Polare till ocellatus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hazze

    Polare till ocellatus?

    Hej på er!

    Jag funderar på att skaffa några ocellatus och inhysa dem i ett 80L akvarium. Jag skulle gärna ha en art till hos dem men är osäker på om det funkar med tanke på det lilla utrymmet som står till buds. Tror ni att en liten julle typ transcriptus skulle kunna trivas, eller kommer ocellatusarna att jaga livet ur dem?

    Tack på förhand
    /Hz

  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag skulle absolut ha Ocellatus själva i det akvariet. De är så underbart roliga fiskar så jag tror inte att du kommer att känna det som om det är tråkigt med bara denna art. Det beteende som dessa fiskar har är det bästa jag sett i ett akvarium...

    Jag hade ett gäng Ocellatus tillsammans med Juliidochromis Regani Kipili utan framgång då dessa inte gick bra tillsammans. Jullarna slogs ständigt med Ocellatus och till slut så var det inga Ocellatus överlevande...tyvärr.

    Kommentar

    • hazze

      #3
      Aj då, Ingen bra kombination då mao. Anledningen till att jag ville ha 2 olika arter i akvariet är att jag i något år haft enbart multisar i akvariet och blivit nyfiken på att ha flera arter tillsammans. Sen hittade jag så tjusiga ocellatus och tänkte att jag kunde ha dito 1+2 samt en till art. Pga av platsbrist kan jag dock inte skaffa större akvarie i dagsläget så jag nöjer mig med ocellatus så länge. Det låter ju på din beskrivning som att jag har något att titta på i alla fall.
      Tack för ditt svar
      /Hz
      P.S
      Någon som vet lite om dvärg-compressiceps? De ser riktigt tuffa ut på zoopets bild. Går de att få tag på? (Om jag till slut lyckas att knö in en lite större burk i lägenheten)

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Här är 2 trådar som det skrivits i förut om dvärg compressicepsen



        Kommentar

        • klassisk ära
          Användare
          • juli 2003
          • 139

          #5
          "Ocellatus tillsammans med Juliidochromis Regani Kipili utan framgång då dessa inte gick bra tillsammans"

          Julidochromis Regani och Lamprologus Occelatus går utmärkt tillsammans så länge man har ett tillräckligt stort kar.

          "Jag funderar på att skaffa några ocellatus och inhysa dem i ett 80L akvarium. Jag skulle gärna ha en art till hos dem men är osäker på om det funkar med tanke på det lilla utrymmet som står till buds. "

          Nej, en art till får inte plats. Frågan är om ens dina L. occelatus kommer få plats. De är väldigt utrymmeskrävande. En grupp på en hane och två honor har i naturen ett revir på 90 centimeter i diameter(Konings) och det har jag även observerat i akvarium. Detta innebär ju att man kanske borde ha ett kar på 110 cm för en grupp. MEN! har du bara ett par som kommer bra överens så räcker 80 liter, lätt. Ofta går det väl visserligen att klämma in många fler fiskar än man tror. Till exempel i Simontorp där de odlar rätt mycket L. Occelatus hade de typ 10 vuxna individer in en femtiolitare som lekte. Personligen är jag emot hållning av fisk på detta sätt(aggressionsdämpning med överdrivet många individer i för små kar), som exempelivis Tropheus-hållningen(förvaringen!!!), då det inte är det minsta naturligt.

          "Någon som vet lite om dvärg-compressiceps?"

          Det finns en hel uppsättning olika "dvärg-compressiceps", vissa är i snäckskal och andra är bara allmänt små. Nola-Kent har för tillfället en variant från Kabwe som är liten men uppenbarligen ingen snäckskalsciklid.

          Mikael

          Kommentar

          • hazze

            #6
            Tack för era svar!

            Kanske ska satsa på någon anna snäckis då. Vill verkligen inte ha firrar som vantrivs. Är "Stappersi"/"Meleagris" ett bättre val till ett 80L?

            HeNkEdeh, tack för länkarna.

            Var ligger Nol?

            MVH
            /Hz

            Kommentar

            • odilou
              Användare
              • april 2002
              • 308

              #7
              "Nol is in the heart" som vi i Masthuggets CO brukar säga när vi lyssnat för mycket på Deelite.
              Annars ligger det i Ale kommun. "GO FIGURE" !!!

              Kommentar

              • klassisk ära
                Användare
                • juli 2003
                • 139

                #8
                "Är "Stappersi"/"Meleagris" ett bättre val till ett 80L? "

                Tja, de är väldigt lika L. ocellatus. Kör på ett par L. ocellatus, L. stappersi eller L. speciosus om du vill ha små, agressiva och extremt roliga snäckskalsciklider.

                "Var ligger Nol?"

                Det är en bra fråga: Några mil norr om Göteborg.

                Mikael

                Kommentar

                Arbetssätt...