sällskap till troffar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elof
    Användare
    • juni 2002
    • 225

    sällskap till troffar?

    jag har ett 920l kar på ingående (230x80x50) som mina ikola ska gå i, en grupp på 35st. nu vill jag ju självklart ha några mer fiskar än just troffar i karet och synodontis petricola verkar fresh. men hur många ska jag ha?
    har även tänkt att ha någon snäcklekare, har kikat runt lite och hittat lamprologus multifasciatus, som verkar intressant, men kommer den att bli mat åt gökmalarna pga sin storlek?

    neolamprologus leleupi är en annan fisk som är läcker, men klarar den av fodret som jag ger mina troffar (20% kött, 80% grönt)?

    kom gärna med tips på fisk och synpunkter!


    MVH Simon
    MVH Simon
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Halloj !

    Personligen tycker jag att du skall satsa på ett gäng med hästnosar. Gärna Eretmodus Cyanosistus. De är också växtätare som troffarna. Vad jag har hört så stör ofta synodontisarna troffarna när de leker men det är nog olika uppgifter där. Annars så satsa på en ännu större grupp med Ikola. Blir riktigt mäktigt och maffigt. Det brukar gå att köpa bra f1r i 3-4 cm klassen till shysst pris hos olika hobbyodlare. Det är bar att kompletera med ungdjur.

    Jag hoppas att du inte har "kött" i din troffemat? Hoppas att du menar räkor när du säger kött. Har du kött i kan jag garantera att dina troffar går en säker död. Det är som att ge en ko kött och ett lejon gräs.

    Men som ofta sagt, dette är mina egna tankar, kanske inte alltid det rätta.

    Lycka till

    MVH
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Hästnosarna är ganska krävande vad gäller vattenkvalitet. Aningen svårare i skötsel än Tropheus.

      N. Leleupi går bra tillsammans med Tropheus, men personligen så skulle jag välja snäckskalslekare om någon. Helst enbart Tropheus.

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        "Hästnosarna är ganska krävande vad gäller vattenkvalitet. Aningen svårare i skötsel än Tropheus."

        Jag vet just inte om de är mer krävande när det gäller vattenkvaliteten. Ofta kräver de mer cirkulation i vattnet och mer syretillförsel och Tropheusar gillar ju bra fart i vattnet med så det skall inte vara nått kymmer där inte. Hästnosar och troffar lever ju nästan intill varandra i Tanganyikasjön, dock håller hästnosarna till i det mer turbulenta vattenlagren och troffarna precis under dem. De äter samma mat och går utmärkt att hålla tillsammans.

        Så kör man bara med mkt cirkulation i vattnet, byter varje vecka och matar med spirulinaflingor av bra kvalitet och räkmix så funkar det kanon. Vet inte riktigt om de är svårare i skötsel än troffar.

        MVH
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          mina VF hästnosar e inte svårare än mina troffar.

          De enda som jag märkt var känsliga var deras yngel, jag fick säkert 15-20 st, har bara 6st kvar. Detta berodde visserligen till hälften på en "ojsan" med värmaren, men de har i flera dagar nu bara dött från mig. nu har jag flyttat de sista 6 till ett akvarium med bättre filtrering. ynglen är ca 8mm-1cm.

          Hästnosar är fina och extremt roliga, helt enkelt underbara fiskar som är perfekta tillsammans med troffar.

          hoppas du skaffar hästnosar, det roligaste jag varit med om hittils var när jag bevittnade deras byte med ynglen mellan hannan och honan. Det var riktigt coolt.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • elof
            Användare
            • juni 2002
            • 225

            #6
            självklart är det räkor och inte köttfärs i mixen.
            har hört att hästnosyngel ska gå i kraftigt syresatt vatten, läste om nån snubbe som hade yngel i ett 1dm högt kar med kraftig cirkulation.

            ska köra 2 eheim pumphuvuden som pumpar nånstans runt 2200l/h styck i mitt kar och eftersom karet bara är 50 högt så borde det bli rejält bra med syre(?).

            hästnosarna... är dom parbildande eller går dom i "harem"? hur många hannar ska jag köra på?

            troffar, hästnosar, gökmalar och nån form av snäcklekare.. skulle det funka fint?


            ang. att malarna stör leken: det gör mig inte så mkt då jag inte går in för att odla, men vill givetvis att alla fiskar ska trivas som fisken i vattnet.

            hur många gökmalar ska jag ha? heh, har inte fått svar på det än.




            konstigt inlägg av mig här, mycket hopp fram och tillbaka, men så får det bli...




