Tropheus i ett 220L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roni
    Användare
    • maj 2003
    • 183

    Tropheus i ett 220L?

    Det är 150 cm långt, men går det att ha en tropheus grupp i detta akvarium?
    Mvh/Fredrik
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Det vill jag avråda ifrån, 300-350 liter och 150 cm anser jag är minimum för de "snällare" troffarna. Första gången jag själv försökte med troffar var det med T. duboisi i ett 220 liters kar. Trots att de fick växa upp tillsammans från yngelstorlek blev jag till slut tvungen att flytta dem till en 375:a.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • peter
      Användare
      • augusti 2002
      • 161

      #3
      till en yngelgrupp är det ok,men till en vuxen grupp anser jag det för litet. 150 långt är ok men då blir höjden eller bredden för liten.
      peter

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Jag är osäker på ifafll problemet som Micke råkat ut för nödvändigtvis har med akvariets storlek att göra. Jag säger inte att det inte har varit en bidragande orsak men det som beskrivs har jag sett hända även i riktigt stora kar.

        Jag tror inte att det är omöjligt att ha en grupp Tropheus i ett så litet kar men jag avråder också ifall det inte finns någon stans att stoppa dem om det visar sig gå illa. Om du köper en grupp på 15 ungdjur så kan du dock utan problem ha dem där i 1-1½ år.

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • kilova
          Användare
          • april 2002
          • 327

          #5
          Det går bra att ha fullvuxna individer i ditt kar.Jag ser inga problem med det. jag har själv ikola i ett 250L kar och det fungerar utmärkt Och det har det gjort varje gång jag har haft Tropheus i ett typ 250Liters.
          Tropheus moori golden kazumba F1
          Tropheus dubosi F1
          Tropheus Chaitica F1
          Tropheus red chimba F1
          Tropheus black pemba F1
          Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
          Tropheus moori bärnsten F1
          Tropheus moori kejsare
          Mvh Kim

          Kommentar

          • roni
            Användare
            • maj 2003
            • 183

            #6
            Ok lite delade meningar, jag får se hur jag gör men jag har inte plats för några fler akvarier och skulle så gärna vilja ha ett till troffe akvarium!
            Mvh/Fredrik

            Kommentar

            • Mcoist
              Användare
              • oktober 2003
              • 154

              #7


              Denna tråden har varit uppe på zoopet med en massa svar så kolla där

              Har själv aldrig haft trophar men däremot kör jag mycket malawi.

              HAr kört malawi i ett 222L vilket funkade mycket dåligt akvariet är helt enkelt förlitet för vuxna fiskars revir dom svagaste trycker i hörnerna och så fort dom minsta lilla visar sig så får dom på moppen direkt.

              Går med dom lite snällare malawi sorterna. Men därför tror jag att du kommer få samma problem med tropheus även om det går bra när dom är små så växer alla fiskar till vuxen storlek fortare än du beräknat.
              1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

              Kommentar

              • Ralph
                Användare
                • maj 2002
                • 736

                #8
                Jag har 15 rätt stora Kachese VF i ett 225-liters och har inga som helst bekymmer (inte fiskarna heller). Knappt nån reva i fenor ens, däremot har jag en hona som går och tuggar och har bara några dagar kvar.

                Alltså går det, men antagligen krävs väl rätt förutsättningar. Storleken på baljan är inte allt, för nog går det utmärkt att få fiskar att må dåligt även i stora akvarier likaväl som man kan få dem att må bra i lite mindre.

                Kommentar

                Arbetssätt...