Aulonocara ihop med vilka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • november 2002
    • 157

    Aulonocara ihop med vilka?

    Hej!
    Jag skulle gärna ha mina chipokas ihop med andra aulonocarer, har någon ett bra tips? Tacksam för svar mvh Ann-Marie
  • guineapig
    Användare
    • september 2003
    • 72

    #2
    Det beror till en del på hur stort akvarie du har, men om du vill blanda olika aulonocarer så är det viktigt att honornas färger är så olika som möjligt för att undvika korsningar.

    Kolla här så kan du se foton på både hane och hona (i allafall på några...)

    Denna webbplats är till salu! malawisee.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, malawisee.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


    daniel

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • januari 2003
      • 82

      #3
      Hanarnas färger... honorna ser nästan likadana ut allihop..

      Kommentar

      • David Johansson
        Användare
        • april 2002
        • 581

        #4
        Normalt sett bör man nog undvika att blanda Aulonocarer men som guineapig skriver är det viktigt att honorna skiljer sig åt om man gör detta. Har man Aulonocarer där honorna är likvärdiga kommer hannarna inte göra skillnad på honorna med korsning som följd.
        David

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av David Johansson

          Normalt sett bör man nog undvika att blanda Aulonocarer men som guineapig skriver är det viktigt att honorna skiljer sig åt om man gör detta. Har man Aulonocarer där honorna är likvärdiga kommer hannarna inte göra skillnad på honorna med korsning som följd.
          Hadde för mig att det va honorna som valde vilka hanar dom ska välja o inte tvärtom.Det är väl därför hanarna har så kallad lekdräkt så att honan ska känna igen sin egen art på hanens färger och rörelser och därmed ta beslutet om hon ska para sig med vederbörande eller
          inte.Hanarna vill ju leka med allt dom kommer över.Jag har P.taenioulatus och P.virgatus i samma burk där honorna är ganska lika medans hanarna skiljer sig åt färmässigt och lite på betendet.Hitintills har honorna bara varit intereserade av sin egen art även om dom andra hanarna har gjort en del försök.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • januari 2003
            • 82

            #6
            Min erfarenhet är också att det är honorna som väljer vem dom leker med.. [?] Hanarna är ju med på (nästan) vad som helst.. [:0]

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Det är väl inte honorna som uppvaktar hanen?! Däremot väljer honan om just DEN hanen får komma till...

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Hanarna uppvaktar men dom säger inte nej till fel hona i lika stor bemärkelsa som honan.Allt kan hända under extrema förutsättningar såsom korsningar,men det ligger mest på honans bord att välja rätt av alla hanar som uppvaktar för skulle det ligga på hanens bord skulle nog malawisjön bara innehålla en sort vid det här laget och det skulle resultera i en allt för stor konkurens om föda vilket förmodligen skulle bli destruktivt för arten.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • David Johansson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 581

                  #9
                  Ni har säkerligen rätt i att även honorna gör sin selektering. Blandar man två arter Aulonocara riskerar man förmodligen att bara en av hannarna bli dominant, den ena eller andra arten. Denna hanne gissar jag då kommer då leka av alla honorna i akvariet.

                  OB auloncara sägs ju vara en inblandning av Mbuna har jag för mig, så ger man bara förutsättningarna så korsar de sig.
                  David

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av David Johansson

                    Ni har säkerligen rätt i att även honorna gör sin selektering.

                    Men om hanen leker av alla honorna har väll knappast någon selektering ägt rum ?Skulle nog vilja säga att hanarna ej gör någon selektering utan endast honorna isf.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #11
                      Min fina vuxna aulonocara stuartgrani kejsare-hona som jag haft en riktig kejsar-hanne till innan lekte tillsammans med min aulonocra röd rubin-hanne. Dens färg är så långt från kejsaren man kan komma, eller?

                      Blanda aldrig aulonocara om du vill ta vara på ynglen, för det kommer att ske korsningar vare sig du vill det eller ej.
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • Fiskar.nu
                        Användare
                        • september 2003
                        • 442

                        #12
                        korsningar spelar ju ingen roll, dom dör inte för det... eureka tycker jag är fint. heter nånting med jacob frie....
                        375 liter till L-malar

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Den anonyma personen under aliaset fiskar.nu vet att det första han/hon skriver är fel samt namnet på fisken han/hon tycker är fin.

                          Som svar hänvisar jag till.

                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          Arbetssätt...