Hongi-info

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    Hongi-info

    Hej! Jag har 1+3 hongi som jag vet ganska lite om...
    Allt som står på artbeskrivningar runt omkring (zoopet) och sånt har jag läst.. Har ni några egna erfarenheter typ vattentemp,, inredning mm.
    Mvh
    Robin
  • Hummer
    Användare
    • augusti 2003
    • 25

    #2
    Hej!
    Jag har ett Hongi par. Hanen är kungen i mitt akvarium.
    Han tycker om att göra bon i öppna grottor eller mellan två stenar. Jag har 26 grader och dom har lekt några gånger. PHt är mellan
    7.6-7.8. Att ha 1+3som du har är nog bra för min hona blir jagad så fort han ser henne. Mina blev könsmogna vid 5-6cm. Honan tar ganska bra hand om ynglen.
    375liters: Malawi + en Lejonhuvudsciklid
    105liters: Sällskap.
    37,5liters: Malawi yngel

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Mina hongis ser mer ut som rostciklider när man jämför med sånna man ser på bilder. Fast i affären säger dom att det är hongi. konstigt!
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Robin, det är nog så att du har den urvalsodlade röda varianten av hongi. I Göteborgs butiker är den röda klart mycket vanligare än naturformen.

        Tony Englund

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Jag har precis införskaffat ett "Hongi"-par och de är mer gula än rödmarkerade. Kan det vara så att den röda intensiva färgen försvinner ju äldre fiskarna blir eller bibehåller de färgen långt upp i åldrarna?

          Nu ska jag också säga att jag endast haft paret ca 10 timmar så det tar tid innan de färgar ut riktigt...

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Mina fiskar har färgat ut och då ser de ut som hongis men med röda fenor och mer mörka i kroppen inte som den hanen som finns på zoopets hemsida.
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            Arbetssätt...