Hikari excel till troffar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas Olsson
    Användare
    • februari 2003
    • 1156

    Hikari excel till troffar?

    Hej, jag undrar om nå`n vet hur det är att mata med Hikari excel till troffar...
    //Niklas

    www.nofoto.se
    Nofoto på Facebook
    ____________________________________
  • Niklas Olsson
    Användare
    • februari 2003
    • 1156

    #2
    Ingen som har någon erfarenhet eller ide?
    //Niklas

    www.nofoto.se
    Nofoto på Facebook
    ____________________________________

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Tja !

      Jag matade mina ikola med det när de växte upp. Men la av med det för vattnet luktade lik. Ett tips är att köra med King Brittish Spirulina flingor, Jag har köpt det på Ciklid centret och det har funkat kanon. Bättre än Osi:s flingor. Jag kör med spirulina flingor och hemmagjord räkmix och det funkar kanonfint, har tre Brichardi Canary Cheek honor som tuggar nu.

      Lycka till

      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Niklas Olsson
        Användare
        • februari 2003
        • 1156

        #4
        Jag använder räkmix och Tropical Spirulina Super Forte och fiskarna mår hur bra som helst men skulle gärna vilja att dom la på sig lite mer...tänkte om jag kunde använda lite pellets nå`n enstaka gång i veckan som tillägg...
        //Niklas

        www.nofoto.se
        Nofoto på Facebook
        ____________________________________

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          citat:Jag använder räkmix och Tropical Spirulina Super Forte
          Är det den Tropical som innehåller 36% spirulina? Du har inte sett några pigmentförändringar?

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            Fodret funkar säkert för att bygga upp fiskarna så att de får lite hull men det är lätt att de blir för feta.

            Testa hellre att mata lite oftare men i mindre omgångar med spirulina flingor av hög kvalite. Det funkar fint för mig i alla fall.

            MVH
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • Niklas Olsson
              Användare
              • februari 2003
              • 1156

              #7
              Tricella, jag har inte sett nå`n tendens alls till pigmentfläckar..jag har matat med det i ca: 1,5 år nu varje morgon...

              Cutekid, Hmm, tycker jag matar å matar men får inte den kropp jag vill på dom ändå...
              //Niklas

              www.nofoto.se
              Nofoto på Facebook
              ____________________________________

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                Jag ökade långsamt mängden räkor i mixen och fick på det sättet bukt med mina insjunkna magar.

                mvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • Jonte_Maskin
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 59

                  #9
                  Jag har pellets, (HAI FENG Quick grow UTAN spirulina), i min räkmix. Det funkar fint, de växer bra och runda och fina blir de.

                  Kommentar

                  • Frode
                    Användare
                    • april 2002
                    • 24

                    #10
                    Jeg matat mine tropheuser med oppbløtt Hikari pellets. Hadde ingen problemer med det. Jeg er dog svært tvilende til å bruke en type for en gang i uka. Etter min erfaring liker ikke tropheus endringer i kosten.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      citat:Jag har pellets, (HAI FENG Quick grow UTAN spirulina), i min räkmix. Det funkar fint, de växer bra och runda och fina blir de.
                      Detta är något som faktiskt ses som det "närmast ultimata" bland flertalet av Tropheus odlare jag talat med genom åren. Antingen blanda i Hai Feng Quick grow (även Bright Color) i räkmixen, som du gjort, eller mata varierande med räkmix och dessa pellets.

                      Att lyckas med en räkmix beror ju givetvis på de övriga ingredienserna också och inte enbart att man blandar i pelletsen. Hai Feng är ett högkvalitativt foder som gör räkmixen aningen dyr, men å andra sidan så får man ett ypperligt foder till sina fiskar.

                      Kommentar

                      • Nyanzalac
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 46

                        #12
                        Jeg har god erfaring med bruk av Hikari Spirulina som egentlig er et Koifór. I tillegg bruker jeg Spirulinaflak. Tropheusen jeg har og har hatt har aldri vært slunkne i buken og aldri har jeg hatt problemer med pigmentforandringer ved denne "dietten"
                        Det eneste jeg påser når jeg fórer med pellets er å bløtgjøre det før servering.

                        Kommentar

                        • So
                          NCS Medlem
                          • augusti 2003
                          • 177

                          #13
                          citatetta är något som faktiskt ses som det "närmast ultimata" bland flertalet av Tropheus odlare jag talat med genom åren.
                          Vet du i vilka proportioner dom blandar HAI FENG Quick grow i räkmixen? Vore också intressant att veta vilka odlare du har pratat med.

                          Själv kör jag en för mig ny typ av räkmix på min nya VF grupp Tropheus. Eftersom jag bara har använt denna blandning i ca en månads tid tycker jag att det är för tidigt att dra några säkra slutsatser än, men hittills fungerar den suveränt.

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Jag vet inte i vilka proportioner de har fördelat fodret och jag tror också att det viss del även är lite "hemligt". Troligtvis har det tagit en del möda att få fram rätt konstellation.

                            De jag talat med är odlare som bor i min omkrets, dvs Skaraborg och Göteborg.

                            Kommentar

                            • Jonte_Maskin
                              Användare
                              • augusti 2003
                              • 59

                              #15
                              Jag använder 3 dl pellets till 1 kg ärtor och 0,5 kg räkor.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...