hongi som tuggar...eller??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marre
    Användare
    • oktober 2003
    • 71

    hongi som tuggar...eller??

    Mina hongis lekte i tisdags, flyttade honan till spottkar för två dar sen för att inte hanen skulle stressa henne. Nu är jag osäker på att hon fortfarande tuggar, hon har munnen stängd nästan hela tiden har sett att hon haft den öppen pyttelite nån gång, syns ingen dubbelhaka, men framifrån ser hon svälld ut runt gälarna, provade att slänga i lite räkmix hon är vanligtvis glupsk =) men hon tog ingenting av den, men just det där att hon inte har någon dubbelhaka...vad tror ni tuggar hon fortfarande, detta är min första lek på malawi så jag vet inte mycket =/, (och första gången hongihonan tuggar)
    MVH Maria
    marre
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Man brukar se en dubbelhaka på Mbuna om det tuggar så jag tror tyvärr att hon slutat tugga. Detta är inget jag kan säga med säkerhet, hon kan ha några få yngel kvar. Däremot så är jag ganska övertygad om att du plockade bort henne för tidigt, åtminstone efter det jag tolkat av det du skriver.

    Jag väntar med att plocka bort honorna minst en vecka efter lek. En del kan t o m gå tillsammans med hanen ända tills det är dags att släppa ut ynglen eller efter ca två veckor om jag skall tömma henne.

    Var lite mer tålmodig med att plocka bort honorna och ha dom under observation en stund...

    Kommentar

    • marre
      Användare
      • oktober 2003
      • 71

      #3
      har suttit o studerat honan ett tag nu och jämfört henne med min andra hongihona, hon har mer rundning under hakan än min andra hona, och trots att det ligger räkmix framför munnen på henne rör hon den inte, hjälp jag vet inte vad jag ska tro...
      marre

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Ha tålamod och vänta en stund...eller har du bråttom att förflytta henne mer? Är det ingen stress med något så kan du väl ha henne gåendes där hon är nu i ett par dagar...

        Kommentar

        • cyntolopia-afra
          Användare
          • oktober 2003
          • 77

          #5
          citat:[i]

          Jag väntar med att plocka bort honorna minst en vecka efter lek. En del kan t o m gå tillsammans med hanen ända tills det är dags att släppa ut ynglen eller efter ca två veckor om jag skall tömma henne.

          När mina honor her lekt så låter jag dom endast gå kvar två dagar annars stressar hannarna honorna så hårt att de släpper ynglena/äggen.[V]

          Mvh cyntolpia afra
          Totalt 6 Akavarium[:)][:)][:)]

          Kommentar

          • marre
            Användare
            • oktober 2003
            • 71

            #6
            hmmm, idag är det en vecka sen de lekte, och idag först syns dubbelhakan, en rejäl haka, vad beror det på att den syns först nu??
            MVH Maria
            marre

            Kommentar

            • Hult
              Användare
              • juli 2003
              • 77

              #7
              Jag kör en lite värre variant än vad Afra gör...jag fiskar upp honan bara några timmar efter lek. Mina klara att tugga i ca 5 dagar, sedan är påsen borta. Så jag drar upp dem direkt. Vad är det negativa med det?
              OBS, alla kan ha fel ;]

              240L: 10 Demasoni, 6 Saulosi, 4 Hongi, 3 Ahli , 2 Plecostomus
              110L: 2 Regnbågsciklider, 2 Palettciklider, 2 Ancistrusar, 15 Neontetror
              70L: Tuggande Hongi, 15 Saulosi yngel & 2 Golden Ancistrus
              40L: Ca 50 Palettyngel

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103295

              Kommentar

              • Christian

                #8
                Det kan dröja innan hakan syns. Detta för att hakan växer i takt med äggen. Störst är hakan när ynglen är frisimmande.

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #9
                  Nu är jag inte särskilt erfaren beträffande mbunas men hos Tropheus och Malawi-haplisar så minskar hakan betydligt i takt med att äggen kläcks och ynglen utveklas. Hos fullvuxna Tropheus kan man ofta bara se en svag hakpåse 1-2 dagar efter lek. Äggen är ju runda och yngel platta.

                  mvh,
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • Christian

                    #10
                    Ja, det som du säger Fredrik; outvecklade ägg tar störst plats. Men min erfarenhet är att hakan ett tag efter lek brukar "gå tillbaka" lite, för att sedan vara riktigt stor när det är dags för honan att släppa ynglen.!?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...