HJÄLP! FISKARNA DÖR!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zozz
    Användare
    • oktober 2003
    • 35

    HJÄLP! FISKARNA DÖR!

    Vi gjorde ett inlägg tidigare om att våra fiskar matvägrade och nu har dom börjat dö en efter en.
    Vi behöver hjälp!

    Vi har ett nystartat kar på 240l med tre arter Malawi, Demasoni (Pseudotropheus demasoni)
    gul labidochromis (Labidochromis caeruleus). Från början var de sex Demasoni och sex gula.
    Efter lite mer än två veckor fyllde vi på med sex demasoi till och sex rost.

    Första dagen var alla fiskar mycket aktiva och utforskade nyfiket sitt nya hem och åt som dom skulle.
    Vi ger dom Hikani Cichlid Gold och TetraCichlid sticks, samma
    som de fick hos uppfödaren där de var mycket pigga.

    Från andra dagen och framåt är dom mycket passiva och står mest stilla i olika grottor.
    Karet har mycket sten med hålor och "grottor" där de kan gömma sig samt rötter.

    Nu matvägrar helt och hållet, detta började andra dagen och har bara blivit värre. Vi såg samma fiskar äta lite och
    var mycket pigga hos uppfödaren.

    Akvariet hade från början två Mopanirötter men dessa har vi nu tagit ur och bytt vatten.
    Stenarna har vi plockat själv och är gnejs tror jag (vita och rosa).
    Sanden är en helt svart sand cirka 1-2 m.m, vet inte vad det är dock.
    Tre mindre växter, javaormbunkar på stenar.

    Har provat följande:

    Ändrat temperaturen från 26 till 28
    Minskat ljuset från 2x30W till 1x30
    Minskat hastigheten på pumpen, trodde ett tag att det var för strömt men har den nu på full fart.
    Det är inte strömt med bra rotation på vattnet.

    Nitriten ligger på under 0.3 och PH på 8.0. Vattenbyte har gjort med ca 30% varje vecka.

    Vad kan vara fel? Är dom stressade för något? Kan stenarna/gruset/rötterna utsöndra något?
    Är dom sjuka? Dom SER ok ut, inga prickar, uppsvullna eller annat.

    Vi behöver er expertis nu innan alla dör!

    Mvh: Magnus & Johanna
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    #2
    jag hade nog dragit ner temperaturen igen. Hur har ni pumpen, sitter den så att den rör runt i ytvattnet? Om inte så kan ni flytta upp den så att den gör det också. Ett extra vattenbyte skulle kanske inte heller skada.

    Att de inte åt de första dagarna är väl rätt normalt skulle jag tro. De kan ju bli lite stressade av flytten, men varför de fortfarande inte äter och dessutom dör är svårt att säga. Om du inte kan se någon tecken på sjukdom/svaghet hos dom är det märkligt. De "andas" inte häftigt, dvs pumpar mycket vatten snabbt genom gälarna?
    /Mikael

    Kommentar

    • zozz
      Användare
      • oktober 2003
      • 35

      #3
      Hej Mikael,

      pumpen rör om bra i vattenytan, utlopper sitter precis i ytan. Det är en Fluval 304 så kapaciteten borde vara tillräcklig också. Tittade på om dom pumpar vatten och kanske gör dom det, men med vår begränsade erfarenhet är det svårt att säga, skulle du kunna på något sätt beskriva hur snabbt dom "andas" i normala fall? Beror häftig andning på syrebrist? Jag var inne på det ett tag, akvariet har ett heltäckande plastlock med en liten lucka så jag tog av det i två dagar utan förändring men kanske är det det ändå?

      Mvh: Magnus

      Kommentar

      • Gotrek
        Användare
        • september 2003
        • 64

        #4
        Jag skulle ta ut stenarna och göra ett vatten byte. Sänka temp till 25. se över pumpen. Andas fiskarna väldigt snabbt så kan det vara för dåligt med syre i karet.


        Patrik

        Kommentar

        • zozz
          Användare
          • oktober 2003
          • 35

          #5
          Ska vi byta allt vatten då? Och ta ur alla stenar?

