar.
            / Jonas Vannar

            Kommentar

            Arbetssätt...