Demasoni - nervklena eller sönderavlade?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • runer
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 9

    Demasoni - nervklena eller sönderavlade?

    Har det senaste halvåret försökt få mina demasoni att trivas. Av 10 st finns nu två kvar. Har haft 5 honor som ruvade när jag köpte dem och har fått två att leka på plats. Ett (1) yngel har överlevt. En dominerande hane (den ende kvarvarande) bytte personlighet för två veckor sedan och ställde sig i hörnet och vägrade äta. Idag har han gått till de sälla korallreven.
    Har jag haft otur, oskicklighet eller är demasoni knepiga att ha och göra med??
    runer
  • cyntolopia-afra
    Användare
    • oktober 2003
    • 77

    #2
    Hej

    Demasonin är inte speciellt svår att ha och göra med.
    Den som de flesta andra Mbuna arter är rätt tåliga och hör inte till de mer känsliga arterna.
    Om så många har dött så snabbt så beror det nog inte på otur.
    Har du kollat vad du har för vattenvärden, Temperatur m.m.
    Temperaturen bör ligga på ca 24 grader. pH värdet bör ligga på 7,5-8 och dH 8-10.
    Bäst matar du med Räkmix men ibland kan du variera med pellets.
    Hoppa över att mata en dag i veckan och titta runt här på forumet och följ övriga råd som du hittar.
    De flesta Mbuna är nära släkt och därför fungerar samma "trix" på i stort sett alla arter.
    Om du har ett akvarium till som du inte använder och som inte är under 50l så kan du sätta fiskarna i karantän där.
    Byt ut allt vatten och rengör sanden i ditt gamla akvarium och inred det sedan på nytt.
    Köp nya fiskar och följ råden ovan och se om du lyckas bättre denna gången.

    Lycka till Mvh cyntolopia-afra.
    Totalt 6 Akavarium[:)][:)][:)]

    Kommentar

    • Centurion
      Användare
      • oktober 2003
      • 210

      #3
      Min erfarenhet av demasoni är tyvärr samma som din runer...
      http://www.adelgren.se/akvarium/

      Kommentar

      • steveharris
        Användare
        • september 2003
        • 243

        #4
        Jag har haft demasoni i ca 5 månader. De går tillsammans med Golden och lithobates i ett 250 liters. Hade 7 från början, en hona blev trakassrad och biten av de andra och dog. En annan hona simmade in i pumpen i "spottkaret". Jag har haft ett flertal lekar vilket lett till två kullar, en om 10 yngel och en om 7. Alla lever än så länge..De minsta är ca 1,5 vecka gamla och de "stora" ca 6 veckor. Så jag tycket inte de är några större problem att hålla, än så länge.....
        Patrik

        Kommentar

        • marre
          Användare
          • oktober 2003
          • 71

          #5
          Jag håller med, jag har inte heller haft nån bra erfarenhet av demasoni tyvärr av ca 12 st har jag nu 2kvar =(
          MVH Maria
          marre

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Skulle vara intressant att veta hur ni hållit de Demasoni ni haft, runer och marre.

            Vilken storlek på akvariet?
            Vilken (uppskattningsvis) fördelning på kön?
            Vilket foder har ni gett?
            Vilket sällskap, om något hade dom?
            Vattenbyten?

            Hm...kanske lite mycket frågor...men som sagt...intressant att veta.

            Kommentar

            • marre
              Användare
              • oktober 2003
              • 71

              #7
              Hej Tricella här kommer mina svar:

              Storlek på akvarium: 540l bytt till 600l nyligen
              Kön: hmmm har ingen aning ser inte skillnaden
              Foder: Bara räkmix
              Sällskap: Hongi, Rödzebra, Mel.Johanni, Pearlmutt (då när jag hade många demasoni)
              Vattenbyten: 30-50% varje vecka, PH 8.0, bra vattenvärden på allt annat testar regelbundet.
              marre

              Kommentar

              • mikro
                Användare
                • november 2002
                • 666

