Släppa i nya fiskar när goldenhonan tuggar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas
    Användare
    • oktober 2003
    • 37

    Släppa i nya fiskar när goldenhonan tuggar?

    Har en goldenhane och två honor varav den ena honan tuggar sedan två dagar tillbaka. Båda honorna jagas relativt intensivt av hanen som får dominera fritt i mitt 170-liters kar, har bara två små lombardoi och två gibbiceps utöver de tre golden. Båda honorna står nu och mer eller mindre flämtar, gömda bland bladen i en valsineria trots att det finns 4 grottor. Min fråga är om det är bra eller dåligt att släppa i ny fisk i akvariumet nu, en hane med två honor - röd zebra eller demasoni till exempel. Min tanke är då att goldenhanen kanske får lite konkurrens och får annat att tänka på än att jaga de stackars honorna, eller är det så att insläppet av ny fisk stör den hona som tuggar?

    Mvh Niclas
  • Gotrek
    Användare
    • september 2003
    • 64

    #2
    Du skall snarare köpa fler golden honor, 2-3 st.
    Patrik

    Kommentar

    • rytter
      Användare
      • juli 2003
      • 51

      #3
      Är det meningen att du skall ha kvar ynglen rekommenderar jag att du flyttar över honan till ett spottkar, dvs annat akvarium. Problemet blir då att hanen antagligen kommer jaga ihjäl den enda honan. För att förhindra det kan du köpa fler honor eller flytta över båda till spottkaret och hoppas att den andra honan inte käkar upp ynglen.

      Har du inget extra kar skulle jag rekommendera att köpa några honor till och hoppas att hon som tuggar känner sig så pass trygg att hon inte sväljer.

      Kontentan av det hela blir nog att du behöver fler honor precis som Gotrek skrev :-)
      Fisk bygger muskler !

      Kommentar

      • Niclas
        Användare
        • oktober 2003
        • 37

        #4
        Jo, att köpa fler goldenhonor är säkert det allra bästa, men i så fall finns det väl knappast plats för mycket mer arter eftersom akvariumet bara rymmer 170 liter? Jag vill helst ha i alla fall en art till med 1 hane och 2-3 honor. Eller är det "orimligt" att endast ha 2 st goldenhonor?

        Mvh Niclas

        Kommentar

        • Niclas
          Användare
          • oktober 2003
          • 37

          #5
          Än så länge har jag inget spottkar, det vore ju förstås det smidigaste. Får ta och fixa det, men hinner nog inte förrän honans ägg blivit eventuella yngel. Jag får väl köpa till i alla fall en hona till idag, men frågan kvarstår: Kan jag släppa i andra arter under tuggningen, eller kommer det bli kaos?

          Mvh Niclas

          Kommentar

          • Gotrek
            Användare
            • september 2003
            • 64

            #6
            Jo det är "orimligt" att bara ha 2 honor. Hanen kommer "stressa" ihjäl honorna om du inte skaffar flera.

            Du skerv att du har 2 små lombardoi. varför inte skaffa några till?

            Personligen så hade jag bytt ut lombardoi mot flavus eller någon annan lite art. Lombardoi är en mycket tuff ciklid, vore ju synd om de slog ihjäl dina golden.
            Patrik

            Kommentar

            • Niclas
              Användare
              • oktober 2003
              • 37

              #7
              Lombardoi är snälla än så länge eftersom de är mycket små i dagsläget. Anledningen till att jag inte köper fler är att jag inte kan könsbestämma dem än, de ser likadana ut både hos mig och i affären. Hmm...flavus..har aldrig sett dem i affären, men det ska jag kolla idag. Har bara sett dem på bild hittills. Vad sägs om röd zebra då? Tack för alla svar förresten..

              Kommentar

              • Gotrek
                Användare
                • september 2003
                • 64

                #8
                Jag måste ändå säga att 3 arter i ett 170L är 1 art för mycket, men visst kan det funka med en art till. Det är ju inga problem när fiskarna är små, men när de blir stora är det ju inte så bra.
                Patrik

                Kommentar

                Arbetssätt...