            MVH Simon
            MVH Simon

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #7
              Hästnosarna är parbildare. Lättast är det att köpa ett gäng och låta dom para ut. I ditt kar är det inga problem att ha 3 par om du har mkt stenrösen m.m.

              Snäcklekare tillsammans med troffar går, jag hade det en period och de blev tuffa som satan mot troffarna. Nackdelen är dock att de inte kommer åt maten eftersom de är väldigt bundna till sina snäckor och ogärna ger sig upp till ytan. Ett problem är också maten. Troffar är vegetarianer och snäckisar är köttätare.

              Men testa för fasen. Det funkar ett tag.

              MVH
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • elof
                Användare
                • juni 2002
                • 225

                #8
                jag vill inte att det ska funka "ett tag", det ska funka bra från början. inte kul med fiskar som sakta men säkert tynar bort.
                är alla snäcklekare köttisar? isf blir det troffar, hästnosar och gökmalar... hur många vet jag inte än, nån som vill ge mig en ledtråd?


                MVH Simon
                MVH Simon

                Kommentar

                • Niklas Olsson
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 1156

                  #9
                  Ang. gökmalar så tycker iaf. jag att du ska ha minst 5-6 stycken...
                  Dom verkar kunna bli lite skyggare om man t.ex. bara har två...Sen så är det ju lite häftigt när ett "gäng" seglar över gruset...
                  Nu e det ju inte Petricola jag själv har men...dom funkar väl på samma sätt antar jag...
                  //Niklas

                  www.nofoto.se
                  Nofoto på Facebook
                  ____________________________________

                  Kommentar

                  • Vannar
                    Användare
                    • april 2002
                    • 339

                    #10
                    Just multifashiatus är ett helvete att ha i ett stort akvarium, dom är trots sin storlek experter på att skotta runt och gräva i akvariet utav bara helvete. Dom har nämligen fått för sig att dom ska gräva ner sina snäckskal. Annars är dom trevlia för att dom är kolonilekare och det är ju lite fräckt.

                    Similis bildar också grupper men jag vet inte hur dom är på grävfronten!

                    Det finns andra snäckskalslekare, jag har själv Telmatochromis temporalis (burgeroni) och dom skottar inte farligt, dom är lite speciella för att dom bor i varsin snäcka brevid varandra.

                    / Jonas Vannar

                    Kommentar

                    • elof
                      Användare
                      • juni 2002
                      • 225

                      #11
                      okej, nu har jag äntligen ett kar på gång, blev inte dom tidigare angivna måtten utan närmare bestämt 220x60x65 lbh 858l, hur blir det med 33st ikola och 2+2 hästnosar i det? till att börja med. kanske slänger i några ålar och/eller gökmalar senare.
                      ska jag börja med hästnosarna så dom får köra in karet och tillföra lite nyttiga bakterier, eller slår dom ihjäl varandra om dom är ensamma i burken?

                      jag har tänkt att bygga moduler i frigolit resp glasfiber och täcka bakrutan/sidorutorna med, och ha ett flertal stenrösen i karet.

                      någon som har synpunkter/invändningar/tips?


                      MVH Simon
                      MVH Simon

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        #12
                        Det blir kanon. Vill du ha yngel kvar så skippa ålarna. De suger i sig yngel fortare än kvickt. Det kan vara bra att börja med hästnosarna så att du får igång bakteriefloran i karet. Tänk på att ha några stenrösen för hästnoshonorna att komma undan i. Hanarna kan vara lite bryska innan de har hittat varandra. Efter några veckor kan du släppa i troffarna.
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...