Dosering...Agar Agar..??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Dosering...Agar Agar..??

    Jag undrar hur man skall dosera med Agar Agar till sin räkmix. På påsen (25g) står det att det räcker till 3 kg (!) vatten. Man skall röra om tills pulvret smält.

    Har någon provat att tillsätta Agar Agar istället för Gelatin? Jag har använt Gelatin tidigare och då har det också varit svårt att få rätt konsistens även om man följt anvisningarna...
  • defdac
    Användare
    • april 2002
    • 865

    #2
    Jag har bara använt det två gånger, men eftersom ingen svarar så kan jag ju ge mina erfarenheter.

    Första gången försökte jag ta 1/3-dels påse till en liter vatten. Det blev rätt bra gelekonsistens - typ dallrig pudding. Dock hårdare konsistens än vad jag någonsin fått med gelatin.

    Nästa gång tog jag resterande 2/3-delar i 1 liter vatten och det blev nästan skosule-konsistens. Riktigt förvånande hårt.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Med det i åtanke så skall alltså en 25g påse räcka till 3 liter räkmix...

      Tror inte att fiskarna gillar att tugga skosula...så man får se upp åt bägge håll tydligen...*S*
      Tack för svaret!

      Kommentar

      • Ozzp
        Användare
        • augusti 2002
        • 34

        #4
        Hade samma bekymmer som du när jag började med agaragar till min mix. Sist körde jag till ett drygt kilo mix (400g räkor, 400g ärtor, 200g spenat och 150g torskfile) 2,5dl vatten i vilket jag löste 6 msk agaragarflingor. Mixen blev kalas och dammar ingenting. Har experimenterat lite och jag tror inte du skall minska mängden agar mer än så, då börjar det damma...
        Var noga med att hålla mixen varm när du blandar i agarn.

        Lycka till med matlagningen.

        Fredrik

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          citat:Var noga med att hålla mixen varm när du blandar i agarn.
          Är det inte så man gör med Gelatinen? Det står inget på Agar Agar att man skall ha varmt vatten när man löser upp det...

          I och för sig så får man nog bättre blandning om det värms upp lite...så jag lyder nog ditt råd. Tack för tipset!

          Jag kommer definitivt INTE att ta för lite Agar i mixen då jag varit med om Gelatin-räkmix utsöndring i akvariet en gång vilket gjorde att jag överdoserade sist. Fiskarna har inte mått dåligt av det, men kanske har vattnet blivit sämre efter utfodringen...

          Kommentar

          • Kenneth
            Användare
            • april 2002
            • 277

            #6
            På min Agar-påse står det att pulvret ska röras ut i kokande vatten. Den Agar jag har är nog inte densamma som den Ossp har. Min är i pulverform och 6 msk av den skulle nog räcka till minst 6 liter vatten.
            MVH
            /Kenneth Johansson,

            ordförande
            Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
            Ansvarig för Ciklidstämman 2007

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Nu har jag gjort färdigt min räkmix och den blev på hela 8kg!!
              28st 3liters påsar...

              Agar Agar användes som bindmedel (tillsammans med 3ägg och en banan) och det var förträfflig produkt att använda till detta ändamål. Man bör ha ganska hög temperatur, jag körde tills den småkokade en aning och så jag såg att Agar-pulvret fördelat sig. Därefter tog jag av grytan från plattan och körde runt med en elvisp för att verkligen fördela Agar-pulvret och övriga ingredienser noggrannt.

              Räkmixen blev perfekt! Jag testade att lägga ned icke frysta bitar i yngelakvarium först och väldigt lite utsöndrades. Jag provade sedan att utsätta en bit för de "hajar" som jag har i mitt stora akvarium och det var likadant där...
              För att få samma konsistens med Gelatin så behövde jag överdosera ganska rejält och det är inte bra.

              Jag tillförde Agar-pulvret efter paketets rekommendation, 1 påse 25g till 3kg vatten (räkmix)...

              Jag förordar definitivt Agar Agar före Gelatin som bindemedel.

              Ett bra tips som jag följde denna gång var att göra rutmönster på räkmix-kakan innan den frystes in. Jag använde en vanlig linjal som jag gjorde rutmönster av så jag fick fyrkanter i bra storlek. Jag slipper bryta av bitar själv senare vid matning (gjorde aningen ont i fingrarna att bryta av frusna bitar *s*). Fungerade kanon!

              Kommentar

              • marre
                Användare
                • oktober 2003
                • 71

                #8
                hej svejs
                vart köper man agar-agar??
                Ha en trevlig adventssöndag från Maria
                marre

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag köpte den ifrån en asiatisk affär. Jag har inte hittat det någon annanstans...

