VF Lab. Caerlius Golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Andersson
    NCS Medlem
    • oktober 2002
    • 601

    #16
    Golden finns på flera platser men alla de som vi haft i akvarier hittills kommer troligen från Lions Cove. Ingen vet dock säkert. Ryktet säger dessutom att alla som funnits i akvarierna runt om i världen kommer från en litet antal djur som skickades till Sverige (Stig Jansson?) för länge sedan. Golden finns dock i olika färgintensitet på diverse olika platser. Nu finns det ett ställe (vad jag känner till) där Golden är ännu mer färgintensiv och snyggare än vid Lions Cove och kanske det är därifrån som någon har skickat ut ett antal ex. Troligen Stuart Grant men jag såg en av African Divings båtar i Nkata Bay den 7 oktober. Det var uthyrd enligt vad jag kunde få fram så den skulle inte vara delaktig i någon fångstverksamhet. Men jag vet inte. Golden är inte direkt vanliga men man ser några vid varje dyk (där de finns). Inte är det lätt att fånga dem heller. Att skicka ut vildfångade Golden som inte är mer färgintensiva än de vi redan har är väl inte så bra idé när det finns Golden i nästan varje Malawiburk och varje akvarieaffär. Dessutom finns de relativt djupt ner varför det inte är så lättfångat. Att exportera Golden är att likna med att exportera Venustus som i sjön är en mycket ovanlig och vacker fisk. Att den är en av de vanligaste malawicikliderna i handeln gör ju att man knappast vill betala någon tusenlapp per styck för de udda exemplar som fångsmännen kan få tag i. Jag vet ju inte om dessa nya Golden är fångade på den nya fångstplatsen eller om de är från Lions Cove eller om de kanske rent av kommer från någon av de andra ställena där det finns Golden. Men det kanske finns någon som vill betala 3700SEK för ett par Golden.

    Fångstplatsen för dessa mest färgintensiva Golden heter Hora Muhanga och är en liten ö som ligger en bit ut från kusten i nordvästra delen av sjön. Jag kan faktiskt inte peka ut platsen så noga. Jag dök där den 13 oktober men såg bara en enda Golden på avstånd.

    Något krig eller annat problem i nordvästra delen av Malawisjön där man fångar Golden finns det inte. Det är snarare att betrakta som ett outvecklat semesterparadis. Lättrest och trevligt. För Stuart Grant är det realtivt långt och numera transpoterar han fiskarna från nordvästra Malawi med lastbil till Kambiri Point.

    Angående fångsttillstånd i Malawisjön så har African Diving tillstånd i Tanzaniadelen av sjön och Stuart Grant har tillstånd i landet Malawi. Från Mocambiques del av sjön kommer det en del fisk men jag tror inte någon har tillstånd att fånga fisk för export där. Dessutom har ytterligare minst en person tillstånd att exportera fisk från landet Malawi. Denne person som troligen har sen speciell position i landet skickade ut en massa fisk från Nationalparken för något eller några år sedan. Jag tror att Stuart Grant i samband med att det kom ut fisk från Nationalparken även han skickade ut en del fisk därifrån.


    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av Lars Andersson

      Denne person som troligen har sen speciell position i landet skickade ut en massa fisk från Nationalparken för något eller några år sedan. Jag tror att Stuart Grant i samband med att det kom ut fisk från Nationalparken även han skickade ut en del fisk därifrån.
      Det är skälet till att det kom in bl a VF Ps. flavus för ett par år sedan.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #18
        Rea på VF "golden";

        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #19
          Rea på VF "golden";

          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #20
            Ah, då är ju F1 klart mer intressant.. 100:- /st får väl ses som rena fyndet!

            Tony Englund

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #21
              Ah, då är ju F1 klart mer intressant.. 100:- /st får väl ses som rena fyndet!

              Tony Englund

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                #22
                citat:Rea på VF "golden";
                http://www.malawicarsten.dk/tilbud.htm
                Är egentligen inte det lite konstigt att dom säljer dom för 950dkr paret,Eftersom det borde vara ruskig efterfrågan på dom och att dom är så sällsynta,Varför har dom rea på en sånn fisk ?=)

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #23
                  citat:Rea på VF "golden";
                  http://www.malawicarsten.dk/tilbud.htm
                  Är egentligen inte det lite konstigt att dom säljer dom för 950dkr paret,Eftersom det borde vara ruskig efterfrågan på dom och att dom är så sällsynta,Varför har dom rea på en sånn fisk ?=)

                  Kommentar

                  • malawicarsten
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 12

                    #24
                    Hej Henrik

                    Ikke så underligt da jeg købte 20 stk dengang.
                    Så får man dem jo til en god pris:-)

                    Mvh Carsten
                    MalawiCarsten
                    V/ Carsten K. Larsen
                    Sagavej 52
                    9260 Gistrup
                    +4596360781
                    kontakt@malawicarsten.dk
                    www.malawicarsten.dk

                    Kommentar

                    Arbetssätt...