Lek hos snäcklekarna i troffekaret.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    Lek hos snäcklekarna i troffekaret.

    Halloj !

    Efter ihärdigt matande med räkmix hos mina troffar har det även resulterat att mina L.signatusar har lekt. Hon står mest inne i snäckan och viftar friskt vatten in till äggen och hanen vakar stenhårt i reviret. Det är inte en enda Canary Cheek som är i närheten.

    Riktigt coolt.

    MVH
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Så ja !

    Har sett de första ynglen hos Signatusarna nu. Paret vaktar stenhårt över snäckan med ynglen och nåde de troffar som kommer i närheten.

    Det ska bli kul att se om de lyckas dra upp något yngel bland alla troffarna.

    Är det ngn av er som har ngn erfarenhet utav detta ?

    MVH
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • maswa
      Användare
      • juni 2003
      • 52

      #3
      medtanke på att troffarna är algätare så ser jag inte vad problemet ska vara!!

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        Ehh .. de äter små kräftdjur som finns i algerna också.
        Ex1: Problemet är ju att Troffarna gärna klipper sina egna yngel om de får lust.
        Ex2: Jag har en kompis vars dubbegrupp jagade 5 cm daffodiler i matsyfte.

        Så där har du kymmret.

        MVH
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • maswa
          Användare
          • juni 2003
          • 52

          #5
          Ex1= troffarna äter inte upp sina yngel "tvärtom, goda föräldrar!!!
          Ex2= antingen har din polare ljugit för dig eller så har han tagit fel på troffar och oscar!!!

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            Ex1: Är alla troffar goda föräldrar? I naturen ja, men vi snackar helt andra förhållanden nu , i ett 375 liters med 3 stenar i, No way att troffarna klarar ynglen.

            Ex2: Ja du kan ju personligen fråga Fredrik Hagblom ang Daffodilerna. Jag tror nog han är såpass erfaren att han ser skillnad på en troffe och en oscar. Det är ju en ren förolämpning.
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jag kan intyga på att Troffar nyper yngel om dom kan. Detta har jag sett med mina egna Troffar (Duboisi, Kachese) och med en grupp Ikola i en akvariebutik...så Cutekid är inte fel ute enligt mig.

              Kommentar

              • maswa
                Användare
                • juni 2003
                • 52

                #8
                vad menar du med förolämpning? vad sägs om att inte bara ha två små stenar i akvariet, utan lite annan inredning också? ditt akvarium är nog det tråkigaste jag sett!? om jag får säga det utan att du blir grinig.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  citat:ditt akvarium är nog det tråkigaste jag sett!? om jag får säga det utan att du blir grinig.
                  Ops!?!?!?...Lite väl onödigt i en diskussion som denna maswa.

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1884

                    #10
                    Nu kommer polaren...

                    Nej, allvarligt talat så måste vi lugna ner det hela lite. Om man låter en grupp snäckskalslekare vårda sina yngel hos en Tropheusgrupp så är nog utsikerna att de får behålla sina yngel ganska små. Jag hade flera omgångar frisimmande yngel av N. heqcui bland mina "dubbar" då jag höll dessa ihop och det blev inte ett enda vuxet exemplar över. Om det sedan var "dubbarna" eller föräldrarna som tog största delen det kan jag inte säga men båda låg på ganska duktigt i klappjakten. Jag började senare med att ta ur snäckan och placera den i ett separat kar vilket var väldigt smärtsamt eftersom honan letade febrilt i sanden efter sina yngel i flera dagar tycktes det.

                    Summan av det hela är att Troffarna absolut kommer att äta dina yngel när de får chansen. Att de får chansen kan man dock hindra på lite olika vis så som gömställen osv. I ett stort kar som 720 och uppåt ökar givetvis möjlighetena till att låta allt fungera av sig självt men i en 375:a kan det vara knivigt.

                    Sedan har vi det här med Troffar och deras egna yngel. Jag har absolut haft troffar som har ätit sina egna yngel och det har givetvis varit mitt fel. Det gäller att ge tillräckligt med utrymme och gömställen så fungerar det. Att det skulle vara exeptionellt goda föräldrar kan jag inte hålla med om. Jag har både VF och F1 och jag tycker att det är generellt ganska elaka typer om man jämför med andra arter. Det ser inte ut som att de känner igen sina ungar över huvud taget tycker jag.

