ocellatus+mini compressiceps

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenneth
    Användare
    • april 2002
    • 277

    #16
    Det är klart att du kan stoppa i vilken fisk som helst i ditt 60-liters kar. Däremot är det en rejält stor chans att occelatus spöar alla eftersom de är väldigt rivirhävdande och extremt ettriga. Jag tycker inte du ska ha några permanenta kamrater till dina occelatus. Om du har frontosayngel där så får du räkna med att occelatus kanske tröttnar på deras närvaro och slår ihjäl dem. När du planerar ett akvarium måste du tänka på att fisken fortfarande är inprogrammerad att tänka som den tänker om den simmade i Tanganyikasjön med dess stora vattenyta. Så om du stoppar i några Sumbu i ditt 60 liters kar som är låt oss säga 60-80 cm långt så tycker occelatus naturligtvis att de inkräktar på deras revir och försöker jaga bort dem utanför revirgränsen. Om tex deras revirgräns normalt sträcker sig 150 cm från snäckorna så försöker de jaga bort Sumbu 150 cm från snäckorna. När detta inte lyckas så tror naturligtvis occelatus att Sumbu inte fattar att de inte är välkomna och tar i lite hårdare och så håller det på så och till slut har du en DÖD Sumbu. Hoppas du nu fattar varför du inte kan hålla flera revirhävdande arter tillsammans i ett litet akvarie.

    Möjligtvis fungerar det om du från början har yngel av occelatus och Sumbu i samma burk. Då ersätts en del av instinkten av det inlärda beteendet "han har varit här så länge jag kan minnas" och då är det ok. Denna inlärning kan dock lätt rubbas när fisken blir könsmogen och bildar par.

    En liten parantes: Jag har själv ett par av N. boulengeri i en 90-litersburk. Dit brukar jag släppa ner ca 2 cm långa C. leptosomayngel och det fungerar bra. Jag tror dock det beror på att boulengeri-paret inte trivs i det lilla akvariet. De är ganska håglösa till skillnad på mitt andra boulengeripar som simmar i mitt 1200-liters kar. Där far hanen runt som en furie och visar mina O. ventralis var skåpet ska stå.

    MVH
    /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
    MVH
    /Kenneth Johansson,

    ordförande
    Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
    Ansvarig för Ciklidstämman 2007

    Kommentar

    • Crenicichlan
      Användare
      • april 2002
      • 91

      #17
      Jaja jag har förstått att man inte kan ha några andra fiskar i 60l karet men kan man ha dessa två i ett 170l.

      Med ciklid älskande hälsningar: Matte
      Med ciklid älskande hälsningar: Matte

      Kommentar

      • Kenneth
        Användare
        • april 2002
        • 277

        #18
        Jo, det är möjligt. Jag läste att Sumbu lever solitärt och endast bildar par under parningsperioden. Detta kan vara någonting att tänka på. En ensam fisk har oftast svårare att hävda sig än ett stim. Jag tycker att du ska komplettera med ett par Julidochromis för att inte Sumbu ska bli de enda hackkycklingarna. Jag har själv 4 st A. compressiceps "Shell" i mitt 540 liters och de har tagit varsin del av akvariet och är märkbart trängda både av N. buescheri och N. leleupi. Däremot är de roliga att titta på. När en motståndare försöker bita formar de kroppen som en halvmåne så att alla fjällen sticker rakt ut. De flyter bara onkring och väntar på att den andra fisken ska tröttna.

        citat:
        Jaja jag har förstått att man inte kan ha några andra fiskar i 60l karet men kan man ha dessa två i ett 170l.

        Med ciklid älskande hälsningar: Matte
        MVH
        /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
        MVH
        /Kenneth Johansson,

        ordförande
        Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
        Ansvarig för Ciklidstämman 2007

        Kommentar

        • Crenicichlan
          Användare
          • april 2002
          • 91

          #19
          Shellen som du har är samma som sumbun. tror du att man kan ha någon annan ciklid en jullar jag är inte speciellt sugen på jullar kan man inte ha N buescheri eller nåt. Eller kanske N. Toae

          Med ciklid älskande hälsningar: Matte
          Med ciklid älskande hälsningar: Matte

          Kommentar

          Arbetssätt...