c. moorii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jojon80

    c. moorii

    Hur är c. moorii att hålla i akvarium? Hur pass lättlekt är den och går den att hålla med mbunas som rödzebror och trewavasae? Har fått tag i en grupp på 8 st som är ca 5 cm. Hur länge tar det innan dessa uppnår vuxen storlek?

    /Tacksam för svar
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    C. moorii är otroligt seg att få till lek men när det väl kommer igång så rullar det på. Jag tror tyvärr att du har nästan två år att vänta innan de du får en lyckad lek. Jag har en grupp som jag haft i ett och ett halvt år och de har "skenlekt" i 6 månader utan att komma till skott. Det brukar fungera bra att ha C. moorii med mbunas.

    Ett lästips:


    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      C Moori är lätt att hålla i akvarium, men de behöver plats. 375L är den minsta storleken och den känns tveksam pga dess slutliga storlek.

      C Moori fungerar bra tillsammans med de lugnare Mbuna såsom Röd Zebra och Golden.

      C Moori växer inte så snabbt, enligt mina egna erfarenheter utan du får nog vänta ett par år innan de når vuxen storlek. Detta kan jag inte säga med säkerhet utan allt beror på fodret, fodertillgång, akvarieutrymme och vattenbytesskötseln.

      Kommentar

      • kilova
        Användare
        • april 2002
        • 327

        #4
        Fredrik H, C. moorii är otroligt seg att få till lek.
        Jag kan inte hålla med dig fredrik mina VF C Moorii leker hela tiden dom är ändå bara ca 8-9 cm. Det tog inte mer än ca en vecka efter jag fick hem dem fören dom började leka. men dom är väl olika individer som alla andra sorters akvariefiskar....
        Tropheus moori golden kazumba F1
        Tropheus dubosi F1
        Tropheus Chaitica F1
        Tropheus red chimba F1
        Tropheus black pemba F1
        Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
        Tropheus moori bärnsten F1
        Tropheus moori kejsare
        Mvh Kim

        Kommentar

        • cyntolopia-afra
          Användare
          • oktober 2003
          • 77

          #5
          C Moori är lätt att hålla i akvarium, men de behöver plats. 375L är den minsta storleken och den känns tveksam pga dess slutliga storlek.

          Vet inte om jag kan hålla med Tricella om att de behöver minst 375l.
          En person som jag känner har fått ett par av C Moori att leka i ett 200l kar.

          Mvh Cyntolopia-afra
          Totalt 6 Akavarium[:)][:)][:)]

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Det är inga större problem att få C. moorii att leka i 100 liter. Att fisken leker betyder inte alls att den är hållen på rätt vis. Jag håller med om att 375 är absolut minimum för C. moorii och det är kanske tveksamt om det gäller för fullvuxna enligt mig.

            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • klassisk ära
              Användare
              • juli 2003
              • 139

              #7
              Mina C. Moorii bor under stenar. Ibland tittar de fram. Den största är 35 cm lång och försöker äta upp de mindre, hela tiden(!).

              Fiskhälsningar
              Mikael

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Mikael, tror tråden syftar på Cyrtocara, inte Caecomastacembelus.

                Tony Englund

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #9
                  Jag blev verkligen förvirrad här.... en 35 cm, C.moorii under en sten? Mr. J.S Moore var verkligen i farten på den tiden. Tänk att ha så många underbara ciklider döpta efter sig. Den sitnämnda kände jag inte alls till.

                  mvh,
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • jojon80

                    #10
                    Tackar för alla svar! Det blir nog till att införskaffa den där moorii-gruppen i allafall. Mitt akvarium är på 540L så det skall nog räcka till för allihopa :-)

                    Kommentar

                    • klassisk ära
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 139

                      #11
                      "Mikael, tror tråden syftar på Cyrtocara, inte Caecomastacembelus."

                      Jo, det förstod jag också, så skriv ut det fullstäniga namnet, åtminstone i början av tråden!

                      "Tänk att ha så många underbara ciklider döpta efter sig. Den sitnämnda kände jag inte alls till."

                      Det är ingen ciklid.

                      Mikael

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4594

                        #12
                        Mikael, misstänkte också att du jäklades =)

                        Jäklas du när du säger att du har caecomastacembelus moorii? För att vara en ål ser den hyffsat otäck ut..

                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • klassisk ära
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 139

                          #13
                          "Jäklas du när du säger att du har caecomastacembelus moorii? För att vara en ål ser den hyffsat otäck ut.."

                          Heh, nej, "jäklas" gör jag inte. De är inte så stora än men är mycket aggressiva sinsemellan. Troligtvis finns det bara en ål kvar om ett tag.

                          Jag skulle gärna vilja vet om det finns någon mer som hållt/håller den här ålen, Caecomastacembelus moorii..???

                          Mikael

                          Kommentar

                          Arbetssätt...