Ynglen försvann. Vart tog de vägen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chph
    Användare
    • november 2003
    • 26

    Ynglen försvann. Vart tog de vägen?

    Något gick snett med min ruvande Astatotilapia burtoni hona. För två dygn sedan började hon släppa ut ynglen kortare stunder, och allt verkade gå bra. Men i morse när ljuset tändes var ynglen försvunna. I akvariet finns också tre argsinta N. brevis och ett par guppies, men brevisarna är väl ändå för små för att äta ynglen, dessutom var mamman duktig på att försvara dem när de var ute. Frågan är alltså, var tog ynglen vägen?
    (Till råga på allt satte subban till morsa sedan i sig en guppy, tuggade huvudet av den och spottade ut resten.)

    Tacksam för svar.
    Christopher
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Det kan vara honan som ätit dem men hon kan även fått hjälp av dina brevis. Nu vet jag inte hur stora dina brevis är men den kan mycket väl ta yngel. Dessutom kan jag inte förstå varför du verkar besviken på honan för att hon tagit en guppy? Det är ju en fisk som lever av småfisk vi talar om här. Det är du som gjort fel då du placerat henne med guppy och inte hon.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Chph
      Användare
      • november 2003
      • 26

      #3
      Ja, det var bara ett litet skämt, en guppy mer eller mindre spelar ingen roll. Vad jag verkligen undrar är: kan en munruvande hona plötsligt sätta i sig sina yngel efter att har ruvat dem så duktigt, och i så fall varför? Jag har aldrig haft munruvare förut, och vet inte riktigt hur de funkar. Kan hunger ha haft med saken att göra? Hon matvägrade medan hon ruvade men var inte överdrivet mager.
      Christopher

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Det är väldigt svårt att avgöra just det tillfälle då honans yngelvårdande instinkter försvinner och hennes jaktinstinkter återkommer. Enligt min erfarenher så bukar det ta några veckor men efter det ser hon enbart sina yngel som ett potetiellt byte, förutsatt att det rör sig om en fisk som äter byten i den storleken. I naturen har ynglen vid det laget avlägsnat sig från henne och bor inne i svåråtkomliga klippskrevor.

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        Arbetssätt...