Malawi tråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cyntolopia-afra
    Användare
    • oktober 2003
    • 77

    Malawi tråd

    Har sett många andra trådar här på forumet somm tillexempel "Troffe tråd", "Mal tråd" och "Nära ögat tråd".
    Har dock saknat en Malawi tråd.
    Så skriv nu vad ni tycker och tänker om era Malawi
    Totalt 6 Akavarium[:)][:)][:)]
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Det är gött svårt att bara skriva nått om sina malawisar på beställning....
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Det e det som e skillnaden,vi behöver inte hävda oss med att försöka försköna det med ord utan vi upplever det ist =)


      Troffar har ett visst beteende som kan vara kul men den känslan som malawi ger kan ej beskrivas med ord.

      Det måste upplevas........det bara är så =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag kan ju göra ett försök...

        Egentligen vill jag inte jämföra arter eller släkten med varandra, men är tvungen för att det är av just den anledningen som jag skaffade Malawi från början.

        Jag har fascinerats av akvaristiken hela mitt liv...först genom mina föräldrar (fadre) som hade ett stim tigerbarber m m. När jag väl kunde skaffa akvarie själv så blev det ett 105L. I detta hade jag sällskapsfisk till att börja med för att sedan börja min bana med ciklider. Jag började med ett par blå ciklider och efter det så fastnade jag för Apistogramma-släktet. Jag bytte upp mig till ett större akvarium och i detta huserade 6st VF Discus. Det blev inte så långvarigt då jag fick problem med dessa fiskar och alla dog. Jag är en envis människa så jag tog nya grepp med 6st nya Discus (annan art och sverigeodlade) då tillsammans med praktbotia. Jag hade dessa arter i ca 1 år.

        Jag sålde mitt akvarium med fiskar och allt pga att jag skulle flytta. Efter ett år och ännu en flytt så återupptog jag mitt intresse och skaffade ett begagnat 375L akvarium vilken jag utrustade med frigolitbakgrund. Jag skaffade 30st svenskodlade Tropheus sp. Black Pemba och ett par VF hästnosar som jag hade i ca ett års tid.

        Det var under denna period som jag kände att något fattades...dvs färgprakt och artrikedom. När jag började tänka efter vilka arter jag egentligen skulle vilja ha pga mina önskemål om relativ enkelhet i skötsel, färgprakt och artrikedom så rasade det ena släktet ut efter det andra i önskelistan. Discus pga att jag ville ha mer liv i karet, Tropheus pga att jag ville ha artrikedom blandat med färgprakt. Kvar blev Malawi...och som jag ser det så har jag "hittat hem" i min hobby och jag älskar faktiskt dessa krabater som har roligt beteende, aggressivitet, lätt att föröka, och ganska lätta att sköta.

        Jag har aldrig ångrat mitt val och det kommer jag inte att göra heller...

        Nu fick ni lite annat "på köpet" så att säga, men jag hoppas att jag inte förstört tråden nu med mitt livs "fiskhistoria i förkortad version".

        *Stafettpinnen är överlämnad*

        Kommentar

        • marre
          Användare
          • oktober 2003
          • 71

          #5
          Ja då var det min tur att knåpa ihop något =). Jag började med akvarier för ett antal år sen, köpte ett 89liters med några guppys och neontetror, skaffade snart större och ett större och ett större, och det var bara "vanliga sällskapsfiskar" under den här tiden, sen för ca 6mån sen for jag o min sambo ca 20 mil till en zoobutik för att kolla på fisk, och där fanns de massor med malawi, jag bestämde mig där att nu blir det malawi, jisses vilka vackra fiskar, hem o gjorde iordning mitt 540liters, nån helg senare sålde jag mina "vanliga sällskapsfiskar". Nu är det bara malawi som gäller, det är en rolig o intressant fisk som man kan ligga i soffan o kolla på i timmar =), leken har inte riktigt kommit igång på mina fiskar då jag köpte de i ganska liten storlek men i tisdags blev det lek på mina hongis =), och så har jag en vildfångad mel. johanni som tuggar =). Jag måste säga att jag bara älskar malawi.
          Ha det gott alla här MVH Maria
          marre

