Färgvarianter av T. kiriza?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    Färgvarianter av T. kiriza?

    Hej!

    Jag har en liten fråga angående färg på Tropheus sp. 'black' kiriza. Jag har alltid trott att kiriza ska vara svart med ett brett gult band. När jag var på Maswa i Köpenhamn hade Jan en grupp troffar som var svarta men ett brett mörkorange-färgat band. Nu har jag själv en grupp på 14st ungdjur som är allt ifrån gula till orange i bandet. Rör det sej om olika färgvarianter, eller är variationen så pass stor inom den befintliga populatonen?

    Mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    #2
    Det framgick kanske inte i det förra inlägget, men den gruppen som Jan hade skulle enligt honom själv vara kiriza. Jag har både Ikola och bemba sedan tidigare, och denna kiriza jag nu skaffat ser nästan ut som ett mellanting...

    Mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

    Kommentar

    • peter
      Användare
      • augusti 2002
      • 161

      #3
      det är nog kiriza du köpt en del hanar har orange färg på bandet peter

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Gammal tråd men intressant ämne...

        Jag har funderat ganska mycket på just detta på senare tid då jag fastnat för just kiriza.
        Vissa odlade grupper har ju väldigt orange färgade hanar medan dammodlade oftast inte har det, deras hanar har endast en svag orange ton i bandet vad jag kunnat se.

        Sen har det ju kommit en gul kiriza nu med som enligt Brichard härstammar från några vildfångade exemplar som han odlat på i sina dammar... det kommer ju onekligen upp ganska många diskussioner om detta på div forum.

        Om det finns någon med info om hur det ligger till med just detta vore det ju kul att få veta.

        Hur ser vildfångade hanar av kiriza ut, har dom gula eller orangea band?

        Skål och glad midsommar.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • ciklidjorgen
          Användare
          • september 2006
          • 32

          #5
          kiriza

          Ursprungligen postat av Björn
          Det framgick kanske inte i det förra inlägget, men den gruppen som Jan hade skulle enligt honom själv vara kiriza. Jag har både Ikola och bemba sedan tidigare, och denna kiriza jag nu skaffat ser nästan ut som ett mellanting...
          Mvh
          Björn
          hej det är hanarna som får orange band honorna förblir gula så jag hoppas du inte har för många med orange band då blir det sned fördelning det går att se relativt tidigt mvh ciklidjorgen
          allt jag säger är min egen åsikt jag har mer än 35 års erfarnhet att hålla malawi o tanganyika så jag har haft det mesta till 85% VF

          Kommentar

          • ciklidjorgen
            Användare
            • september 2006
            • 32

            #6
            kiriza

            Ursprungligen postat av deelay
            Gammal tråd men intressant ämne...

            Jag har funderat ganska mycket på just detta på senare tid då jag fastnat för just kiriza.
            Vissa odlade grupper har ju väldigt orange färgade hanar medan dammodlade oftast inte har det, deras hanar har endast en svag orange ton i bandet vad jag kunnat se.

            Sen har det ju kommit en gul kiriza nu med som enligt Brichard härstammar från några vildfångade exemplar som han odlat på i sina dammar... det kommer ju onekligen upp ganska många diskussioner om detta på div forum.

            Om det finns någon med info om hur det ligger till med just detta vore det ju kul att få veta.

            Hur ser vildfångade hanar av kiriza ut, har dom gula eller orangea band?

            Skål och glad midsommar.
            hej VF kiriza hanar har orange band mvh ciklidjorgen
            allt jag säger är min egen åsikt jag har mer än 35 års erfarnhet att hålla malawi o tanganyika så jag har haft det mesta till 85% VF

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Honor från en stam med hanar med en djupare orange färg tenderar att få band åt det oranga hållet också med tiden (har jag märkt).Dessa bör ej ges krubb med Astaxanthin i,så till vida att man inte vill HA orangebandade honor.

              Vet inte hur allvarligt man ska ta "snacket från sjön", men en variant jag hört är att Kiriza fångas (fångades?) på en ganska lång kuststräcka där det åt ena hållet finns en hel del hanar med oranga band medans åt motsatta hållet de med genomgående gula band. En annan variant är att det går en orange hane på 100 gula,i sjön.

              Skål!
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • ciklidjorgen
                Användare
                • september 2006
                • 32

                #8
                Ursprungligen postat av ozric
                Honor från en stam med hanar med en djupare orange färg tenderar att få band åt det oranga hållet också med tiden (har jag märkt).Dessa bör ej ges krubb med Astaxanthin i,så till vida att man inte vill HA orangebandade honor.

                Vet inte hur allvarligt man ska ta "snacket från sjön", men en variant jag hört är att Kiriza fångas (fångades?) på en ganska lång kuststräcka där det åt ena hållet finns en hel del hanar med oranga band medans åt motsatta hållet de med genomgående gula band. En annan variant är att det går en orange hane på 100 gula,i sjön.

                Skål!
                helt rätt ingen Astaxanthin till kiriza men i för sig matar jag aldrig någon troffe med Astaxanthin mvh ciklidjorgen
                allt jag säger är min egen åsikt jag har mer än 35 års erfarnhet att hålla malawi o tanganyika så jag har haft det mesta till 85% VF

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Ursprungligen postat av ciklidjorgen
                  helt rätt ingen Astaxanthin till kiriza men i för sig matar jag aldrig någon troffe med Astaxanthin mvh ciklidjorgen
                  I princip allt foder på marknaden idag innehåller astaxanthin i väldigt små mängder eftersom det utgör en viktig del i kosten.
                  Ni menar inga "överdrivna mängder" som tex för att förstärka färgerna på ett onaturligt sätt?

