Hur lösa??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    Användare
    • september 2003
    • 788

    Hur lösa??

    Har precis startat upp ett 275 liters med Daffodiler, I karet finns det många grottor gjorda av kalksten men inga växter, så det kan ju bli problem med alger eftersom fiskarna inte äter sådant.

    Så min fråga är hur man ska lösa algproblemen om karet ska vara biotopriktigt??
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    ha en alg magnet och dra med då och då ?

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Om du inte menar på rutorna utan på stenar och övrig inredning så är nog det bästa att skaffa några algätare, och då vore Ancistrus att föredra. Se till att de håller en storlek på 3-4cm då de i denna storlek är mest effektiva.

      Kommentar

      • Mattias Andersson
        Användare
        • september 2003
        • 788

        #4
        citat: Har precis startat upp ett 275 liters med Daffodiler, I karet finns det många grottor gjorda av kalksten men inga växter, så det kan ju bli problem med alger eftersom fiskarna inte äter sådant.

        Så min fråga är hur man ska lösa algproblemen om karet ska vara biotopriktigt??
        citat:Om du inte menar på rutorna utan på stenar och övrig inredning så är nog det bästa att skaffa några algätare, och då vore Ancistrus att föredra. Se till att de håller en storlek på 3-4cm då de i denna storlek är mest effektiva.
        Som sagt var så skull de ju vara biotpriktigt, finns det inget algätande från Afrika som passar med Daffodiler??

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          Bara en lite varning om alg-magneter. Jag har själv repat två av mina akvarium på grund av att det ibland fastnar sand/gruskorn på lagmagneterna och när man då drar magneten längs rutan s får man en äckligt ful repa i det. Använd istället rakblad eller motsvarande, det fungerar mycket bättre.

          Kläm gärna ner någon ancistrus, men som vanligt så äter de ju självklart inte alla alger på framrutan bara för att jäklas .

          hoppas allt går bra me dina daffodil
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Mattias Andersson
            Användare
            • september 2003
            • 788

            #6
            Sen när är Ancistrusar afrikanska???

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Ursäkta mig Lucipher, inget att bli uppjagad över.

              Ancistrus är givetvis inte afrikansk...men de är bäst på att äta alger. Någon annan sort som biotopriktigt stämmer in på Daffodil vet jag inte...så där får du söka vidare om du prompt nu måste ha en afrikan.

              Kommentar

              • Mattias Andersson
                Användare
                • september 2003
                • 788

                #8
                Tricellaet är nog jag som ska be om ursäkt, blir bara lite irriterad över att precis alla som svarar, säger ancistrus.

                Finns det någon annan firre som kan tänkas äta alger som kan gå i samma 275 liters kar som daffodil???

                Har blivit rekkomenderad Troffar, men tycker dessa verkar behöva lite välstor plats, dom ska väl vara minst 10 st???

                10 Troffar + 8 Daffodiler + 2 synodontis blir väl lite för mycket i 275 liter??

                Hur undviker dom som har tanganyika kar algproblem???

                Kommentar

                • Kjell K
                  Användare
                  • april 2002
                  • 128

                  #9
                  Förutom ancistrus (och möjligen vissa andra L-malar) är det nog inte så många algätande fiskar som klarar sig tillsammans med Daffodilerna...
                  Men man kan ju klara sig utan algätare också. Här är lite tips (som du säker känner till :-)
                  Undvik för allt i världen att infallande ljus direkt träffar akvariet! Detta gör en dramatisk skillnad för algtillväxten.
                  Lysrampen står på för att man skall se fisken och för att eventuella växter skall trivas. Om du inte tänker ha några växter så ska du hålla ned belysningen till ett minimum. När ingen ser akvariet finns det alltså ingen anledning att ljuset är påslaget. Fisken trivs lika bra i enbart dagsljus. Du sparar dessutom några kronor el.
                  Byt rejält med vatten varje vecka för att hålla ned andelen tillväxtbefrämjande ämnen i vattnet.
                  Det finns antialg-medel att köpa i akvariehandeln. Jag använder dem inte men har sett att de kan vara mycket effektiva. Upp till dig om du vill använda den typen av kemikalier.
                  Du får nog acceptera att emellanåt plocka upp kalkstenen för rengöring. Om du har tillgång till en högtrycksvätt så fungerar det bra mycket bättre än rengöring med borste och det tar längre tid innan algerna växer igen.
                  Att rengöra kalken genom att lägga den i ett klorbad funkar ännu bättre, men det är jag personligen mycket tveksam till.
                  Jag tycker mig ha märkt att den salt/bikarbonat-tillsats till vattnet som är vanlig i Malawi- o Tanganyika-kar bromsar algtillväxten lite, men det har jag inga belägg för.
                  Du kommer att få gno på rutorna en del. Använd en fräsch isskrapa i plast så slipper du repor.

                  Kommentar

                  • Vannar
                    Användare
                    • april 2002
                    • 339

                    #10
                    Om det ska vara biotopriktigt ska det ju vara alger på stenarna, se bara på sedimentfria klippor och stenar i tanganyikasjön, det är ju en tjock algmatta. Personligen har jag inga malar i mitt 375 med malawiciklider och dom stormtrivs i algmattan, som ju inte blir allt för tjock eftersom att mbunasarna plocj´kar av den lite då och då.

                    Eller skaffa Någon Tropheus dom håller garanterat nere algmattan.
                    / Jonas Vannar

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 3368

                      #11
                      Tja !

                      Kör ej troffar i ett 275 liters. Jag har ett gäng biffar i ett 325 liters och det känns väldigt litet. Skall flytta dem till 375:an snart.

                      Lycka till

                      MVH
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • Bilbo
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 1159

                        #12
                        Jag har precis för mig att Ad Konings visade bilder på en helt algätande synodontis från Tanganyikasjön på förra ciklidstämman, är det någon mer än jag som känner igen detta?
                        // Magnus Arvidsson

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #13
                          Jo det kommer jag också ihåg att han nämnde, men vad de hette minns jag inte.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Bilbo
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 1159

                            #14
                            Finns det någon person som kan maila den gode Ad och fråga, jag är nämligen oxå intresserad av att veta, däremot saknas hans mailadress i min adressbok
                            // Magnus Arvidsson

                            Kommentar

                            • Mattias Andersson
                              Användare
                              • september 2003
                              • 788

                              #15
                              Nån som vet vad den där algätande synodontisen heter o vart man kan få tag på den??

                              Kommentar

                              Arbetssätt...