                    Vad daffodilerna beträffar så var det ganska förvånande. Jag kom hem med 5 stycken N. pulcher som jag vunnit på lotteri och hande ingen riktigt planerad plats för dem. Jag släppte ner dem i ett kar med 15 dubbar och några jullar och det blev en katastrof. Dubbarna behandlade situationen som vore det en nedsläppt bit räkmix. Inget iaktaggande eller funderande utan hela gruppen på dem direkt. Ledar hanen slukade den ena daffodilen i ett enda nafs och dödade sedan en till, troligen för att han inte fick ner den då han redan hade en i strupen. Tre stycken ställde sig bakom pumpen och är idag räddade till ett annat kar. Jag var faktiskt helt säker på att det skulle fungera när jag släppte i dem. "Big misstake" (och inte det första eller tyvärr den sista).

                    mvh,
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 3368

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av maswa

                      vad menar du med förolämpning? vad sägs om att inte bara ha två små stenar i akvariet, utan lite annan inredning också? ditt akvarium är nog det tråkigaste jag sett!? om jag får säga det utan att du blir grinig.
                      Jasså?? Har du sett mina kar på sistone? De bilderna på hemsidan är gamla och ej "up to date" Jag tror att mina troffar tycker det fungerar utmärkt för jag har lek på både Mpimbwena och Canary Cheeken.
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Cutekid:

                        Om du kollar länken under "Brichardi"...är det dessa du har?

                        Цихлида, цихлиды, цихлидами, продажа, покупка, фронтоза, фронтозами, трофеус, frontosa, tropheus, малави, танганьика, озера, великие, африка, африканские, лабидохромис, labidochromis, lobbardoi, lombardo, колибри, попугай, цихловые, Cichlidae

                        Kommentar

                        • maswa
                          Användare
                          • juni 2003
                          • 52

                          #13
                          okej lite onödigt! det där med daffodilerna låter bara helt otroligt det låter ju mer som ett pirajstim. men jag tror dig jag har ju sett hur mina troffar har behandlat en räkmixbit. men en fisk rör sig ju!?
                          Fredrik H hur ställer du dig till ett bland kar med 25 kiritza 3-4 cm en lekgrupp multifaciatus samt ska inhandla någon mer sort nu i helgen (tanganyika) har ett 540l med massor med sten ser ut som ett rev om jag ska jämföra med något, lava hål och kalksten. massor med snäckor. kiritzorna hämtar jag också nu i helgen. karet står i gång med snäcklekarna i ca 15st dom flesta mycket små. ska till kent i nol han ska ju tydligen ha mycket tangayika så det finns lite sorter att välja på...kan du rekomendera något?

                          Kommentar

                          • Fredrik H.
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1884

                            #14
                            Jag tycker att det låter perfekt med multisar och Kiritza. Jag kan aldrig tänka mig att en Troffe skulle kunna ta en multis förrän han är upp emot 10 cm. Multisar är dessutom väldigt bra på att hålla sig undan när det behövs så det blir nog bra. Jag tror att mina daffodiler också hade klarat sig om jag inte bara kastat i dem utan gett dem någon stans att gömma sig.

                            Vad övriga "tank mates" beträffar så fungerar det bäst med hästnosar. De grottruvande ciliderna från Tanganyika tenderar att bli magra i längden tillsammans med Tropheus. Dels får de inte riktigt tag i maten och får de det så är den ofta för proteinfattig. Detta skulle kunna hända multisarna med men de är så små och klarar sig på så lite så jag har aldrig sett magra multisar hos Tropheus.

                            mvh,
                            Fredrik H.
                            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                            www.cichlidgallery.org
                            www.tropheini.com

                            Kommentar

                            • Dolphin
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 57

                              #15
                              Visst kniper Troffar egentligen alla sorts yngel om de får tag på dom. :/ (Min erfarenhet)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...