Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eric
    Användare
    • oktober 2003
    • 53

    #16
    Robin....

    vill bara påpeka att den gula varianten av Hongi även har en gul bläs på huvudet inte bara gula fenor som du skrev. Viktigpetter som man är!!
    Jag tycker det är synd att den gula varianten är ganska sällsynt i handeln eftersom jag personligen tycker att den är vackrare, samt att man har odlat fram en "extra" röd variant av den röda. De ser ju ut som stoppljus. Det kommer väl att sluta med malawiciklider som med diskusar. Jag tycker inte att framkorsade arter hör hemma varken i akvariumet, ladugården eller i grönsaksdisken.
    Ta bara de självlysande fiskarna som japanska forskare odlat fram. Helt groteskt. Nu har de ju sett till så att fiskarna blir sterila så att de inte ska korsa sig med den vanliga formen av arten, men som de säger i jurassic park: nature finds a way.....

    //Eric
    Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
    I am haunted by waters.

    //Norman Maclean

    Kommentar

    • martinrw
      Användare
      • maj 2003
      • 58

      #17
      När det gäller urvalsodling ska man inte likställa det med oseriös odling.
      Att urvalsodla ex hongi är resultatet av matchning av anlag, inte som du menar Eric, genom korsningar. Det finns i sjön hongi med både gula anlag och de med lite mer orange se själv: www.africandivingltd.com/cichlidscene_1_37.html
      Dessa har man sedan vidareförädlat genom att styra partnerval, inget annat.
      Samma procedur har skett med Gerts röda sebror, dina ex kommer att behålla sin orange grundton, hanarna kommer dock att bli mer åt det rosa hållet. Du skriver att du ser blåa tendenser i ryggfenorna på två av dina ex. Du kan då räkna med att dessa med stor sannolikhet är hanar.
      När jag skiljer ut röda rödsebrahanar i tidig storlek brukar jag just titta efter detta. Hanarna brukar även dra iväg något i storlek jämförelsevis, bli något högre, få spetsigare fenor och fler och större äggfläckar. En del av dessa är bara riktmärken och vissa honor kan stämma in på någon/ några av dessa punkter men om det överenstämmer på flera är sannolikheten stor att det är honor. Jag brukar kunna 100% könsbestämma runt 4 cm, ibland tidigare.

      MvH Martin
      Massor av malawi

      Kommentar

      • martinrw
        Användare
        • maj 2003
        • 58

        #18
        Urs. jag menade självklart: att om flera av de uppräknade punkterna stämmer in så är det med stor sannolikhet hanar och inget annat.

        MvH
        Massor av malawi

        Kommentar

        • Eric
          Användare
          • oktober 2003
          • 53

          #19
          Jag är medveten om att de är urvalsodlade och inte korsade, kanske uttryckte mig lite otydligt. Det jag menade var att, vad är det säger att inte det också kommer att ske förr eller senare. Har man börjat tumma så...... det finns malltid oseriösa odlare.

          Jag tycker iallafall inte om att man odlar fram varianter som inte finns naturligt.

          //Eric
          Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
          I am haunted by waters.

          //Norman Maclean

          Kommentar

          • martinrw
            Användare
            • maj 2003
            • 58

            #20
            Håller helt med, denna tummning som börjar accepteras mer och mer är inte bra och att skapa nya arter genom korsningar är helt absurt.
            Att förädla en redan befintlig art tycker jag däremot är helt ok, sk. urvalsodling.

            MvH Martin
            Massor av malawi

            Kommentar

            • Eric
              Användare
              • oktober 2003
              • 53

              #21
              Det börjar med urvalsodling, sedan så bär det käpprätt åt h-vete. Den borne pessimisten har talat!!
              Var ska man dra gränsen vid förädling av en redan befintlig art, ta bara hongi:n som exempel, de som jag sett ser verkligen ut som rödljus och den röda teckningen täcker större delar av kroppen än på den ursprungliga. Det verkar som om det redan börjats......
              Däremot så är jag bara FÖR, och bedriver själv urvalsodling för att få fram motståndskraftiga, friska, och utseendemässigt vackra fiskar, men drar gränsen när det börjar talas om att få fram djur som skiljer sig från originalarten.

              //Eric
              Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
              I am haunted by waters.

              //Norman Maclean

              Kommentar

              • martinrw
                Användare
                • maj 2003
                • 58

                #22
                Ok, din tanke är sund.
                När urvalsodling går över i en "besatthet" eller fokusering på endast ett eller väldigt få kriterier, tex den röda färgen så är det i längden inte gynnsamt för arten. Man har då slutat att förbättra ur många aspekter och bara fokuserat på förädling ur ett trängre perspektiv. Från detta läge tycks det inte långt att också ta detta ett steg längre, vilket vi också sett görs med inkorsning av andra arter osv. bl.a.
                Precis som du vill jag gärna arbeta med mitt material och skapa bra allround representanter som företrädare för sin art.

                MvH Martin
                Massor av malawi

                Kommentar

                • Vannar
                  Användare
                  • april 2002
                  • 339

                  #23
                  Det man måste ha i åtanke när man håller malawiciklider är att dom har mycket lätt för att bilda arter, en av anledningarna till att det är sådan måpngfald i malawi och tanganyika. Om man skulle göra en DNA analys av dom urvalsodlade röda zebrorna som kom in för 20-30 år sedan och som odlats i hobbyn sedan des och nyimporterade så är jag ganska säker att det skulle skilja mer mellan dessa två grupper än mellan vilda M.esthrae och dom flesta andra ciklider i sjön.

                  av denna anledning så försöker jag att undvika att hålla och odla på urvalsodlade fiskar och eller fiskar som jag misstänker kan ha inavlats i flera led. Men det är ju bara min åsikt förståss
                  / Jonas Vannar

                  Kommentar

                  Arbetssätt...