Slöa fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    Användare
    • september 2003
    • 788

    Slöa fiskar

    I mitt 275-liters går det 8 daffodiler, 1 calvuspar o en ancistrus.
    Daffodilerna är c.a 4-7 cm och calvusarna är 5 och 8 cm.

    Problemet är att dom verkar allmänt slöa. Har inrett genom att bygga upp en rad med kalkstenar som delar av akvariet på mitten, framför o bakom denna linje är det fullt med grottor byggda av kalksten.

    Nån som vet vad man bör göra??

    Finns det nån mal som äter alger hyfsat bra, men som är från afrika???

    Verkar nästan som om ingen fisk vågar lämna sina revir.....
  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Beror lite på hur länge akvariet varit igång, ibland tar det veckor innan fiskarna acklimatiserat sig till den nya miljön.
    Tillbakadragna fiskar kan ju betyda att de helt enkelt är skygga eller känner sig otrygga, detta kan ofta vara ett problem i nystartade akvarium eller med nya fiskar.

    Är fiskarna slöa rent allmänt kan det ju vara något som inte står rätt till men behöver inte vara det. Testa gärna ditt vatten, har du inte testerna själv så ta med lite vatten till din zoo-affär. Ett felaktigt pH värde mår inte fiskarna bra av.
    Salt och bikarbonat är preparat som kan användas i dessa sammanhang, men detta kanske du redan använder.

    Prova öka cirkulationen i vattnet, gärna så att syresättningen ökar genom att få ordentligt drag i vattenytan.

    Beroende på vilken temperatur du har i akvariet, kan du prova att sänka denna neråt 23 grader. Varmt vatten har en slöande effekt samtidigt håller de mindre syre än svalare vatten.

    Gör gärna också delvattenbyten om du inte gjort detta, men tänk också på att inte byta för mycket på en gång och för ofta.
    David

    Kommentar

    • David Johansson
      Användare
      • april 2002
      • 581

      #3
      Ytterligare en sak som kan vara värt att prova är att se till att fiskarna får ordenltligt med sömn, eller åtminstone mörkt.
      Man brukar ju prata om belysningstid ut växternas och algers perspektiv och att fiskarna är oberörda. Personligen så tycker jag ändå man kan se skillnad på fiskarnas kondition om man har lång belysningstid.

      Det är inte ovanligt att många har akvarierna tända från tidig morgon till sena kvällen, bortåt 14-15 timmar. Vanligt kanske om man inte har växter i akvariet och kanske t.o.m. vill ha alger.
      Detta tycker jag klart märks på fiskarna och då speciellt framåt kvällen, de blir bleka och slöa.

      En liten utsvängning kanske men prova att kort ned tiden som du har tänt i akvariet.
      David

      Kommentar

      • David Johansson
        Användare
        • april 2002
        • 581

        #4
        Jag smider medan järnet är varmt...

        Eftersom det är rovfiskar vi pratar om tror jag också att foder kan spela in, fiskar som får mycket animaliskt eller fett foder kan ofta bli slöa. I akvarium tror jag att det är lätt att överutfodra just med proteiner och fett, något som de iofs är anpassade för att äta men kanske inte alltid i de mängder de får i akvarium.

        Fiskar som får för mycket foder blir ofta slöa, förväxta samt mindre produktiva. Du kan prova att göra ett uppehåll i matningen ett par dagar.
        David

        Kommentar

        • Mattias Andersson
          Användare
          • september 2003
          • 788

          #5
          Oki har nu bytt till ett 375 liters och utökat fiskbeståndet tillt följande:6 st daffodil
          6 st telamochromis temporalis
          4 st leulupi
          4 st jullar
          2 st calvus
          4 st frontosayngel på 5 cm
          2 st ancistrus
          2 st algätande synodontisar

          Har tänt c.a 10-12 timmar/dygn
          Matar med mysis, vita mygglarver, flingfoder o artemia
          Matar 5 dar i veckan, övermatar ej.
          Filterna är 1 eheim 2226 och pumphuvud med filtermatta.
          Mycket grottor av lavasten och kalksten.
          Ingen nitrit.
          Ph c.a 7.8
          temp 26

          Fortfarande slöa

          Kommentar

          • malawi_voodoo
            Användare
            • juli 2002
            • 790

            #6
            Har du testat att sänkta temperaturen?
            Jag vet på sommaren blir iallafall mina malawisar ganska slöa när det är runt26-27grader konstant.
            Nu ligger tempen på 24 och dom är jättepigga.
            /Glenn Wouda

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

            Kommentar

            • Mattias Andersson
              Användare
              • september 2003
              • 788

              #7


              Har även sänkt till 24 grader men ingen förändring

              Kommentar

              Arbetssätt...