problem med bråkande mbuna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ollec

    problem med bråkande mbuna

    Hejsan.
    Jag har ett 375 liters akvarium som just för tillfället befolkas av 12 st rödzebra och 21 st maingano.
    Problemet är att maingano bråkar ganska mycket. Det har varit en bra terrorbalans ganska länge men nu har en råkat i onåd med alla de andra. Den får inte vara nånstans i akvariet, ni vet säkert hur det är.
    Har haft mörkt i akvariet ett par dagar för att se om det lugnar ner sig men det verkar det inte göra. Min andra tanke var att köpa ännu flera fiskar för att sprida ut aggressionerna, men jag tror att mitt akvarium är ganska fullt.

    Så, jag behöver lite råd om hur detta funkar. Ska jag lämna fisken till dess öde eller ska jag försöka fånga den eller vad?

    Tack på förhand.

    /Olle
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Är den 1 fisk som är utmobbad ?
    Isåfall är det bästa att flytta över hon/han och försöka få henne att äta i ett mindre akvarium...För jag antar att hon inte äter just nu ?..Jag hade samma problem nyss men efter att jag hade mata en C.moorii hona i ett annat akvarium i 1vecka så gick hon perfect in i gruppen igen efter detta..

    Kommentar

    • ollec

      #3
      Japp, då har man gjort något dumt.

      Jag hade inget kar att flytta över fisken till. Lägg märke till ordet hade. Numera har jag ett 112 liters akvarie på skrivbordet brevid datorn.

      Får se hur det påverkar min stackars studentekonomi.

      Fisken ser lite gladare ut dock. Återstår att se om han är värd ~2000 kronor.

      /Olle

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Du hade inte behövt köpa ett nytt akvarium till fisken.

        Du hade t ex kunnat köpa en plastback som dom säljer på ICA eller Jysk m m. Du hade kunnat försett denna med en luftpump för fisken under de dagar den skulle vara där.

        Troligtvis hade det också räckt med ett yngelkar på ca 20liter under denna period.

        Kanske har du en annan tanke bakom köpet av 112liters än enbart för att rädda denna fisk?...annars blev just den fisken väldigt dyr...

        Om du inte hade kunnat haft möjlighet till att skaffa annan plats till den mobbade så hade du kunnat "möblerat om" i akvariet så deras revir hade raserats. Då hade den mobbande hanen behövt koncentrera sig på annat...

        Det skall dock nämnas att Maingano kan vara en riktig tyrann ibland. Jag hade en grupp som det helt plötsligt blev obalans i så jag gjorde mig av med hela gruppen i inbyte mot andra fiskar hos en zoohandlare.

        Kommentar

        • ollec

          #5
          Joda, hade helt riktigt en annan tanke bakom akvariet.
          Hade tänkt mig ha det som ett sydamerika kar sen med någon trevlig dvärgciklid. Får se vad det blir.

          Maingano är luriga, jag anar ugglor i mossen då det kanske är en ny fisk som blivit strykfisk. Får se hur det hela utvecklar sig de närmaste dagarna.

          /Olle

          Kommentar

          • Vannar
            Användare
            • april 2002
            • 339

            #6
            Tänk bara på att ett 112 liters på skrivbordet väger säkert en 150 kilo med inredning... + datorn på en 20-30. Hoppas att du har ett massivt skrivbord bara!
            / Jonas Vannar

            Kommentar

            Arbetssätt...