Tuggande Tropheushonor som äter !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    Tuggande Tropheushonor som äter !!

    Halloj !

    Jag har tre st Tropheus Brichardi "Canary Cheek" honor som går och tuggar. Den ena honan har tuggat i snart 3 veckor, den andra i 2 veckor och den tredje i snart 1 vecka. Jag har lagt märke till att honorna gärna tar lite mat när det vankas. Ofta små bitar av spirulina flingor och räkmix. Men de blir inte av med några yngel för de verkar ha lika tjocka och runda om hakpåser som förut.

    Är det vanligt att de tar lite mat? Har för mig att det stod i Ad Konings bok att de åt lite för att ge sig själva och ynglen mat. Ka n det stämma?

    Någon som har några erfarenheter?

    MVH
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/
  • ossism
    Användare
    • augusti 2003
    • 108

    #2
    jag tror att det är dom erfarna/äldre honorna som gör det.
    1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

    Kommentar

    • Juanito
      Användare
      • maj 2002
      • 180

      #3
      Jag har en pemba som oxå tuggar och hon försöker i bland "gnaga" lite alger av stenar men det är väldigt försiktigt hon försöker sig inte på maten efterson det går så vilt till vid matdaggs.
      juanito

      Kommentar

      • David Johansson
        Användare
        • april 2002
        • 581

        #4
        Det är helt normalt att det äter både för egen del men också för ynglens.
        David

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          min ikola-hona käkade riktigt agrressivt under sin ruvningstid i akvariet, nu när hon är i spote-akvariet verkar hon inte vilja lämna sin grotta, dock så äter hon om det är mat som kommer nära den.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • rytter
            Användare
            • juli 2003
            • 51

            #6
            Upplever samma sak med mina mbunas !
            Fisk bygger muskler !

            Kommentar

            • Rickard
              Användare
              • april 2002
              • 727

              #7
              Mina C. Caerlius honor misslyckas med alla sina ruvningar just p.g.a. sin hunger, dom sväljer tyvärr rommen vid varje ruvning.
              M.v.h.
              Rickard

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Normalt så äter alla munruvare lite då de tuggar. Märker du att honan "sväljer" sina yngel då de äter påstår vissa att att det kan vara en bra idé att låta bli att mata 2-3 dagar efter lek så att den tuggande honan vänjer sig vid att den tuggar och inte blir förhastad vid matning.

                Saludos,
                Zaphi
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Rickard
                  Användare
                  • april 2002
                  • 727

                  #9
                  För min del hjälper inte det att vänta. Jag tror att när dom blir äldre och mer erfarna lär dom sig att äta. Dom har bara lekt 4 ggr än.
                  M.v.h.
                  Rickard

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    #10
                    Jag brukar vänta ca ett dygn med att mata när jag ser att de har lekt.
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #11
                      Jag bevittnade just nu min Ikola-honas yngelvård, ynglen var ute och såg riktigt fina ut!! När honan märkte att jag var i rummet samlade hon plikttroget upp alla ynglen i munnen, så in i bombens coolt!!

                      Jag hann se att där var minst fyra stycken, där är säkert fler i mammans mun elller i omgivningen.

                      Honan var ute ur grottan senare när jag tittade på avstånd och åt fint, med en fin hapåse med yngel eftersom hon visste att jag var i rummet.

                      Då har jag fått mina första Tropheus-yngel, extremt coolt!!!
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1884

                        #12
                        Det ska bli intressant att se hur det går då du ska återföra honan till gruppen. Lyckas du så följer jag ditt exempel med min nuvarande duboisiruvning. Eller vid närmare eftertanke så tror jag att jag testar oavsett hur det går för dig. Då har vi lite bredare grund att stå på nu när vi ska föra nya fakta till den så benhårda Tropheus-ruvar-rutinen.

                        Det kanske vore en kul idé att göra om hela sitt fiskrum till försökslabb? Köra liknande grupper i kar bredvid varandra med olika mat. Liknande grupper med olika pumpkapacitet, olika ljus osv.

                        Kanske köra 10 grupper av olika Tropheus på 1+4 i 150 liter var för att se hur det går? Tanken är smått lockande. Fiskarna skulle ju aldrig fara illa eftersom jag har stora kar att stuva om dem i om det skulle behövas.

                        mvh,
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #13
                          Fredrik: Denna gången tror jag inte att det blir några problem eftersom jag vid återsättandet kommer att flytta alla mina Ikola till mitt 540 litersakvarium och komplettera med 4 nya individer som jag haft i en och en halv månad nu. Då blir det en hel omställning för gruppen med nya djur, nya revir som skall skaffas och att det endast kommer att vara mina Ikola i det akvariet tillsammans med några hästnosar.

                          Dock nästa gång så skall jag ta ut honan igen och går det sen inte att återföra henne så får jag stå mitt kast, men jag har iaf bestämt mig för att inte tvångsspotta mina Troffar, det hadlar om principer =D

                          Men eftersom det i mitt 540 sen bara blir troffar och hästnosar så är det möjligt att låta honorna spotta i akvariet så det bir nog inga problem med det i så fall. Detta beroende på OM honorna spottar i akvariet, set kan bli problem om de int vågar göra det, då får jag väl helt enkelt ta ut dem och prova det igen.

                          Det där experimentet kan ju fungera, annars så har du ju back-up akvarium i såna fall =)
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          Arbetssätt...