Flytta yngel till större akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • klauzer
    Användare
    • september 2003
    • 25

    Flytta yngel till större akvarium

    När kan man flytta Malawi yngel ca 6 månader (3-4cm) till ett större akvarium med vuxna fiskar som är upptill ca; 12cm.

    375 liter

    1+1 Rödzebra
    2+1 Lombardoi
    3+1 Polit
    2 Edwardi
    5 Greberi

    60 liter

    4 Rödzebra (yngel)
  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Det kan alltid vara problematiskt att släppa ned yngel i ett akvarium med vuxna fiskar, mest beroende på att få mat när man släpper ned något den vägen. Sedan har yngel som gått själva en tendens att var lite oförsiktiga när man släpper ned dem balnd större fiskar.

    Nu är ju dina yngel ganska stora och hade de gått i karet från start hade de ju i princip varit helt ofarligt för dem.

    Jag brukar mata rejält en stund innan och sedan släppa ned ynglen en stund efter det att jag släckt ljuset. Man kan också stoppa i en håv eller annat avskräckande och ger på så sätt ynglen lite tid att finna gömställen.
    David

    Kommentar

    • klauzer
      Användare
      • september 2003
      • 25

      #3
      citat:Nu är ju dina yngel ganska stora och hade de gått i karet från start hade de ju i princip varit helt ofarligt för dem.
      Menar du att man kan ha yngel som är mindre än mina med andra fiskar från början. Men är det inte lite farligt?
      375 liter

      1+1 Rödzebra
      2+1 Lombardoi
      3+1 Polit
      2 Edwardi
      5 Greberi

      60 liter

      4 Rödzebra (yngel)

      Kommentar

      • David Johansson
        Användare
        • april 2002
        • 581

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av klauzer
        Menar du att man kan ha yngel som är mindre än mina med andra fiskar från början. Men är det inte lite farligt?
        Njae, vad jag menade var att om ynglen var spottade i det stora karet och överlevt till denna storleken skulle det förmodligen vara helt ofarligt för dem. Där med inte sagt att alla som spottats skulle överlevt.

        Man ser ju ofta t.ex. i offentliga malawiakvarier riktigt små yngel röra sig i fritt vatten ytan att bli attackerade. Skulle man däremot släppa ned ett yngel i samma storlek skulle det förmodligen inte överleva.
        David

        Kommentar

        • klauzer
          Användare
          • september 2003
          • 25

          #5
          Tackar för svaren.
          Ska nog flytta över de idag, så får jag se hur det blir.
          375 liter

          1+1 Rödzebra
          2+1 Lombardoi
          3+1 Polit
          2 Edwardi
          5 Greberi

          60 liter

          4 Rödzebra (yngel)

          Kommentar

          Arbetssätt...