          Mvh: Magnus

          Kommentar

          • mikro
            Användare
            • november 2002
            • 666

            #6
            hmm, hur snabb normal andning är ... vänta lite ska kolla mina fiskar : )

            Om vi säger så här då, normalt så märker man inte så mycket att de andas, men om det är syrebrist eller de har svårt att andas så ser man tydligt hur de kämpar.

            byt inte allt vatten på en gång utan kanske 40%.
            /Mikael

            Kommentar

            • Bander
              Användare
              • oktober 2003
              • 12

              #7
              Hej!
              När fiskarna dör utan synbar anledning rör det sig oftast om förgiftning. Antingen bildas det skadliga ämnet i akvariet eller kan det utsöndras av nåt material som finns i akvariet. Om det rör sig om det senare är det ju stenarna eller gruset som kan vara boven. Dock tror jag att det beror på nitrithalten. Ni anger inte något värde på nitrithalten, men jag antar att Ni menar 0,3 mg nitrit per liter, vilket jag skulle tycka är högt!!

              Det som kan ha hänt är att de fiskar Ni haft från början har vant sig vid den successivt höjda nitritkoncentrationen - det är fullt möjligt om ändringen går långsamt. När det dock släppt i nya fiskar, som inte haft tid på sig att vänja sig vid den höga nitrithalten, tål de inte den snabba omställningen och blir dåliga...

              Man får nästan alltid en nitrittopp i ett nystartat akvarium efter ca två till tre veckor. Det man kan göra är att sluta mata och byta relativt små vattenmängder, kanske 10-20 %, varje dag till att nitrithalten är nere på låg nivå igen - under 0,1 mg/liter.

              Lycka till!!
              Björn

              Kommentar

              • zozz
                Användare
                • oktober 2003
                • 35

                #8
                Hej igen!

                Tack för era svar. Angående nitriten så kanske jag har missförstått eller anget fel värden men om jag säger att testet blir väldigt ljus gult och på vår skala motvarar detta mindre 0,3mg/liter men de kanske är så känsliga att testet inte är att lita på?

                Om det skulle vara syrebrist, vad kan man göra mer än att se till att pumpen rör om vattenytan ordentligt?

                En fråga till också; om vi skulle göra en nystart och byta ut grus och sten; ska vi behålla en del av vattnet från det gamla akvariet?

                Titta närmare på de vita stenarna och såg att de börjat "rosta" lite lite, men järn ska väl inte vara farligt?

                Mycket frågor men hoppas på svar återigen.

                Tack på förhand! M&J

                Kommentar

                • Bander
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 12

                  #9
                  Hej igen!

                  ""Tack för era svar. Angående nitriten så kanske jag har missförstått eller anget fel värden men om jag säger att testet blir väldigt ljus gult och på vår skala motvarar detta mindre 0,3mg/liter men de kanske är så känsliga att testet inte är att lita på?""

                  Fel av mej - jag noterade inte att Ni angivit att värdet var under 0,3 mg/liter. Sorry!

                  ""Om det skulle vara syrebrist, vad kan man göra mer än att se till att pumpen rör om vattenytan ordentligt?""

                  Eftersom nitrit har egenheten att vara väldigt likt syre, kan det sätta sig på de platser i fiskarnas gälar som tar upp syre och på sätt hindra fiskarna att "andas". Fiskarna andas häftigt och ställer sig gärna uppe vid ytan.

                  Vad kan man göra mer... Se till att det inte finns andra reaktioner i akvariet som kräver syre. Ett praktexempel på detta är att det finns matrester kvar i akvariet som fiskarna inte har ätit upp. När matresterna bryts ner går det åt syre...

                  ""En fråga till också; om vi skulle göra en nystart och byta ut grus och sten; ska vi behålla en del av vattnet från det gamla akvariet?""

                  Framförallt ska Ni behålla filtret där alla bakterier finns. Men kolla även gruset... Jag hade en gång svart grus som gav ifrån sej nån olja av nåt slag som la sej i ytan... Kan vara skadligt för fiskarna... Försök att få renset från ett filter som sitter i ett väl fungerande akvarium och på sätt ympa in nyttiga bakterier i akvariet. Vattnet blit grumligt en tid, men det är det värt!

