Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sofie
    Användare
    • oktober 2003
    • 68

    Malawi

    Hjälp mina malawisar dör, har ett kar på 450 liter som jag haft i 2,5 år, men från och till dör mina fiskar. Har kollat vatten värdena och dom är bra. Vet inte om det kanske beror på en dominant röd zebra hane, han är visseligen inte så stor men det är mest mina röd zebra honor som stryker med. I karet går... 1+5 röd zebror, 1+1 hongi, 3 venustus, 1+1 lithobates, 1+2 fulleboni, 2 electra. Det är även andra fiskar som dött tex min största venustus (ej fullvuxen) VAD ÄR DEN BÄSTA INREDNINGEN FÖR ATT FISKARNA SKA TRIVAS BRA?????
    Sofie
    450 L Malawi:
    Labeotropheus Trewavasae
    Metriaclima Esterae
    Tropheops sp chilumba
    Aulonicars Röd rubin
    Melanochromis Johannii

    540 L
    C Frontosor Blue Mpimbwe

    30 L
    Endlers Guppy
    och lite malar.
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Jag tror inte att det beror på inredningen. Hur ofta byter du vatten? Vad använder du för pump och filter? Rör sig vattenyten ordentligt så att syre dras ner? Hur dör fiskarna? Blir de ihjälslagna eller dör de av sig själva?

    Saludos,
    Zaphi
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Sven W
      Användare
      • oktober 2003
      • 157

      #3
      Håller med om att det troligen inte är inredningen som är huvudorsaken. Vad gäller inredningen är det väl viktigast att den erbjuder gömställen ditt jagade fiskar har en chans att ta sin tillflykt. Stenrösen är standardlösningen.
      /Sven

      Kommentar

      • sofie
        Användare
        • oktober 2003
        • 68

        #4
        Byter nu vatten var annan vecka, täkte börja ta varje vecka i stället och se om jag får något resultat. Pumpstyrkan där i är mer än vad som behövs. Tack för svaren...
        Sofie
        450 L Malawi:
        Labeotropheus Trewavasae
        Metriaclima Esterae
        Tropheops sp chilumba
        Aulonicars Röd rubin
        Melanochromis Johannii

        540 L
        C Frontosor Blue Mpimbwe

        30 L
        Endlers Guppy
        och lite malar.

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Jag anser att vattenflödet pumpen skapar bör vara på MINST tre gånger akvariets volym i timmen, men gärna fem. Alltså mellan 1350 - 2250 liter / timma i din balja.

          Börja byt varje vecka, det lönar sig och om du försöker modifiera dina slangar med snabbkopplingar och ett böjt rör etc så du slipper hålla slanagen så går det mycket lättare och risken att du "tröttnar" och börja slarva blir inte lika stor.

          Saludos,
          Zaphi
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          Arbetssätt...