Kön på Labidochromis caerleus "golden"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas
    Användare
    • oktober 2003
    • 37

    Kön på Labidochromis caerleus "golden"?

    Har lite problem med två golden, för jag vet inte vilka kön de har, och en är jagad. Den ena, som jag tror måste vara en hane, har mycket kraftigt svart på ryggfenan, bröstfenorna (?) och analfenan. På analfenan syns även en mycket tydlig äggfläck, som jag läste i en artikel att hanarna har. Den andra lite mindre har nu, efter att ha haft dem i två dagar, blivit jagad av den större och står mest stilla under en växt vid ytan. Denne är inte alls lika färgglad (färgen kan ha avtagit i och med mobbningen) och saknar äggfläck. När denne står still håller sig "hanen" lugn, men så fort den simmar blir den jagad. Akvariet är på 170L med mycket gömställen - 4 grottor och rätt mkt växter.

    Det jag undrar är detta är en hona, som hanen vill leka med. Men jag vet inte om de är könsmogna, de är bara ca 5cm. Alternativet är att det är två hanar, men finns det någon anledning att fightas när de i så fall saknar honor? Jag ska oxå tillägga att jag inte matat dem än, eftersom akvariumet är nystartat. Hur som helst ska jag köpa till en eller två honor imorgon. Ska jag köpa från samma akvarium och "kull" som de andra då, eller är det bättre att köpa från en annan affär om man hittar någorlunda lika storlek på firrarna.

    Mvh Niclas
  • marre
    Användare
    • oktober 2003
    • 71

    #2
    hej
    det är inte omöjligt att det är en hona, hanar jagar honor ganska intensivt, så det är bäst att hålla de i en grupp och ha ca 3 honor på en hane annars kommer han nog att jaga ihjäl henne. Se skillnad på golden vet jag inte hur man gör det enda jag har hört är att det är svårt hanen ska ha en svartare markerad söm på analfenan, men det vet säkert nån annan bättre än mig, men jag råder till att skaffa några fler innan hon blir ihjäljagad.
    Lycka till från maria
    marre

    Kommentar

    • Niclas
      Användare
      • oktober 2003
      • 37

      #3
      Okej. Ja, det får bli att införskaffa i alla fall en hona till imorgon samt några röd zebra. Tack för ditt svar!

      Mvh Niclas

      Kommentar

      • mikro
        Användare
        • november 2002
        • 666

        #4
        Bortsett från att den svarta markeringarna på rygg, bröst och analfenan är tydligare på hanarna så brukar de även ha gul mage. Honorna är oftast näst intill vita på magen, medan hanarna är rätt jämnt färgade.

        Tror också att du borde skaffa dig ett par till, gärna honor. Om möjligt så är det ju bra om du köper någon annanstans ifrån så du får lite blandning. Kolla upp ifall det finns någon i din omgivning som har golden. De borde i så fall ha yngel/ungdjur att sälja vilket blir väldigt mycket billigare än i affärer.
        /Mikael

        Kommentar

        • Niclas
          Användare
          • oktober 2003
          • 37

          #5
          Nu förstår jag! Startade upp akvariet i onsadags och har haft fiskarna sedan i fredags. Gjorde mitt första delvattenbyte idag, varpå golden-firrarna började skaka och vibrera vid en sten, bara någon minut efter att jag bytt vatten. Sedan började de leka. Så nu har jag sett när honan tagit upp sina ägg i munnen. Varför gjorde de så just när jag bytt vatten? Kommer äggen direkt hos honan när de börjar "skaka" , eller måste leken ha ägt rum tidigare? Jag har uppfattat det som att honan inte velat leka tidigare, att hon blivit bortjagad av hanen. Hur som helst så har hennes färger kommit fram enormt mycket tydligare nu, och munnen är full.

          Jag har precis köpt till en goldenhona till nu efter att de lekte. Läste att det var bra, så att hanen inte stressar henne under det att hon har äggen i munnen. Hade tänkt köpa fler arter idag, röd zebra till exempel, men vågade inte eftersom honan ruvar nu, hon kanske blir stressad. Vad anser ni? Kan jag köpa fler arter under tiden hon ruvar? Har ni fler tips för att äggen ska bli yngel och klara sig? Och hur är det med matningen nu? Är det tre dagars fasta för alla, eftersom jag köpt nya fiskar?

          Mvh Niclas

          Kommentar

          Arbetssätt...