Missfärgade golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pockets

    Missfärgade golden

    Några av mina 5-6 cm stora golden har fått svarta sträck lägst med sidorna.
    Missfärgningen löper från gällocket till stjärtfenanm, ett tunt svart sträck.
    är detta normalt? kan jag aktivt förebygga detta?

    mvh jerry
  • mmia
    Användare
    • augusti 2003
    • 14

    #2
    Tror det är ganska vanligt vi har med drabbats av det.Är föräldrarna helt fria från fläckar?
    Malin

    Kommentar

    • Pockets

      #3
      oj jag ska vara ärlig så ha jag aldrig sett föräldrarna, kan det vara så att jag fått tag i ett gäng med dåliga gener?

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Varför köpte du yngel som du tyckte så konstiga ut ??

        Kommentar

        • Pockets

          #5
          dom såg jättefina ut när jag köpte dem, på senaretid dom fått svarta linjer

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            Vad mater du med ? Kan vara spirulina fläckar. Jag har även hört talas om fiskar som har fått pigment förändringar pga stress.
            Hur befolkat är ditt kar ?

            MVH
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • Pockets

              #7
              jag har matad dom mer och mer med flingmat, kan detta vara boven i spelet? har läst en del om pigment förändringar, om jag skavara allvarlig så har jag inte förstått mig på det.

              har ett 560 kar med 5 alih + 4 red empress + 4 golden, alla är små. har svårt att tänka mig att detta skulle bidra till stress

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Jag tycker det låter konstigt om det skulle vara "pigment förändringar" då det brukar visas som små svarta prickar till ungefär knappnålsstorlek som mest. Ofta ser det ut som sot-stänk.

                Jag har inte sett att det blir några linjer genom pigmentfel...

                Mina "Golden" kan i vissa stresslägen påvisa en svag randighet över kroppen där ränderna går vertikalt. Dessa är dock aldrig svarta utan mer grågula. Brukar vara ca 4st. Efter en kort stund (ca 5min) återgår färgen till den starkt gula utan vertikala ränder.

                Kommentar

                Arbetssätt...