labidochcromis sp. mbamba...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marre
    Användare
    • oktober 2003
    • 71

    labidochcromis sp. mbamba...

    Jag har mbamba i mitt akvarium, nu har jag sett att det finns en sort som heter cyntolapia afra "mbamba" och en labidochcromis sp. mbamba. Nån som har tips på hur man ser skillnad på dessa, tycker att min liknar cyntolapian bättre då mina är mer runda under hakan...finns det nånting man kan gå efter för att se skillnad på cyntolapia och labidochcromis?
    MVH Maria
    marre
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Det är relativt lätt att se skillnad på kroppsformen hos Labidochromis och Cynotilapia. Se dessa länkar för jämförelse;




    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • guineapig
      Användare
      • september 2003
      • 72

      #3
      Även jag har en grupp "mbamba" som skall vara en Labidochromis Yellow top. Men det verkar finnas väldigt många bud på färgteckningar. Mina ser mer ut som fiskarna på denna länk:



      Alltså mera åt det lila hållet istället för ljus till mörkblå. Vad är det exakt som skiljer Lab. från Cyn.? På de länkar som nämts ovan så finns det både långa slanka och korta höga varianter inom båda släktena, så kroppsformen verkar vara svårt att gå efter.

      Daniel Gullberg

      Kommentar

      • marre
        Användare
        • oktober 2003
        • 71

        #4
        Ja mina ser nästan ut så där de med...
        marre

        Kommentar

        • marre
          Användare
          • oktober 2003
          • 71

          #5
          hmm mina liknar Metriaclima chuwa på länken som jag fick av Micke...hmm undra om det är en mbamba överhuvudtaget som de sa på affären...=(
          marre

          Kommentar

          • Björn
            Användare
            • april 2002
            • 787

            #6
            För att klångla till det ytterligare.. Finns det inte en Ps. ornatus som också går under namnet mbamba?

            Mvh
            Björn
            fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

            Kommentar

            Arbetssätt...