HJÄLP! FISKARNA DÖR!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawibo

    #16
    Usch dessa firrar vad har du för vatten där du bor läste att ph/nitrit är ok men KH hur hårt/ mjukt vatten har du föreslår att om pengarna tryter använd en matsked grovsalt på varje 75 liter detta bör fixa ett normalt KH värde sedan tycker jag att ectezon salt är kanon till många av dessa problem är kanske lite underskattat tänkte på när du byter såpass mycket vatten som nu använder du aqvasave eller liknande så du blir av med klor och sådant elände. mycket talar för förgiftnings symtom men då bör alla fiskarna må dåligt samtidigt

    Kommentar

    • zozz
      Användare
      • oktober 2003
      • 35

      #17
      Hej!
      Alla fiskarna mår inte dåligt men de blir snabbt sämre, idag har fyra dött! =( Om det vore förgiftning borde det hjälpa att jag bytte så stor del av vattnet väl? Kranvattnet här är av mycket hög kvalite och klorfritt och mjukheten är "medel" står det på leverantörens hemsida.

      Mvh: Magnus

      Kommentar

      • malawibo

        #18
        jag har förlorat 40 fiskar (sällskapsf.) på ett dygn när jag var blåbär kom senare fram till att det var min självhämtade insjögrus från lygnern som väldigt snabbt utsöndrade tungmetaller släng ut allt i hela karet det gjorde jag och grät floder men jag lärde mig Lycka till

        Kommentar

        • zozz
          Användare
          • oktober 2003
          • 35

          #19
          Hej,

          tänkte skriva en uppföljning på detta så att andra nybörjare kan ha nytta av det samt tacka alla för de många svar vi fick.

          Problemet var bukvattensot, efter tre dagars behandling med Flagyl blev dom helt förändrade, dom är väldigt pigga och äter som dom ska. Synd att så många behövde dö innan vi förstod vad det var men nu i efterhand när vi läser om symptomen så stämmer det precis. Är svårt att avgöra om fiskarna har "trådaktig avföring" tex när man inte har erfarenheten eller något att jämföra med.

          Anledningen till att det bröt ut kan man undra över men antagligen för att karet inte var igång som det skulle och saknade rätt bakterieflora i kombination med den stress som flytten från uppfödaren innebar.

          Mvh: Magnus & Johanna

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            Vart fick du tag på flagyl? Och vilken dos gav du?

            Kommentar

            • zozz
              Användare
              • oktober 2003
              • 35

              #21
              Eftersom Flagyl är receptbelagt så skrev en veterinär ut det. Vi gav 200 mg/per 100 l vatten, har dock sett att 400 mg/per 100 l vatten rekommenderas. Bytte 2/3 av vattnet efter 3 dagar.

              Mvh: Magnus

              Kommentar

              Arbetssätt...