Tips på fiskar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andmob
    Användare
    • november 2003
    • 72

    Tips på fiskar...

    Nybörjare på ciklider...Skaffat 5 st golden...
    Vill ´gärna ha tips på fler arter som är enkla att börja med. Ett stort plus om de är riktigt färgglada..Är blå delfin bra? Hur fort växer den? (Har ett 400-liters kar).
    Om någon i Göteborgstrakten har fiskar att sälja, skicka gärna ett mail till am82@hotmail.com
    Tack på förhand!
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Delfin är bra som sällskap till Golden då båda arterna är lugna.

    Om jag vore du så skulle jag öka på Golden-gruppen, skaffa några Delfiner och sedan komplettera akvariet med Aulonocara Red Rubin.

    Kommentar

    • lotta
      Användare
      • februari 2003
      • 80

      #3
      hej
      i och med att du redan har golden ,så skulle jag satsa på några färglada mbunas till.
      Jag tycker om kombinationen golden,rödsebra,demasoni eller maingano +givetvis en ob-variant tex. trevawasae.sedan kan du ju alltid lägga till några röda honghi för att ha hela färgspektert
      jag håller även m tricella om att du gott kan öka antalet golden
      När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

      Kommentar

      • cyntolopia-afra
        Användare
        • oktober 2003
        • 77

        #4
        Hej

        I stort sett alla Mbuna kan hållas tillsamans med golden.
        Några exempel på fiskar du kan ha med golden är: Rödzebra, Maingano, Auratus och Trevawase.

        Lycka till Mvh cyntolopia-afra
        Totalt 6 Akavarium[:)][:)][:)]

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Välj ut en art som du vill ska "dominera" akvariet och skaffa sedan arter som passar in tillsammans på de premisserna.

          *Tyvärr lever jag inte själv alltid som jag lär - jag tror nämligen att jag själv gjort en tabbe och råkat ut för det klassiska "fisksoppa"*[V]

          Kommentar

          • Gimpan
            Användare
            • augusti 2003
            • 183

            #6
            Tricella vad har du lagat för soppa?? Vad blev den felande länken?
            JimmY CasH

            En "Viktoria" tack!

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Njae...hm...

              Jag har:

              Labidochromis Caeruleus "Golden"
              Labidochromis Hongi Kimpuma
              Cynotilapia Afra Cobue
              Metriaclima Estherae "Röd Zebra"
              Pseudotropheus Perspicax "Red Top Ndumbi"

              Jag skall skaffa:

              Pseudotropheus Demasoni
              Metriaclima Zebra "Nakantenga"

              Att jag kallar det för fisksoppa beror på att jag tycker själv att jag skaffat arter som liknar varandra plus att det är för mycket arter. I färgteckning (blå/svarta vertikala ränder) liknar dessa varandra "Hongi, Afra, Demasoni och Nakantenga"...lägger man till att den starkt gula färgen hos "Golden" inte går så bra ihop med "Röd Zebrans" orange-röda (estetiskt pedantisk) så upplever jag det nog som en fisksoppa...eller snart kommande.

              De jag skall skaffa vill jag ha, så jag får nog sälja av Afran och Hongin om det skulle bli för mycket fisk och för många arter (dvs om jag upplever det så).

              Kommentar

              • Fiskar.nu
                Användare
                • september 2003
                • 442

                #8
                Jacob frie. (Eureka) är fint.
                375 liter till L-malar

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Ursäkta ifyllnaden, Fiskar.nu...Aulonocara Jacobfreibergi "Eureka".

                  Det finns många fina Aulonocaras, men man bör ha i åtanke att dessa inte är lika tuffa som Mbunas och det kan medföra problem vid t ex matning.

                  Däremot har jag goda erfarenheter av Aulonocara Stuartgranti-arterna då dessa upplevs som tuffare än Jacobfreibergi (vilket jag också kan intyga efter egna erfarenheter).

                  Med tanke på att du just nu har Golden så fungerar de kanon med Aulonocaras då just denna art är en av de "snällare" Mbunas.

                  Kommentar

                  • Gimpan
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 183

                    #10
                    Oki jag trodde det va nån art du stoppat i som stressade ihjäl dom andra och därav fisksoppa Men den här fisksoppan låter bättre hehe och du kan ju alltid skaffa ett till kar ;P och då matcha med nån viktoria kanske...rekommenderar en Haplochromis All red
                    Mvh
                    JimmY CasH

                    En "Viktoria" tack!

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Tack Gimpan...men jag leker med döden...min fru är väl inte direkt den mest uppskattande passive akvaristen. För henne så är detta med akvaristik ungefär som att vara passiv rökare(vilket hon också är - hua nu fick jag en vibb av dåligt samvete - Ops! glömt igen).

                      Om hon fick välja så skulle dom ut då de tar för mycket tid ifrån henne. Ibland får man anstränga sig och ligga i som en rem för att få lite tid över till fiskarna senare...

                      Skämt åsido...hm...härlig defintion på fisksoppa...den har jag inte hört tidigare. Centrifug-ciklider kanske?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...