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Mitt intresse började på ett ganska snarlikt men ändå annorlunda sätt. Min far byggde ett kubformat kat på 300 liter nånting till "familjen" i julklapp när jag var 9. Pappa köpte EN Scalar i mellandagarna...Visst är det kul med all sorts fisk men inte bara EN scalar...
            Några dagar senare fick vi 14st 3cm Trewavasae-yngel utav pappas kompis som då hade ett 600liters med mängder av arter (kallas idag fisksoppa). Nu började det roliga....ynglena blev större och större, till slut blev pappas scalar uppäten av de små (5cm) ynglen. Efter ett halvår så tröttnade vi på akvariet då det var överbefolkat med trewavasae. Synd!
            Dumma som vi var så ställde vi detta fina akvarium på förvaring utomhus(!) under vintern....Det sprack ju så klart eftersom det fanns regnvatten i. Det är något jag ångrar ännu.
            Nu har jag bara ett 140 liters med Hongis och 3 Auratus. Väntar på att Hongisarna ska leka men verkar vara väldigt tröga då de inte ens växer om magen.....
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • antonlan
              Användare
              • augusti 2002
              • 57

              #7
              Malawi ja.. här kommer min historia..
              Jag fick för snart fyra år sedan mitt första akvarium, ett duktigt begagnat 45l med grön aluminuimram. Åkte ner till fiskaffären för att planera vilka fiskar och växter jag skulle ha. Olyckligtvis (eller inte) gick jag fel och kom in till ciklidavdelningen. Jag var fast....
              45 liters befolkades med kardinaler m.m. och inom ett par veckor hade jag prackat på familjen tre ytterligare akvarium mellan 45 och 70 liter.
              Det tog nu ungefär ett halv år innan malawisuget blev för stort och jag skaffade mitt 200liters. jag hade trewavasae, rödzebra, saulosi och chipocae i akvariet. Fisksoppa alltså.
              På sommaren som följde blev akvariet väldigt varmt...
              Under en semester dog alla fiskar. Ja det var alltså bara att starta om från början. Nu inhandlade jag fiskar privat och fick då mycket större fisk vilket var positivt då jag började få lekar.
              Nu inhandlades även ett 250liters som också det befolkades snart. Nu har jag följande arter:
              rödzebra, hongi och demasoni i 200l
              hinderi, johanni och trewavasae i 250l
              +diverse yngel i de mindre karen.
              Anledningen till att jag fastnade för malawi var färgerna och farten i kombination med tillgången som i v-ås definitivt är större än för andra ciklider.
              Hälsningar anton

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #8
                Hur ska man göra om malawisarna inte vill leka...(honorna inte växer runt magen) Jag har 2+2 Hongis som inte visar några som helst tecken.. Alfa-hanen har börjat gräva lite..???
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • jarinen
                  Användare
                  • april 2003
                  • 1888

                  #9
                  Hej!

                  Jag har under min tid som akvarist alltid hållit på med amerikanska ciklider och har även idag centralamerikaner, men för en vecka sedan så körde jag igång mitt första Malawi kar.

                  Detta då jag av kompisen som håller på med just malawi fick 10 st av respektive art av Labidichromis caeruleus och Cyrtocara moorii.

                  Samtliga är runt 3-4 cm och låt oss se om jag blir lika biten som er av Malawi, de här fiskarna verkar ju rätt så okomplicerade att hålla, bråkar aldrig och trivs bra ihop.

                  Återkommer med reflektioner, har ju bara haft malawi
                  i en vecka.

                  Bra med även en Malawi tråd !

