Malawi-nybörjare ev. på G , vill ha hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juanito
    Användare
    • maj 2002
    • 180

    #16
    Jag har bara haft problem med kalk och inte höjer den ph nämnvärt heller.

    Iofs har jag kalk sand blandat med annan vanligs sand och inte kalk sten inte.

    Nämnas kan ju att jag har ingen aning om vattnet buffert förmåga eller dyl.

    Daffodill som jag har som e kusin med sessorna så gräver LITE där dom har sina ungar att växa upp men annars inte.
    juanito

    Kommentar

    • Mattias Andersson
      Användare
      • september 2003
      • 788

      #17
      Har precis varit o hämtat 8 st daffodiler

      Kommentar

      • antonlan
        Användare
        • augusti 2002
        • 57

        #18
        Hej!
        Mitt tips är att du skaffar rödzebor (den snygga orangea du vet). Skaffa 1-3 hanar och 4-7 honor. Ha sedan dessa tillsammans med någon mer mbuna art. Trewavasae kanske...

        Jag kan verkligen rekomendera rödzebrorna. Det är den enklaste malawicikliden jag haft men trots att den är lätt att ha att göra med betyder inte det att den är tråkig. De är agressiva t.om. för att vara mbuna. Hanarna gräver och är ibland revrrhävdande som f*n.
        Om jag skulle fått möjligheten att starta om min "malawi kariär" skulle rödzebror absolut finnas i mitt första akvarium.

        En sak du bör tänka på är att många av de ciklider du bilder på zoopet är fiskar som är ganska ovanliga i handeln, alltså svåra att få tag på.
        Lycka till med akvariet/Anton

        Kommentar

        • Mats Bruér
          Användare
          • maj 2003
          • 47

          #19
          Tack för all hjälp, blir nog "rödzebror 2 + någon annan art.
          Mats Bruér
          www.discusklubben.dk
          720 l diskus
          540 l diskus

          Kommentar

          • Sven W
            Användare
            • oktober 2003
            • 157

            #20
            För egen del håller jag på att gå i motsatt riktning. Har just gjort mig av med mina Malawi:s och håller på att göra iordning ett 240l för att kunna ha sydamerikaner och då i första hand diskus.

            Jag gillade mina Malawi:s men i längden blev de i mitt tycke ganska enahanda, men det är ju en smakfråga. Roligast var faktiskt att de såg skillnad på personer. När jag var i närheten blev de mycket upphetsade, i synnerhet kvällstid. Min fru fick också en dmäpat positiv reaktion. Barnen brydde de sig inte om och när vi fick gäster gömde de sig till att börja med.

            Du pratade också om arter som gömmer sig i grottor. Jag har haft ansistrus malar i samma akvarium och de såg man bara någon gång i bland. Nu när jag tillfälligtvis inte har några ciklider i akvariet är de mycket aktivare. Det har också skiljt sig ganska mycket hur ofta cikliderna gömt sig. Ängsligast var mina C. Afra.

            /Sven
            /Sven

            Kommentar

            • walle_1
              Användare
              • februari 2003
              • 708

              #21
              Skaffa gäddor om du ska ha sydamerika. Crenicichla proteus kan jag rekommendera, skitrolig firre som aldrig blir rädd, matvägrar eller nåt. Hon blir alltdi lika sprallig när jag kommer in i rummet, just nu har jag skaffat en till i hopp om att det är en hane.


              MVH Martin

              http://m1.271.telia.com/~u27102612/

              Kommentar

              • Sven W
                Användare
                • oktober 2003
                • 157

                #22
                Tack för tipset Martin, men jag har velat ha diskus i säkert 25 år nu har bestämt mig för att äntligen göra slag i saken. Det som gjorde att det vägde över och blev Malawi senast var nog till stor del för att det var enklare eftersom vi kan köra det direkt på kranvatten här.

                Nu skall jag sluta innan vi avviker alltför mycket från ämnet.

                /Sven
                /Sven

                Kommentar

                Arbetssätt...