P.Demasoni...C.Afra Cobue...går det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    P.Demasoni...C.Afra Cobue...går det?

    Jag undrar om man kan ha Demasoni tillsammans med C Afra Cobue. Anledningen till min undran är att dessa arter har liknande teckning på kroppen och kanske råkar Afran illa ut om Demasoni uppfattar den som rival.

    Någon som provat eller vet något om detta?
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Liknande teckning ? nja dom e ju inte direkt lika tycker iaf jag förutom att dom har som 80 procent av alla malawi ränder.Kan inte tänka mig att det skulle vara problem att blanda dessa 2 arter men en blandning som faktiskt ser väldigt bra ut är demasoni + Ps.polit. Skit ballt med en lite svag blå skimmrande belysning till.
    Men som sagt afran o demasonin är nog inget problem alls att blanda.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Fiskar.nu
      Användare
      • september 2003
      • 442

      #3
      varför inte testa sig fram, funkar det inte så flyttar dom till annat akvarie eller sälj bort dom.
      375 liter till L-malar

      Kommentar

      • Vannar
        Användare
        • april 2002
        • 339

        #4
        Det går med allra största trolighet allderles utmärkt.
        Ps. demasoni är fruktansvärt agressiva inom arten med ganska konkurrenssvaga gentemot andra mbunas.
        Dessutom så är jag övertygad att artigenkänningen inte bara styrs av färgteckningen, form och inte minst beteende ska inte underskattas...

        Enligt mig är demasonins färgtekning snarare neonblåa ränder på svart botten jämfört med svarta ränder på blå botten som tex saulosi.


        En annan blandning som blir skitasnyggt är golden och demasoni .
        / Jonas Vannar

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          citat:varför inte testa sig fram, funkar det inte så flyttar dom till annat akvarie eller sälj bort dom.
          Jag är inte så mycket för att chansa...det är därför som jag gör research på nätet och försöker få fram kunskap INNAN jag köper fiskar. Det handlar faktiskt om liv...och då syftar jag inte på mitt egna.

          Ibland spelar det ingen roll hur pass påläst man än är för det verkar vara svårt att generalisera fiskars beteende då de nästan är lika stora individer som vi människor. Iallafall verkar det så ibland...

          Kommentar

          • Crillo
            Användare
            • september 2002
            • 31

            #6
            Japp, det går fint.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Tack för svaren.

              Kommentar

              • Marcus1979
                Användare
                • januari 2003
                • 404

                #8
                Hallo!
                Jag har Demasoni tillsammans med VF.C.afra "redtop" Likoma och det funkar alldeles utmärkt. Har ett par stycken demasoni som är ganska magra men det är de andra demasonisarna som fixat det och inte "affrorna".

                När det gäller att köpa fiskar för att chansa tycker även jag att det verkar som ett enormt slöseri på både fiskliv och pengar. När det finns så mycket erfarenheter här på forumet. Syftar då inte på mig själv utan "många bäckar små" med kunskap.

                Mvh/Marcus
                960L Malawi

                Kommentar

                Arbetssätt...