malar och malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Olsson
    Användare
    • september 2003
    • 328

    malar och malawi

    Hej

    Jag har två gibbicepsar,7-9cm, med mina 23 mbunas i ett 300 liters akvarium. De är inte särskilt effektiva vad gäller alg-bekämpning så jag har nu funderat på att införskaffa en eller ett par ancistrus. Kan det bli problem att blandada dessa arter? och hur många sådana här typer av fiskar kan man ha i ett 300 liters utan att behöva "stödutfodra" dem? Jag har haft gibbicepsarna i en månad ca och inte gett dem någon speciellt avsedd mat.. Vidare så har jag knappt sett dem eftersom jag har ca 25kg lavasten i akvariet och det finns gott om ställen att gömma sig på för dem. Tror Ni att de kommer att visa sig mer i framtiden när de blivit mer "vana" i karet? Kanske ett par ancistrus gör att det blir lite mer fart på dem dagtid...

    /mattias
  • cyntolopia-afra
    Användare
    • oktober 2003
    • 77

    #2
    Tja

    Att hålla Malawi och Ancistrus brukar inte ha några hinder.
    Vissa Malawi kan "gnaga" på ancistrusarnas fenor men de brukar lugna sig efter ett tag.
    Och jag själv ingen erfarenhet av Ancistrus och Gibbiceps tillsamans men jag vet andra som har det utan problem.

    Mvh cyntolopia-afra.
    Totalt 6 Akavarium[:)][:)][:)]

    Kommentar

    • rytter
      Användare
      • juli 2003
      • 51

      #3
      Problemet med att ha malar i ett mbunakar är att de är så glupska så malarna får sällan tillräckligt med mat för att växa optimalt. Fast ofta brukar det gå bra om man stoppar i lite större saker tex potatis, brysselkål eller en lite större bit fisk eller hel räka (utan skal). De flesta malar är inte bara "vegetarianer" utan behöver lite mer proteinrik kost emellanåt.
      Fisk bygger muskler !

      Kommentar

      • supermick
        Användare
        • maj 2002
        • 151

        #4
        tycker alla malar ska fodras med avsedd mat. och allra helst i ett ciklidakvarium för där har dom inte en chans att hänga med i svängarna
        vidare kan gibbarna vara grininga mot andra malar iofs kan anincistrus försvara sig bra
        hej hopp i plurret

        Kommentar

        • Fiskar.nu
          Användare
          • september 2003
          • 442

          #5
          ancistrus malar försöker typ döda varandra hehe, jag har typ 2 stora, ena är 2x större än den andra, den jagar sönder den lilla ancistrusen...
          375 liter till L-malar

          Kommentar

          Arbetssätt...