                  Kommentar

                  • Niclas
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 37

                    #10
                    Nu har jag precis gjort min egen räkmix som blev på ca 3kg. Fick inte tag på nån agar-agar, så jag använde gelatin. Doserade 120ml till mina 3kg. Är det rimligt? Nu undrar jag om jag ska frysa in mixen direkt, eller om jag ska låta gelatinet verka först, vilket tar ett par timmar enligt farmor Tacksam för svar så fort som möjligt.

                    Mvh Niclas

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Du ska ställa in mixen i kylskåpet och låta den "härda"...alltså låta Gelatinet verka. Det kan ta mer än tre timmar. Kolla emellanåt så du fått en geleaktig konsistens...
                      Tyvärr kan det också bli så att det är för lite Gelatin i och då uppnås inte den rätta konsistensen. Det har hänt flera här på forumet.

                      När du uppnått det så är det bara att paketera i påsar...(3 liters fryspåsar tycker jag är bra storlek).

                      Lycka till...

                      Kommentar

                      • Niclas
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 37

                        #12
                        Hade premiär för min nya räkmix i akvariumet nyss, och den blev riktigt bra i konsistensen! Den dammar knappt någonting. Jag använde allt som allt 2 paket pulvergelatin (50g/st) till ca 3kg räkmix. Räknat i ml blir det ungefär 150ml gelatin enligt mina beräkningar. Kan även varmt rekomendera Tricellas tips med att mönstra mixen med en linjal innan man fryser in den. Det blir till perfekta portionsbitar sen när det fryser till.

                        Mvh Niclas

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Verkligen roligt att du lyckades Niclas! Snart får du också se vad räkmixen gör (bör göra) för fiskarna och dess färger. Jag köpte en gulfärgad Hongi som egentligen skulle vara rödaktig, men enligt affären så hade förra ägaren inte gett varken räkmix eller spirulina/astaxanthin foder. Nu har fisken börjat ändra färg till orangegult huvud, rygg och ryggfena. Jag har haft fisken i ca 1-1,5 månad.

                          Ska bli riktigt roligt att se hur pass mycket det gör i slutändan. Redan nu är det markant skillnad.

                          Vilka ingredienser hade du till din räkmix Niclas?

                          Kommentar

                          • Niclas
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 37

                            #14
                            Jag gjorde malawimix enligt receptet på länken du rekomenderade, dvs http://www.riftlakes.com/. Det som skiljer min mix mot originalet är att jag använde gelatin som bindningsmedel istället för agar-agar, hade i ett halvt dricksglas högkvalitativa pellets, samt att jag inte hade i något spirulinapulver. Jag letade efter spirulina på flera ställen, men det enda jag hittade var en stor burk på Naturapoteket som kostade närmare 400:- och det kändes lite väl häftigt. När jag läste ditt inlägg ovan fick jag dock en tankeställare, eftersom jag tolkar det som att spirulina är mycket effektfullt bland annat för fiskarnas färger, något jag inte visste innan. Men, men... jag har inte hållit på så länge än med denna fascinernade hobby, så man kan inte räkna med att göra allt rätt från början Det är i alla fall grymt bra med detta forum, så man kan lära sig massor och få tips!

                            Mvh Niclas

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              citat:När jag läste ditt inlägg ovan fick jag dock en tankeställare, eftersom jag tolkar det som att spirulina är mycket effektfullt bland annat för fiskarnas färger, något jag inte visste innan.
                              Jo visst har det effekt med spirulina, men det kan också bli bakslag i form av färgpigmentsprickar (svarta) vid överdosering. Du kan istället komplettera din räkmix med att ge fiskarna flingor eller pellets ibland som innehåller spirulina.

                              citat:Jag letade efter spirulina på flera ställen, men det enda jag hittade var en stor burk på Naturapoteket som kostade närmare 400:- och det kändes lite väl häftigt.
                              Jo det är jäkligt dyrt...vid första tanken...men det är även Astaxanthin också och denna räknas som bättre färgförstärkare än Spirulina. Jag kan dock säga att min burk med Spirulina som jag använt mig av har jag haft tre omgångar räkmix och fortfarande finns det kvar till ytterliggare en eller två mixar! Burken står sig i upp till fyra år och man kan hålla den fräsch länge om man har den i kylskåpet. Om man då fördelar summan man gett för burken på den tid som man har räkmix och slipper köpa annat foder så blir det i slutändan billigt...

                              citatet är i alla fall grymt bra med detta forum, så man kan lära sig massor och få tips!
                              Där är vi också fruktansvärt överens...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...