Hur lösa??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ted
    Användare
    • november 2003
    • 157

    #16
    Jag hade ett par Daffodil i ett 240liters akvarium och fick problem med alger jag stoppade i 2 ancistrus men när daffodilena lekte spöade de ***** ur malarna så det vill jag inte rekomendera..

    sen får det ju gärna vara biotopriktigt som Lucipher säger det ser bäst ut enligt mig..

    jag tvättade bort algerna lite grovt med en borste sedan hade jag akvariumet tänt färre timmar om dagen, matade sparsamt och skötte vattenbytena det funkade för mig algerna försvann/kom inte tillbaka i samma skala. Självklart fanns alltid lite alger men det är ju bara snyggt för det finns det ju i sjön oxå..
    /Ted
    750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

    Kommentar

    • Ted
      Användare
      • november 2003
      • 157

      #17
      Jag hade ett par Daffodil i ett 240liters akvarium och fick problem med alger jag stoppade i 2 ancistrus men när daffodilena lekte spöade de ***** ur malarna så det vill jag inte rekomendera..

      sen får det ju gärna vara biotopriktigt som Lucipher säger det ser bäst ut enligt mig..

      jag tvättade bort algerna lite grovt med en borste sedan hade jag akvariumet tänt färre timmar om dagen, matade sparsamt och skötte vattenbytena det funkade för mig algerna försvann/kom inte tillbaka i samma skala. Självklart fanns alltid lite alger men det är ju bara snyggt för det finns det ju i sjön oxå..
      /Ted
      750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

      Kommentar

      • klassisk ära
        Användare
        • juli 2003
        • 139

        #18
        "Så min fråga är hur man ska lösa algproblemen om karet ska vara biotopriktigt??"

        Enligt uppgift finns det fortfarande alger i Tanganyika-sjön.

        Mikael

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #19
          Du kan inte skaffa hästnosar? De är extremt duktiga alg-ätare och skulle nog klara sig ett tag mot daffodilerna. Jag vet inte om daffodilerna till slut kommer att spöa skiten ur hästnosarna men det är nog det bästa jag kunnat komma på som äter alger.

          Annars så finns det väl alltid någon som vill skänka bort en halvsur tropheus-hanne som dödat sin grupp, den borde nog klara sig gentemot daffodilerna ett bra tag.

          Då får du ju lite biotopriktigt med en troffe som har sitt födosöksrevir, det enda som inte är biotopriktigt är att hannen inte kommer ha någon hona att leka med.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #20
            klassisk ära =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • maswa
              Användare
              • juni 2003
              • 52

              #21
              du kan visst ha troffar i ett 275L köp 8-10 st mindre så går det hur bra som helst. det är en väldig överdrift att troffarna ska ha jätte kar. PROVA Tropheus duboisi "maswa" dom klarar sig bra i mindre grupper.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                citat:Enligt uppgift finns det fortfarande alger i Tanganyika-sjön.
                Hm...hur många arter finns det inte i Tanganyika-sjön som håller algfloran i schack?...hur många finns det i Luciphers akvarium?

                Tror du tappade tråden där...

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #23
                  Tricella jag tror han menar att med en algätare i akvariet så brukar det bli ganska rent från alger medans det fortfarande syns alger i sjön även om det finns fisk som äter alger där.
                  Frågan är om han vill ha fiskar från samma ställe eller efterskapa en bit naturlig yta.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #24
                    Jag förstår...men även om man har Ancistrus så blir det inte rent från alger...de "sparar" en del beroende på hur mycket räkmix de kommer åt...*S* Om man nu matar med det vill säga...

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #25
                      realtids läsning =)
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Mattias Andersson
                        Användare
                        • september 2003
                        • 788

                        #26
                        Hästnosar skulle ju kunna vara en lösning, men klarar dom verkligen av daffodilerna??

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #27
                          Deelay:

                          Sicken klur-i-klur-man du verkar vara...orden du skriver ner tillhör troligtvis en speciell klubb som jag inte har medlemskap i...inte alltid lätt att tyda vad som menas.

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #28
                            Hehe hur ska jag tolka det ?=)
                            Hoppas det va någorlunda vänligt menat^^

                            Kollade i min burk och precis som du sa så finns det ju alger i dom små hålorna på stenarna,det ser så naturligt ut att jag inte ens tänkt på att det är alger där =)
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #29
                              deelay:

                              Jag är väl alltid vänlig?

                              Det var absolut inget illa menat, men jag är intresserad av att förstå vad andra medlemmar skriver...annars blir det lite konstigt för mig att följa trådarna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...