malawi (makakola)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maddep5

    malawi (makakola)

    hejsan!

    jag har en grupp malawi 20st makakola. då jag är ganska ny med hobbyn så undrar jag. en av honorna beter sig underligt, vill vara för sig själv i grottor, äter dåligt. ser lite svullen ut under munnen, är detta ett tecken på att hon ska ha yngel?? hur länge har dom yngeln i munnen??

    tacksam för svar!!!
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Det låter exakt som när dom har yngel i munnen..
    Dom flästa malawisar brukar tugga 20-23 dagar för mina är det nästan jämt exakt 21dagar...

    Kommentar

    • Vannar
      Användare
      • april 2002
      • 339

      #3
      ? vad är det för fisk du har?

      makakola är en ö i södra malawisjön om jag minns rätt?
      / Jonas Vannar

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        [8D]
        e-gnu.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, e-gnu.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


        Jag gissar att frågan avser Tropheops
        sp. "Makakola Reef".
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • maddep5

          #5
          till dig som undrade vad det var för fisk. enligt uppgift av den jag övertog dom av hette dom metriaclima greshakei och när man söker på det. så heter den makakola på svenska. men jag kan ju ha missuppfattat det. men jag tyckte att det var lättare att skriva makakola istället för metriaclima greihakei om det var det svenska namnet!!!

          tack för dom andra svaren!!!

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Namnet är inte enbart "Makokola" utan Metriaclima Greshakei "Makokola". Namnet talar alltså om släktnamn, artnamn och härkomst. "Makokola" fångstplats (härkomst) för just denna Metriaclima Greshakei art. Se länk nedan:

            Det finns en del arter som kommer ifrån Makokola Reef som Micke skriver om ovan. T ex arter ur släkten Tropheops samt Metriaclima för att nämna ett par.



            Jag bör också påpeka att det finns en del namn för denna ciklid såsom det nämnda "Makokola" eller "Makokola Zebra". Kanske är det så att Greshakei endast påträffas vid Makokola Reef?!?

            Kommentar

            • Eric
              Användare
              • oktober 2003
              • 53

              #7
              Japp den är endemisk till makakola reef!!

              //Eric
              Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs.
              I am haunted by waters.

              //Norman Maclean

              Kommentar

              • maddep5

                #8
                okej då vet jag, men det var ju inte sorten jag frågade om utan beetendet på en av mina honor,men det är ju bra att veta hur det är men eftersom det stog makakola efter namnet så antog jag att det var den svenska namnet på den. Det är iallafall sorten som var på länken ovan som stefan L hade.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Om honan har en "hakpåse" så har hon troligtvis rom där (eller yngel). När en hona munruvar så drar dom sig gärna undan i t ex grottor eller i något annat utrymme (bakom sten, pump eller växter).

                  Kommentar

                  • maddep5

                    #10
                    vad ska jag göra om hon får yngel??? om man hinner med och se dom,innan dom blir mat. ska jag ta ur dom ur akvariet och ha dom i mitt yngelkar el ska jag låta dom vara kvar med honan??

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Du får nog problem med att jaga yngel när honan väl släppt ut dom. Det du kan göra är att föra över honan till yngelakvariet (beroende på storleken) så spottar hon ut ynglen där efter några dagar. Honan kan vara kvar i det stora akvariet ca 2 veckor. Du kan även "tömma" honan på ynglen, men det råder jag dig inte till om du är nybörjare med fiskar (munruvare).

                      Kommentar

                      • Henrik Dehlin
                        NCS Medlem
                        • september 2002
                        • 1913

                        #12
                        Vadå är "tömma" bara för den kunniga ? låter lite tvärtom i mina öron men men...

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Man bör "känna" sina fiskar och se när det är dags för att plocka upp honan för tömning.

                          Du bör också veta hur du hanterar en fisk om du skall hålla den i handen.

                          Om du precis startat ditt första akvarium och aldrig haft kontakt med fisk så bör du inte tömma honor innan du skaffat dig erfarenhet och fakta om hanteringen.

                          Kommentar

                          • maddep5

                            #14
                            jag flyttar över honan till yngelkaret idag, så får vi se om
                            hon får, jag kan ju passa på att fråga, vad är bäst att mata yngeln med när jag kommit så långt???

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Cyclops, Artemia eller smulat flingfoder lämpat för den art du har...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...