                  ""Titta närmare på de vita stenarna och såg att de börjat "rosta" lite lite, men järn ska väl inte vara farligt?""

                  Jag skulle inte behålla de stenarna!! De skall inte släppa ifrån sig nåt - förutom kalk om man har fiskar som trivs med det.

                  ""Mycket frågor men hoppas på svar återigen.

                  Tack på förhand! M&J""

                  Fråga på - annars lär man sej inget...

                  Hälsningar
                  Björn

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Du skrev at dom åt första dagen du fick dom,regel ett mata inte första dagarna,när du sätter i så mycket ny fisk utan va snål i början för att undvika påfrestningar för vattnet som har det nog jobbigt endå utan en stabil o fungerna bakteriflora.För liten rotation på vattnet resulterar sällan i att dom matvägrar innan dom visar andra symptom som andnöd och står o flåsar vid ytan.

                    Rekomenderar följande.

                    80 % vattenbyte
                    2 promille salt tillsättes
                    Medicinera med Aquafuran
                    Följ bruksanvisningen sedan som medföljer paketet

                    Mata ej på 5-6 dagar,börja sedan mata väldigt försiktigt första 2 vekorna och se till att få igång bakteriefloran innan matning sker fullt ut.Det tar ca 20 dagar innan det blir stabilt så det klarar att bryta ner avföring och foder rester.

                    Lycka till
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Juanito
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 180

                      #11
                      Ett sett att se om de kämpar för syre är att se på sidan av fisken snett bakifrån. Står gälarna ut från kroppen vid anding så att man ser det tydligt andas de häftigare än vad de borde göra. Gälarna skall normalt ligga gämt med kroppen.
                      juanito

                      Kommentar

                      • mrgreed
                        Användare
                        • juli 2002
                        • 494

                        #12
                        Vet inte om någon nämnt det ovan här men jag tror att det är bukvattensot fiskarna har fått.
                        Finns medicin mot det.
                        Är avföringen vit och trådaktig så är det med stor sannolikhet så och då är det bråttom!!
                        Då hjälper inga temperatursänkningar eller vattennyten enbart då är det medicinering som hjälper.
                        Råkade själv ut för det och fick 2 av 6 fiskar att överleva:-(
                        Mina fiskar flämtade matvägrade och hade trådaktig avföring..

                        Mvh
                        Danne

                        Kommentar

                        • zozz
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 35

                          #13
                          Hej igen,

                          i morse när vi vaknade var en demosoni och en gul dåliga på samma sätt som några av de andra som dött varit. De kan inte simma utan tippar över på sidan och huvudet är snett ner mot botten.

                          Flyttade över dom till en hink med färskt vatten och demasonin blev piggare efter ett tag men det gula dog tyvärr.

                          Tycker att det lutar mot någon form av förgiftning med vad kan det vara?

                          Har tagit ur nästan alla stenar nu och bytt ca 85% av vattnet. Hoppas det hjälper.

                          Mvh: Magnus & Johanna

                          Kommentar

                          • Kalejdoskop

                            #14
                            mrgreed: tack, äntligen! jag har varit lite osäker på vilken sjukdom våra har, för samma saker händer med våra malawis som för zozz i denna stund. Alla beskrivningar jag hört här stämmer in på bukvattensoten. De äter inte, har svårt att andas och har trådaktig avföring... det taskiga är att varken jag eller min sambo har råd till medicin så om ca 10 dagar då vi har det lär det nog vara på tok för sent... 1500 kr fisk.. *suck*

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Jag är ingen expert på detta, men direkt när jag läste ditt inlägg Kalejdoskop så slog det mig att om du nu inte har råd med medicinen så varför inte prova kostnadsfria alternativ såsom t ex temperaturhöjning...(kolla först med "experter" om det är bra att höja tempen, ibland kan det göra att bakterier blommar ut istället).

                              Kan inte lova att detta hjälper, men om du ändå ser dina skyddslingar gå mot en annars säker död så skulle jag iallafall göra alla upptänkliga försök till att undvika det ödet.

                              Hoppas att några klarar sig...lycka till!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...