Tropheus nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    Tropheus nybörjare

    Hej,

    Har luskat runt lite ang. troffar.
    Det var just afrikanskaciklider som riktigt tog mig in i hobbyn (malawi)
    Nu har jag haft lite olika fisk mellan malawisarna och nästa projekt.
    Så kollade på Tanganyika, tyckte många arter var fina men inte den färgen som malawis. Visste ungefär hur man skötte troffar, stora grupper, samma vatten som malawi och stark genomströmning.

    Så har lite frågor ang. troffar!

    -Räcker ett kar på 325L 130*50*50cm?

    -Hur måna troffar är lagom i ett 325L kar 15-20st alltså 17st?

    -Finns det någon trodde art som jag ska akta mig för (eftersom jag aldrig har haft troffar)

    -Det är lättare att ble av med eventuella yngel än om ens rödzebra skulle yngla stup i ett?

    -Gillar Tropheus spec. black, Pembas färger. Tropheus spec. Är denna svar att få tag på? Köper såfall av en privat odlare...

    -Föredrar en grupp eftersom annars triggar leken ner + att man får inte lika stor grupp av varje troffe art vilket inte är så bra?

    -Inredningen hade jag tänkt skulle bestå av svart juwelbakrund. Filtret ska också vara inbyggt av bakrunden. Innefiltret består av en blåfiltermatta som är ca 50*20*3cm. (ett powerhead bakom som har en kapacitet på ca 550L/T eller ska jag sätta dit ett på 1800L/T tror det blir för mkt?
    Har ju även en Fluval 404 ytterfilter.
    Fin sand på botten, lite grottor för ev. lek.

    Kommer säkert på fler frågor men hoppas att ni kan svara på dessa tillbörja med=)

    Mvh Ola


    -
    ola lindeberg
  • friske
    Användare
    • maj 2002
    • 26

    #2
    Hej Ola,

    Troffar ska inte ha samma vatten som Malawi, men därimot en pH över 7. Desutom krävs mycket gas i vattnet. 17 st går väl bra i ett 325L kar (allt beror på filtrering) - se till att ha många flera hunor än hanor.

    // Thomas
    Med vänliga hälsningar,

    Thomas Rasmussen,
    TeféDiscus.com

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #3
      Här i malmö har vi rätt så hårt vatten. så vattnet ska nog gå bra.

      Filtreringen består ju av ett stort innefilter + ett ytterfilter (Fluval 404)

      Mvh Ola
      ola lindeberg

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        Tja Ola !

        Jag har 18 st riktigt stora(ca 14cm) Tropheus Brichardi "Mpimbwe" i mitt 320 liters och det går utmärkt, fast ett längre kar hade inte skadat.
        Se bara till att du håller botten ren från skit och matavfall och inte åker på en nitritsmäll som jag gjorde.

        Byt ca 40% av vattnet i veckan och ha en väldigt bra filtrering och cirkulation. Jag har 2 st Resun powerheads med filterbehållare på. Behållarna innehåller blå filtermatta och biobollar. De pumpar 1400l/h vardera och det är ett grymt bra drag i dessa pumpar. De finns att köpa på www.maswa.dk och kostar ca 270 kr st.

        Se även till att ha en eller två stora stenar i varje ände på karet så de får något att orientera sig runt. För mkt sten i mindre kar leder ofta till aggression och död samt att det hamnar en massa matrester under stenarna.

        Köp gärna en grupp ungdjur ca 25 st på 4-5 cm och börja med den. du kommer att förlora några under uppväxttiden pga av hierakin och stress. Med tiden blir det en sammansvetsad grupp.

        Detta är bara vad jag skulle ha gjort om jag skulle startat upp med tropheus för första gången, det finns säkert folk som tycker annorlunda.

        Hoppas att du har fått något att stå på.

        MVH
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • peter
          Användare
          • augusti 2002
          • 161

          #5
          hej ola många gånger är en mörk bakgrund inte bra till troffar för att du skall se alla färger som bäst bör det vara ljust, black-varianterna och dubbar är inte lika känsliga på ljuset som de övriga
          peter

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            "Många gånger är en mörk bakgrund inte bra till troffar för att du skall se alla färger som bäst bör det vara ljust, black-varianterna och dubbar är inte lika känsliga på ljuset som de övriga"

            Det har jag aldrig märkt. Ofta är det färgen på bottenmatrialet som avgör hur en fisk färgar(även humörmässigt). Mina tropheusar färgar ut hur bra som helst med svart bakgrund.

            Ciklider gillar ofta mörka bakgrunder för de kan dra sig tillbaka och känna sig trygga när de blir skrämda. Är där en ljus bakgrund upplever jag att de blir mer rädda än när där är en mörk.

            Men somsagt är det mina egna tankar.

            MVH
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Cutekid:

              Har du bilder på ditt akvarium med de där "Resun-pumparna"? Hur stora är de och hur mycket låter dom?

              Kommentar

              • Ola
                Användare
                • augusti 2002
                • 1232

                #8
                Hej!