                  Skulle en fisk alldrig få något som stimulerar pigmentet på något sätt så skulle den nog bli ganska blek skulle jag tro...

                  Tom ett basfoder som tex Tropicals Supervit innehåller astaxanthin i små mängder.
                  TROPICAL jest jednym z najbardziej zaawansowanych producentów w branży zoologicznej, linie produkcyjne firmy należą do najlepszych na świecie. Od ponad 45 lat z pasją wytwarzamy produkty najwyższej jakości, które dostępne są już w ponad 80 krajach.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • ciklidjorgen
                    Användare
                    • september 2006
                    • 32

                    #10
                    Ursprungligen postat av deelay
                    I princip allt foder på marknaden idag innehåller astaxanthin i väldigt små mängder eftersom det utgör en viktig del i kosten.
                    Ni menar inga "överdrivna mängder" som tex för att förstärka färgerna på ett onaturligt sätt?

                    Skulle en fisk alldrig få något som stimulerar pigmentet på något sätt så skulle den nog bli ganska blek skulle jag tro...

                    Tom ett basfoder som tex Tropicals Supervit innehåller astaxanthin i små mängder.
                    http://www.tropical.com.pl/supervit,d58,0,en.html
                    hej jag matar mina troffar med räkmix räkor gröna ärtor multivitatmin samt gelatin så ingen astaxanthin samt spirulinaflingor mvh ciklidjorgen
                    allt jag säger är min egen åsikt jag har mer än 35 års erfarnhet att hålla malawi o tanganyika så jag har haft det mesta till 85% VF

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #11
                      Jag märkte stor skillnad om de gavs Aquatic Nature Excel.
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Ursprungligen postat av ciklidjorgen
                        hej jag matar mina troffar med räkmix räkor gröna ärtor multivitatmin samt gelatin så ingen astaxanthin samt spirulinaflingor mvh ciklidjorgen

                        Gissa varför Räkan blir röd när den kokas, jag gissar på att dom du använder är röda i skalet? =)
                        __________________________________________________ _______________
                        Citat från http://www.jehmco.com/html/powders__..._plankton.html

                        "Natural forms of astaxanthin are found in crustaceans such as Krill, Plankton and Shrimp"

                        __________________________________________________ ______________
                        Citat från http://www.gfa.se/Skaldjurspigmentering.htm

                        "Färgen hos skaldjur är först och främst beroende på närvaron av pigment som kallas karotenoider Dessa finns i både kött och skal. Det vanligaste pigmentet är astaxanthin, som är helt rött. Detta pigment ger laxen dess röda färg eftersom pigmentet inlagras i laxköttet. När pigmentet kombineras ihop med olika proteiner så kan det bilda olika färger. Vissa kombinationer kan ge upphov till blå färger så att skalet blir blått. Andra proteiner kan kombineras med astaxanthin och bilda gröna färger i skaldjurens rom och ägg"
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          Ursprungligen postat av ozric
                          Jag märkte stor skillnad om de gavs Aquatic Nature Excel.
                          ist för?
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #14
                            Ursprungligen postat av ozric
                            Vet inte hur allvarligt man ska ta "snacket från sjön", men en variant jag hört är att Kiriza fångas (fångades?) på en ganska lång kuststräcka där det åt ena hållet finns en hel del hanar med oranga band medans åt motsatta hållet de med genomgående gula band.
                            Just detta har jag också hört av en som varit där.

                            Kommentar

                            • ciklidjorgen
                              Användare
                              • september 2006
                              • 32

                              #15
                              kiriza

                              Ursprungligen postat av deelay
                              Gissa varför Räkan blir röd när den kokas, jag gissar på att dom du använder är röda i skalet? =)
                              __________________________________________________ _______________
                              Citat från http://www.jehmco.com/html/powders__..._plankton.html

                              "Natural forms of astaxanthin are found in crustaceans such as Krill, Plankton and Shrimp"

                              __________________________________________________ ______________
                              Citat från http://www.gfa.se/Skaldjurspigmentering.htm

                              "Färgen hos skaldjur är först och främst beroende på närvaron av pigment som kallas karotenoider Dessa finns i både kött och skal. Det vanligaste pigmentet är astaxanthin, som är helt rött. Detta pigment ger laxen dess röda färg eftersom pigmentet inlagras i laxköttet. När pigmentet kombineras ihop med olika proteiner så kan det bilda olika färger. Vissa kombinationer kan ge upphov till blå färger så att skalet blir blått. Andra proteiner kan kombineras med astaxanthin och bilda gröna färger i skaldjurens rom och ägg"
                              både jag o nej för det mesta använder jag vita tigerräkor när dom säljer dom billigt (kort datum)men 1 par gånger om året använder jag vanliga räkor mvh ciklidjorgen
                              allt jag säger är min egen åsikt jag har mer än 35 års erfarnhet att hålla malawi o tanganyika så jag har haft det mesta till 85% VF

                              Kommentar

                              Arbetssätt...