Få flera "afror" att färga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus1979
    Användare
    • januari 2003
    • 404

    Få flera "afror" att färga?

    Jag har 2+3 VF C.afra "redtop". Har för några dagar sedan flyttat över dom till mitt nya 720L. Den ena som var dominant i det gamla karet Har färgat ut och är hur fin som helst men den andra är mörkblå och tråkig.
    Jag hade hoppats på att när dom kom ner i ett större kar så skulle dom ta revir i varsin ända och därmed färga ut bägge två. Men den underlägsna verkar istället försöka vara nära den dominante hela tiden? Dom är lika stora.
    Brukar det ta ett tag innan dom hittar sina revir eller ska jag möbelera om med mera sten för att öka chansen att få båda utfärgade?

    Mvh/Marcus
    960L Malawi
  • cyntolopia-afra
    Användare
    • oktober 2003
    • 77

    #2
    Tja Markus

    Du kan ju vänta lite och se om den underlägsne hannen färgar ut.
    Om den inte gör det så kan du ju testa att möblera om.
    Om du har fler och större grottor på den sidan där den dominante hanen har sitt revir så kan du ju testa att bygga ännu större och fler grottor på andra sidan.
    Testa med många olika varianter på grottorna.
    Vissa kan du göra små och vissa stora.
    Testa även att gör grottror med bara en in och utgång.
    Den dom inante hanen kommer förmodligen inte att lämna sitt gamla revir.

    Lycka till Mvh Cyntolopia-afra


    Totalt 6 Akavarium[:)][:)][:)]

    Kommentar

    • Marcus1979
      Användare
      • januari 2003
      • 404

      #3
      Hallo!
      Nu har den domenante hannen börjat att mer intensivt att uppvakta honorna och är riktigt fint utfärgad. Men trots omöbleringar får jag inte den andre hannen att färga. Han verkar snarare dra sig till den dominante hannen.
      Kan det vara så att antalet övriga fiskar, (som hitintills endast är ca:35 ej fullvuxna) kan ha med saken att göra? Att den dominante hannen helt enkelt har för lite fisk att hålla reda på å på så sätt har tid att sätt den uynderlägsne på plats?
      Eller är det antalet honor, (3st) som är för litet?

      Mvh/Marcus
      960L Malawi

      Kommentar

      • Rob
        Användare
        • april 2003
        • 143

        #4
        Har afror (3 hanar, 5 honor tror jag) i mitt 540kar men det är bara en dominant hane som färgar ut. De övriga hanarna färgar inte ut alls. Samma gäller mina blå rödzebrahanar och mina Saulosihanar. Varje sort har bara en kung. Tror också att han skulle ha tid att sätta den andre hanen på plats även om antalet fiskar var större. Tror inte heller att antalet honor spelar någon roll. Har två Saulosihanar och 6 honor och den dominante hanen hinner gott och väl sätta den underlägsne hanen på plats. Verkar snarare som det är hans favoritsysselsättning istället för att uppvakta honorna.

        MVH Rob
        "Bättre sent än aldrig" []

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Den effekten ni är ute efter tror jag ni uppnår enklare om ni håller dom parvis
          tex 4+4 eller 5+5 då brukar flera hanar färga ut och man får lite olika revir inom samma art.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          Arbetssätt...