Upptäckt yngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • engstedt
    Användare
    • juni 2002
    • 78

    Upptäckt yngel!

    Hejsan!

    Nu när jag flyttade mitt akvarium från Lund till Jönköping, upptäckte jag ett litet hongi-yngel i det sista vattnet gömd under stenarna.
    Mina ciklider har ruvat yngel flera gånger, men jag har inte haft för avsikt att ta vara på dem. Därför trodde jag att det inte skulle finnas någon. Är det vanligt att någon överlever trots det starka predationnstrycket?

    Till sist, vilket är det bästa sättet att transportera ett 20-tal ciklider 30 mil i bil? Jag körde med en hink, vilket gått bra förut, men nu dog 4 st under bilfärden...

    Ha en skön dag!

    /Olof

    _______________________
    400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Finns det bara gömställen brukar yngel klara sig i sällskapsakvariet. Jag brukar transportera fisk i kylväska. Den största faran när man transporterar fisk är nitritförgiftning pga av avföring i vattnet. Transportera därför inte för mycket fisk tillsammans och tillsätt ett vattenberedningsmedel som minskar skadeverkningarna av nitrit och nitrat.


    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • David Johansson
      Användare
      • april 2002
      • 581

      #3
      Påsar, kylväska eller hink bör fungera utan problem, det som ofta dödar fiskarna är syrebristen som kan uppstå i det stillastående vattnet. Värme kan också vara ett problem i samband med transporter sommartid, detta medför dessutom en sämre syresättning av vattnet. För att klara transporten på bästa sätt bör du packa lite fisk per liter vatten, en lite burk med en fisk brukar fungera bättre än massor av fiskar i en stor hink. Välj gärna ett kärl med stor vattenyta i förhållande till vattenvolymen. Du kan också packa fiskarna i påsar som du placerar i en kylväska, en eller ett fåtal fiskar beroende på storlek per påse.

      För att bibehålla en hyffsad kvalitet på vattnet kan det vara klokt i att inte mata fiskarna dagen eller dagarna innan transporten om man har möjlighet. Nedsmutsningen av vattnet under transport sker så gradvis att fisken ofta klarar ganska dåligt vatten men det är viktigt att vara noga med inkoppningen när fiskarna väl är framme.

      David
      David

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        En av de vanligaste orsakerna till att ciklider dör är att de slåss. Där en så försämras vattnet och då kan fler dö. Bäst är därför att packa dem en och en eller att ha dem i fullständigt mörker.

        Mvh.

        Ola
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        Arbetssätt...