                #8
                jag har aldrig haft problem med de jag hållt och jag har aldrig heller haft de stora grupperna som folk gärna rekommenderar. Grupperna jag haft har varit från 4 individer och uppåt och de har fungerat utan slagsmål och med ett flertal lekar.
                /Mikael

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • oktober 2002
                  • 405

                  #9
                  Hej
                  Har haft och har Mbunas har aldrig haft problem med någon art UTOM DEMASONI. Skönt att fler har upplevt samma problem.
                  8-10st tillsammans med bl.a. Ps zebra. Matat med räkmix, 25-26C
                  Kh15, 450l, 40% en gång per vecka Ph 7,6 - 7,8.
                  Demasonin har aldrig levt längre än 6-8 veckor.
                  Vore kul att läsa om fler erfarenheter vad gäller Demasoni.
                  Ha det.

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Demasonin är lite knepigare att hålla en många andra mbunas.Jag har själv alldirg skaffat dom på grund av det fast jag har velat pga av deras skönhet.Jag har studerat många sändningar som kommit in hos en handlare som ligger där jag bor och sett att dom har oftare problem med demasoni än andra mbunas.En vän till mig införskaffade dessa fiskar men det tog sig alldrig ordentligt för han med dom utan det slutade med matvägran o att dom sakta tynade bort tyvär.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Kjell K
                      Användare
                      • april 2002
                      • 128

                      #11
                      Jag kan sälla mig till klagokören. Jag har aldrig haft några problem med de mbunas-arter jag har hållit. En och annan fisk stryker med ibland, men det är ju naturligt. I stort är det väldigt oproblematisk fisk. Den gången jag provade på demasoni försökte jag verkligen ge dem bra förutsättningar, eftersom jag läst att de var känsliga. Mycket "grön" mat, försiktig matning etc, etc.
                      Den första av femton dog efter fyra veckor. Två veckor senare dog den sista...

                      Kommentar

                      • antonlan
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 57

                        #12
                        Hallåj..
                        demasoni, som jag haft i drygt ett år nu, har jag inte haft nån vidare tur med. Har i och försig inte sett dem dö ut helt utan har köpt till fler fiskar. Jag började köpa 10 fiskar, de var snart nere i 6, köpte så att jag hade tolv, de var nere i fyra när ajg igår köpte fyra (för små) till.
                        Jag har haft en del lekar men måste säga att demasoni definitivt är svårare än de andra malawis jag haft..
                        Om jag skaffar ett större akvarium ska jag försöka mig på enm större grupp och ge dem en riktig chans...
                        Hej/anton

                        Kommentar

                        • Byttorp
                          Användare
                          • november 2003
                          • 1585

                          #13
                          Intressant läsning eftersom demasoni är en fisk jag gärna skulle se i ett framtida akvarium.

                          Jag skall inte säga att det gläder mig att se att fiskarna dör även för er andra, men lite lugnad blir jag allt.

                          Mitt tyngda samvete lättas något när jag läser att fiskarna så att säga kilar vidare även för er andra och inte enbart för mig.

                          Som nybörjare så känner man ju sig misslyckad när inte fiskarna klarar sig "lika bra som hos alla andra"

                          För tillfället har jag Golden, Maingano och Zebra. Hade otur med ett inköp i Nol, men Kent ställde upp bra och igår hade jag med mig lite nya Zebra hem och dom verkar trivas ypperligt med dom jag hade tidigare....så nu håller vi tummarna så att dom ínte packar ihop utan nån synbar anledning...

                          Tack för mig..
                          Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                          Ordförande GCG

                          Kommentar

                          • Fredrik H.
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1884

                            #14
                            Jag har en grupp på 25 demasoni som jag sköter exakt som mina Tropheus och det verkar fungera bra. Nu är jag visserligen inte helt övertygad om att man måste hålla Tropheus i så jättestora grupper som det påstås heller men, men...

                            mvh,
                            Fredrik H.
                            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                            www.cichlidgallery.org
                            www.tropheini.com

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              citat:Jag har en grupp på 25 demasoni som jag sköter exakt som mina Tropheus
                              ...och du är villig att avslöja receptet?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...