                  Mvh Jari

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 4526

                    #10
                    Lycka till Jarinen!
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • steveharris
                      Användare
                      • september 2003
                      • 243

                      #11
                      Ett gott initiativ med en malawi tråd. Själv har jag haft Malawi i ca 5 månader och har blivit rejält "biten". Har just nu 5 demasoni+17 yngel, 1+3 Golden och 1+4 Lithobates i ett 250 liters. Planer finns på att skaffa större, förmodligen 540 men vi får se hur det blir. Precis som ni andra var det färgprakt, beteende och lättskötsamheten som avgjorde......
                      Patrik

                      Kommentar

                      • Robin
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 4526

                        #12
                        Vi alla har nog planer på att skaffa större tank någon gång.....
                        Mvh
                        Robin

                        Kommentar

                        • Henrik Dehlin
                          NCS Medlem
                          • september 2002
                          • 1913

                          #13
                          Tänkte ställa en fråga här om yngelvård hos P.Electra är det bara jag som upplever att dom har betydligt sämmre yngel vård än t.ex C.moorii..När mina P.Elctra spottar ut sina yngel så får man hålla på med handen och allt i akvariet utan att hon ens får en tanke på att ta in ynglena..Men när mina C.moorii spottar så får man inte ens gå in i rummet utan att hon direkt tar in alla yngel..så håller hon på i 1-2veckor tills jag tar över henne i stora akvariet igen..

                          Alltså har P.Electra sämmre yngelvård än andra eller är det bara mina som har det?

                          Kanon kul med en ny Malawitråd hoppas den håller längre än den vid hade om Alonocara

                          Kommentar

                          • Henrik Dehlin
                            NCS Medlem
                            • september 2002
                            • 1913

                            #14
                            citat:Hur ska man göra om malawisarna inte vill leka...(honorna inte växer runt magen) Jag har 2+2 Hongis som inte visar några som helst tecken.. Alfa-hanen har börjat gräva lite..???
                            Det finns massor med sätt att trigga dom till lek..
                            Några utav om dom är t.ex hålla upp med mat ett par dagar,Göra större eller tättare vattenbyte..Variera fodret,mata med t.ex musslor och räkor ibland (givetvis beror det också lite på vilka malawisar man har!)Köpa flera honor skulle jag även göra i ditt läge...Men ibland räcker det med tålamod,När jag skaffade mitt första Mbuna akvarium på 715 liter så fick jag ingen lek i början men efter ett halvår så lekte dom konstant och jag hade 2-3 nya fiskar som tugga varje vecka..

                            Jarinen lycka till med dina nya malawisar..Jag kan inte se att du kommer få det tråkigt med C.moorii iaf en utav mina favoriter,Har 2 hannar som är på ca:20 Cm bägge 2..En mycket rolig Malawi!

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Är jag ensam om att känna en viss "iver" i att finna nya arter och starta nya projekt (akvarier)? Jag scannar ständigt internet efter snygga och intressanta arter som jag kan ha i mitt nuvarande akvarium eller i ett framtida. Just nu är jag begränsad att utöka mängden i min 375:a...och att införskaffa ett ytterligare akvarium. Detta är väl akvaristens mardröm...
                              Nejdå...jag planerar istället ett renoveringsprojekt med min bakgrund i 375:an...men det känns som om jag gärna drar ut på det för att ha något att pyssla med en längre stund...(kanske borde söka för detta egentligen).

                              Jag har nu ett gäng Malawi och jag är verkligen nöjd med dom...än så länge...jag velar nämligen en hel del om vilka arter som jag vill ha i mitt akvarium.

                              Det finns så oerhört fina Malawis och jag skulle kunna tänka mig akvarier i massor. Jag bor för tillfället i en tvåa och jag har akvarium i hallen, köket och sovrummet...frugan gillar akvariefiskar, men inte sååååå mycket som hon uttrycker det. Vi har planerat att skaffa större lägenhet (frugans önskemål) och då började det genast cirkulera tankar om att jag då kan ha ett akvarierum...av någon anledning så har frugans hunger om att skaffa större lägenhet avtagit...hm...undrar varför?

                              De Malawi som är mina favoriter är de föga ovanliga Golden och Röd Zebra. De arterna har känts som utgångspunkten i mitt akvarie och därefter planerar jag deras sällskap. Jag har en helt underbart snygg grupp av Golden och de är den centrala delen i min 375:a. Jag har som sällskap Afra "Cobue", Hongi Kimpuma, och Ps. Perspicax "RT Ndumbi".

                              Ja...finns det någon som är som jag eller är det verkligen så att jag är unikt underlig med min hobby?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...