Blir de skyggare??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cyntolopia-afra
    Användare
    • oktober 2003
    • 77

    Blir de skyggare??

    Hej

    Jag undrar om malawi blir skyggare om man har många "tillflyktsorter".
    Har hört en som har sagt att ju fler grottor man har desto skyggare blir de[V]. stämmer detta[?]
    Totalt 6 Akavarium[:)][:)][:)]
  • Mrsonk
    Användare
    • december 2002
    • 233

    #2
    Nej det tycker jag inte.
    Oscar Cederqvist
    -----------------

    Kommentar

    • Hult
      Användare
      • juli 2003
      • 77

      #3
      Både jag och nej i det svaret. Visst kan de bli skyggare, på grund av att det har så många ställen att gömma sig på. Men samtidigt blir det mycket säkrare i sin miljö, och det måste ju vara positivt. Man vill ju inte har osäkra och rädda fiskar. Vissa säger att man kan låta dem gå ett tag i ett praktiskt taget tomt akvarium (vatten helst då *ler*) för att vänja dem vid att folk går förbi och så. Jag har inte testat det utan låter mina Malawis gömma sig när de vill. Men mina är faktiskt inte så skygga. De var väl det lite i början, men eftersom de har haft säkerheten att gömma sig hela tiden så blir det väl mer tåliga mot skuggor och dylikt.

      Aja....det finns olika uppfattningar om det där...det var min...
      OBS, alla kan ha fel ;]

      240L: 10 Demasoni, 6 Saulosi, 4 Hongi, 3 Ahli , 2 Plecostomus
      110L: 2 Regnbågsciklider, 2 Palettciklider, 2 Ancistrusar, 15 Neontetror
      70L: Tuggande Hongi, 15 Saulosi yngel & 2 Golden Ancistrus
      40L: Ca 50 Palettyngel

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103295

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Antalet fiskar påverkar mer en antalet grottor isf.Har du lite fisk i blir dom lätt skygga oavsett mängden grottor.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Jag skulle vilja påstå att antalet gömställen eller fiskar är helt ovesäntligt om man inte jämför det med utrymme.

          En grupp på 25-30 individer i 375 liter bör hållas med sparsam inredning medan 25-30 individer i 720 liter ger betydligt mer utrymme för inredning. Om du har dina Malawiciklider i 180 liter så föreslår jag som steg ett, större kar, och fram tills dess, karet tomt.

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Skulle nog hellre ta hänsyn till storleken i den bedömningen en att endast jämföra.Det är väll ganska självklart att man använder sig utav storleken av akvariet för en bedömingen av antal fisk vs gtottor,knappast rummets storlek iaf eller ?


            Fredrik.H

            Varför råder du honom att avskaffa sina fiskar pga av ett 180 liters akvarium ? Mycket märkligt råd att ge.

            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #7
              Varför då deelay ??
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • ltko
                Användare
                • november 2003
                • 16

                #8
                Min erfarenhet med Malawi är att skyggheten ökar med antalet gömställen. Har provat med ett stort grottsystem av lavasten; fiskarna gömde sig gärna och ofta. När jag delade upp stenarna i mindre formationer försvann skyggheten helt. Detta är givetvis ingen hel sanning utan en observation.
                /Tomas
                ltko@live.se

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #9
                  "Varför råder du honom att avskaffa sina fiskar pga av ett 180 liters akvarium ? Mycket märkligt råd att ge."

                  Naj enligt mig så håller jag med Fredrik 180 liter skulle jag aldrig hållat annat än yngel i...men det verkar finnas massor med olika åsikter om det men jag har inga malawi i ett så "litet" akvarium

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1884

                    #10
                    Jag råder inte honom att avskaffa sina fiskar. Jag råder honom att inte ha några gömställen alls i ett så litet kar med så många individer och att skaffa ett större kar åt dem då de är fullvuxna. Tycker du att han ska ha 25-30 fullvuxna individer i 180 liter deelay?

                    mvh,
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Om du har dina Malawiciklider i 180 liter så föreslår jag som steg ett, större kar, och fram tills dess, karet tomt.


                      Hur ska man tolka det da ?

                      Menar du kanske tomt från inredning så va det ju inte direkt tydligt =)

                      Siffran 25-30 fullvuxna fiskar? Eh.... har jag missat något ?
                      det va väll iaf du som kom fram med den siffran,han skrev väll inte att han hadde det och jag har alldrig nämt något antal så jag förstår inte varför du ställer den frågan till mig.Mycket förvirrande nu eller så har jag fått stora snurpan.Det går bra att hålla många olika sorters mbuna och en del Aulononcarer i ett 180 liters.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Cutekid

                        Varför vad ?
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Henrik Dehlin
                          NCS Medlem
                          • september 2002
                          • 1913

                          #13
                          citatet går bra att hålla många olika sorters mbuna och en del Aulononcarer i ett 180 liters.
                          jag hade ett tag ett gäng med Aulonocara Kandeensis i ett 260liters akvarium och det gick inte alls bra dom slog ihjäl 2st..men det kanske hade gått bättre i ett 180 liters kar J/k...
                          men men många säger att det går att hålla Aulonocaror i så små akvarium som 150liter...men för mig funka det ej =(

                          (inte en ända har nu dött på ett halvår i ett 600liters kar)

                          Kommentar

                          • Fredrik H.
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1884

                            #14
                            Nej fan, jag ser att det var jag som kom med siffrorna nu. Ber om ursäkt att jag inte läste igenom tråden ordentligt.

                            Om vi ska återgå till själva frågan så är alltså min teori att om du placerar 20 Tropheus eller mbunas i 250 liter så fungerar det i regel bättre med minimal inredning. Om man placerar samma 20 i 540 liter så kan man ösa på med stenar. Om man placerar dessa 20 i 720 liter så kan man fylla hela karet med stenar.

                            Nu talar vi fullvuxet här alltså och då påstår jag att:

                            20 Tropheus i ett tomt 375, 35 i ett tomt 540, 50 i ett tomt 720 är det samma som 15 i ett stenfyllt 375*, 20 i ett stenfyllt 540 eller 35 i ett stenfyllt 720 osv... Jag borde göra någon sorts stapeldiagram men det skulle se alldeles för vetenskapligt ut för att bara vara privata teorier. Detta borde även vara aplicerbart på mbunas enligt min erfarenhet.

                            *svårt att ro iland även om man bantar gruppen. Ut med stenarna och det funkar.


                            Fredrik H.
                            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                            www.cichlidgallery.org
                            www.tropheini.com

                            Kommentar

                            • Cutekid
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 3368

                              #15
                              Undrar över ditt inlägg mot Fredriks svar. Nu var det ju så att du misstolkade det hela så nu hoppar vi över allt tjafs som brukar uppstå.

                              MVH
                              Carl

                              Besök petrochromis.com´s forum:

                              http://petrochromis.com/phpbb3/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...