Demasoni - nervklena eller sönderavlade?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vannar
    Användare
    • april 2002
    • 339

    #16
    Jag påstår att demasoni är den svåraste mbuna som finns att få tag på.

    Dels kan den vara ruskigt agressiv inom artern så att dom slår ihjäl varandra, men samtidigt förefaller den vara ganska konkurrenssvag gentemot andra arter så man bör nog inte hålla den med allt för agressiva kamrater, golden varkar vara en bra sådan.

    Att den sedan är en av dom känsligare för bukvattensot gör inte saker bättre (detta beror troligen på att den har ett stort inslag av grönt i sin diet i naturen).

    Som mest hade jag 33 demsoni i ett 325 liters och det fungerade utmärkt alla var mycket skarpt färgade, extremt snyggt och lekte hela tiden. Men så fort man sänkte ner vattnet för att håva upp en hona som ruvade störde man balansen och det slutade alltid med att den största hanen slog ihjäl den näst största, och sen blev det lungt igen.
    Men enligt mig så är det utan tvekan den vakraste och charmigaste cikliden som simmar i malawisjön.
    / Jonas Vannar

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #17
      Receptet i mitt fall är trångt och med sparsam inredning av kalksten/substrat. Kraftig pump, 50/50 räkmix en gång om dan och 50 procentigt vattenbyte varje fredag klockan 17.00

      Klart att det bråkas en del och inte vill jag påstå att alla är sådär "skarpt färgade" hela tiden men jag har inte mist några ännu.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #18
        Man bör nog som Fredrik H gör,sköta dom på samma sätt som Tropheusarna för att lyckas.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Jonasaik
          Användare
          • oktober 2002
          • 57

          #19
          Som många andra på denna tråd har jag haft problem med demas. men inte någon annan malawi, har i två omgångar köpt upp mig på ca 15 exemplar och sitter nu kvar med en ensam överlevare som visserligen verkar må bra och är vacker, men ändå, inte riktigt det jag var ute efter =D

          Eftersom jag fortfarande vill ha en blå art tillsammans med mina gulsvarta funtar jag nu på Acei, verkar vara en mycket trevlig lite firre!

          Kommentar

          Arbetssätt...