Tips om malawiciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas
    Användare
    • oktober 2003
    • 37

    Tips om malawiciklider

    Hej!

    Har just startar upp ett Juwel 170L möbelakvarium, och köpte de första fiskarna idag, två par malawiciklider. Två st golden och 2 st lombardoi. Undrar hur man kan se skillnad på hane och hona mellan dessa två arter? Fiskarna är ganska små i dagsläget ca 4-5 cm. Har ni några övriga tips om just malawiciklider? Ska köpa ytterligare två par inom några dagar, och undrar vilka jag ska välja? Helst några färggranna som inte är så värst aggressiva. Det roliga med de fiskarna jag har nu är att de inte bara ruvar i grottorna, utan rör sig i hela akvariet. Vore kul med lite tips.

    Mvh Niclas
  • Vannar
    Användare
    • april 2002
    • 339

    #2
    golden är rätt lika men hannen har mera svart i ryggfenan om jag minns rätt.

    lombardin är lättare, hannen är helgul honan är blå med mörkblå ränder, gamla lombardi honor kan dock bli gulam med bruna ränder.

    kör mera honor, typ 2-3 honor per hanne, det mår alla fikarna bra av och dom lekar oftare.
    / Jonas Vannar

    Kommentar

    • Niclas
      Användare
      • oktober 2003
      • 37

      #3
      Okej, jag misstänkte att jag hade fått två st lombardiohonor från akvarieaffären eftersom båda är blå. När jag kollade på bilderna på den här sidan såg jag att en var gul och en blå. Men då vet jag nu. Då får jag köpa till en hane...

      Kommentar

      • Mcoist
        Användare
        • oktober 2003
        • 154

        #4


        Kan även tillägga att alla lombardi är blåa från början där hannarna senare vid lite större storlek skiftar färg till gul.

        så om dina fiskar bara är 4cm så har dom nog inte hunnit bli gula ännu.

        du behöver defenitivt skaffa flera honor särskilt till lombardin som har ganska agressivt betende.

        1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

        Kommentar

        • Niclas
          Användare
          • oktober 2003
          • 37

          #5
          Tack, det var bra att jag fick reda på! Men om man då ska köpa fler honor till lombardoi som bara är 4cm, hur ska man då kunna veta vilket kön det är man köper?

          Mvh Niclas

          Kommentar

          • Mcoist
            Användare
            • oktober 2003
            • 154

            #6


            det är mycket svårt att veta skillnad köp några stycken och sålla när dom blir större eller köp fiskar som är större.
            1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

            Kommentar

            • Vannar
              Användare
              • april 2002
              • 339

              #7
              hmm fyra centimeter... då borde det gå att utskilja hannarma välj den fisk som börjar skifta över till lite brungrå gul, hos handlaren, det är även antagligen den som är mest dominant i det akvariet, den har börjat att färga om mot hanfärgen.

              Lombardi är intressant eftersom den är färgad tvärtom gentemot normen för malawiciklider. det vanliga är ju att honorna och yngel är gula och hannarna är blåa.
              / Jonas Vannar

              Kommentar

              • Mcoist
                Användare
                • oktober 2003
                • 154

                #8

                Hans fråga var hur han såg skillnad på honorna efterssom det var fler honor han skulle ha.

                Och det kan ju vara hannar som inte färgat över ännu eller svagare hannar i den lilla storleken.
                1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                Kommentar

                Arbetssätt...