                Det är ungefär så jag hade tänkt att göra också=)
                Cuteciklid, du har alltså 2400L/T i ett 320L kar? Låter mkt men är ju förmodligen bra, men om jag startar upp men en grupp ungdjur på nära 5 cm så är det kanske lite mkt ström i vattnet? kanske ska köra på cirkpumpen som pumar 5-600L/T till troffarna blir över 6cm sedan byte till 1800L/T.
                Så inte så mkt grottar ska man ha då?
                hur är det med könsskillnaderna? Tycker dom ser ganska exakt lika dana ut (har dock inte studerat dom speciellt noga än).

                Peter, hm... det med färgerna ja, jag har varit orolig kring det. Men det finns ju så många Black varianter Och det är ändå dom som jag gillar mest. en helt svart troffe med ett rött gående band genom kroppen är ju grymnt snyggt! att ha en blå filtermatta i karet som dessutom syns mkt är inte så speciellt snyggt...

                Mvh Ola

                ola lindeberg

                Kommentar

                • Ralph
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 736

                  #9
                  Jag har 15 st (fem hanar) läckra VF "kachese" i ett 225-liters och det går alldeles utmärkt, tack vare ordentlig filtrering och rätt mat kan tänkas. Jag har 1800 + 700 l/h men de är riktade så att de blåser mycket i ytan för att få bra "andning", dessutom tar de ut varandra lite så det är absolut inte för mycket.

                  Jag tror det är viktigt att fiskarna har ett eller ett par områden i akvariet där det är lite lugnare så de kan vila emellanåt.

                  Bakgrund är en mörkblå plasthistoria modell standard men det ser klart bättre ut än det låter! Inredning är några stora kalkstenar och korallgrus, så de färgar ut ordentligt!

                  Håller med tidigare talare ang vattenbyten mm. Viktigt är också att mata försiktigt i början, dels för att göra dem vana maten men också pga nitritfaran.

                  Till er som kanske tycker det låter för litet med 225 liter kan jag säga att de verkar trivas utmärkt. Två lekar än så länge, men inga yngel ännu. De kommer väl!

                  Good luck!

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    #10
                    Tricella: Bilder är på väg. Väntar in löning bara. Pumparna är grymt bra. Ljudnivån är låg. Jag har upplevt att det blir ett bättre tryck med luftslangarna påkopplade så att jag får i mera luft. När man köper pumparna följer det med ett antal olika munstycken och kopplingar samt en 2 delad filterpatron. Man kan välja om man vill dela patronen i 2 delar eller köra med en. Patronerna innehåller först en tunn grön filtermatta och innanför den biobollar. Jag har dock bytt ut biobollarna och den tunna gröna filtermattan i den understa delen av filterpatronen. I den har jag i stället grov blå filtermatta för att få en bra bakteriekultur och den tar den grövsta skiten innan vattnet passerar i biobollarna. Det bidrar även till en bättre genomströmmning i filtret.

                    Jag tycker att de fungerar kanonbra. Mkt prisvärda. Köp dem på www.maswa.dk

                    MVH
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • peter
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 161

                      #11
                      personligen vill jag ha en ljus bakgrund och att det är mycket alger
                      på stenarna så firrarna kan gå och äta mest hela tiden.peter

                      Kommentar

                      • Ola
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 1232

                        #12
                        Hm...

                        imed att man köper gruppen när den bara är runt 4cm så är det ju perfekt att komplitera med snäcklekare?

                        Är det någon som har erfarenhet av gökmalar med troffar? Har hört att leken upphör på troffarna då, Är det så?

                        Mvh Ola
                        ola lindeberg

                        Kommentar

                        • Niklas Olsson
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 1156

                          #13
                          Jag har 8 st gökmalar ihop med mina troffar som blir väldigt stressade vid lek, ibland så att dom slutar leka...har dock fått lek några gånger så att dom skulle sluta leka helt stämmer inte här iaf.
                          De gånger jag fått lek på troffarna har alltid resulterat i troffeyngel men när jag hade gökarna ihop med malawi så hände det då och då att det kom ut några "göksmåttingar".
                          //Niklas

                          www.nofoto.se
                          Nofoto på Facebook
                          ____________________________________

                          Kommentar

                          • Ola
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 1232

                            #14
                            Aha,

                            Blir nog inte några gökmalar då.

                            Men om jag köper en grupp på bara några cm så är det ju omöjligt att se skillnad på könen, menar har man otur så får man ju flest hanar?!
                            Hur gör man då?

                            Mvh Ola
                            ola lindeberg

                            Kommentar

                            • Cutekid
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 3368

                              #15
                              Ofta brukar det bli en ganska bra fördelning. Jag köpte 30 st F1 Tropheus Brichardi "Kabimba" Canary Cheek för ca 1.5 månad sedan och som jag ser nu när de har växt lite så verkar det blivigt en bra fördelning. Just nu är det 3 honor som tuggar.

                              Lycka till
                              Carl

                              Besök petrochromis.com´s forum:

                              http://petrochromis.com/phpbb3/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...