Pundamilia nyererei

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    Pundamilia nyererei

    Vart finns denna fiska att köpa i västergötland?
    Mvh
    Robin
  • Gimpan
    Användare
    • augusti 2003
    • 183

    #2
    Den finns inte i västergötland!! Du får försöka beställa den! Jag blir förvånad om nån har den i sitt lager så du får nog kontakta en säljare som kan beställa viktoria!
    JimmY CasH

    En "Viktoria" tack!

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Gimpan!
      Hur ska man inreda akvariet för Nyererei? Några egna bra tips?
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Gimpan
        Användare
        • augusti 2003
        • 183

        #4
        Du kan inreda precis som du vill, stenrös, klippbiotop eller massor med växter. Honorna behöver ha gömställen för hanarna uppvaktar dom ständigt vilket kan leda till stress och ibland dödsfall. Dom vill ha sand eller grus dom kan gräva i och gräver gör dom till botten av akvariet hehe mina Thorachromis Brauschi har grävt en grop ca 15 cm djup och 35cm i diameter. Har du några mindre flata stenar så kan dom även använda det som underlag istället för gropen och du kan minska grävandet betydligt(men det beror helt på individen). Hanen markerar ju sitt revir och håller sina honor inom det så det är bra om du har grottor på båda sidor akvariet om du håller mer än 1 hane. Dom har inte ätit upp mina växter men är där och nafsar lite ibland. Om du har malawi eller tanga i nått annat akvrium kan du med lätthet blanda dom med dina nyererei. Dom är ganska tuffa för sin storlek men jätteaggressiva är dom inte. Har du fått tag i några nu eller jagar du fortfarande?
        Mvh
        JimmY CasH

        En "Viktoria" tack!

        Kommentar

        • Gimpan
          Användare
          • augusti 2003
          • 183

          #5
          Ja just det, sen beror det ju på var dom är fångade nånstans. Om du vill göra en exakt biotop av deras normalmiljö får du titta på en färgkarta över dom olika områdena för just Pundamilia. Dom har nämligen olika färgteckning från olika delar av sjön och bifloder. Där varierar ju oxå biotopen rätt radikalt från varandra.
          JimmY CasH

          En "Viktoria" tack!

          Kommentar

          • Gimpan
            Användare
            • augusti 2003
            • 183

            #6
            Har du fått tag i några pundamilia?
            JimmY CasH

            En "Viktoria" tack!

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #7
              Nej, jag har inte fått tag på några fiskar än. Just nu jagar jag akvarium. Ska renovera rummet och försöker hitta ett billigt 310-375 liters att bygga in i väggen. Det blir nog inga fiskar innan nyår.
              Har du några yngel? Honor kan man ju aldrig ha för många av...=)
              Så länge jag inte köper "par" ifrån någon så blir det inget inavel.
              Tack Gimpan för all info.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • martinrw
                Användare
                • maj 2003
                • 58

                #8
                De är oavsett variant(fångstplats), kanonfiskar att hålla.
                Försök att hålla linjerna rena.

                Good luck/ Martin
                Massor av malawi

                Kommentar

                • Gimpan
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 183

                  #9
                  Jag har inte tagit vara på några yngel då jag är ett yngelkar kort för dom andra e fulla Men jag kan tänka mig att till våren har jag rätt bra med ungdjur av diverse arter och då kan vi se om vi kan köpslå eller ännu bättre byta lite firrar!
                  Lycka till med renoveringen
                  JimmY CasH

                  En "Viktoria" tack!

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Gimpan:

                    Fruktansvärt snygga Viktorias! Nu kliar projektnerven till igen...

                    Hur är dessa arter?

                    Kommentar

                    • Frontosa
                      Användare
                      • november 2003
                      • 10

                      #11
                      Är det den röda varianten du letar efter?
                      Jag har några som är ca 7-10 cm.
                      Ska försöka att ta några bilder!

                      Kommentar

                      • Gimpan
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 183

                        #12
                        Dom agerar som malawi i karet tycker jag. Några är lite mer aggressiva men i stort är alla ganska lika. Det viktiga är bara att se till så man inte blandar arter av viktoria som har liknande honor till utseendet. Hanarna gör ingen skillnad utan leker med alla som är hyfsat överensstämmande med deras ideal"kvinna" Det som är så bra är att dom funkar bra med både malawi och tanga (nog bäst med malawi) Jag har till och med några i sällskap med mina sydamerikaner som är dubbelt så stora men blir ändå bortmotade från hanens revir. Honorna är ju lite bleka kan man tycka men hanarna är ju hur läckra som helst. Färgkombinationerna som finns på vissa hittar man absolut inte från nån annan sjö, inte vad jag har hittat i alla fall. Då menar jag inte att dom har lite prickar rött och nåra streck gult utan kan vara i stort sett 3 eller till och med fyrdelade i färgsättningen. Man måste bara hitta nån som har viktoria och det är inte det lättaste. Jag har hört mig för lite tidigare här och på andra ställen men sverige verkar i storet sätt imunt mot viktoriasjöns ädelstenar. Jag ska försöka att ta hem fisk från utlandet men det kan kosta skjortan så vi får se hur det går med den saken.
                        Ps. min sida är väldigt dåligt uppdaterad så jag ska försöka få fram bilder som det är nu, men jag har ingen kamera och är under flytt Ds.
                        JimmY CasH

                        En "Viktoria" tack!

                        Kommentar

                        • Gimpan
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 183

                          #13
                          Skulle vara kul att se dina nyererei då jag tror jag kan bestämma vilken plats dom kommer ifrån...med lite tur Jag tänkte sätta ut lite bilder på fler viktoria nånstans men vet inte om jag törs. Är ju inte mina bilder på allt men vill ju bara visa exempel på hur läckra firrar det finns...hmmm vet inte hur jag ska göra!?
                          JimmY CasH

                          En "Viktoria" tack!

                          Kommentar

                          • Fredrik H.
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1884

                            #14
                            Om du vill visa bilder som inte är dina så kan du ju länka till sidorna de finns på? Eller det kanske är från böcker?

                            mvh,
                            Fredrik H.
                            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                            www.cichlidgallery.org
                            www.tropheini.com

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              #15
                              Detta är fel plats för annonser, därför raderade jag det sista inlägget.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...