Tropheus, hur många ska man ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juanito
    Användare
    • maj 2002
    • 180

    #16
    Tja 30 är ju fint och trevlig men jag har haft 4 Tropheus sp red moliro förut moorii moliro. Ursprungligen var de 9 men 1 dog i att jag var lit oförsiktig med en liten cirkulations pump. Resten tror jag blev förgiftade med min räkmix en frontosa rök med också.

    Sen dess har jag haft fyra Tropheusar som mår jätte fint i mitt ~650.
    De är i storleken 4-5.5 cm Den senaste tiden började de bli lite sturska mot varandra men inget något de mådde dåligt av.

    I måndags utökade jag med 18 st Tropheus sp black pemba.Utan att helt möblera om. Den kraftigaste moliros revir blev jag tvungen att möblera om, 1/4 del av akvariet. Pemborna håller änu på att stadga sig.

    Ska du har frontosor så kan det löna sig att ta ungdjur. En del här på ciklis.se hävdar att frontosorna äter upp troffarna. Och det kan stämma men samtidigt är det en av de mest snälla ciklider jag sett. Men nån sa har att har dom väl fått smaka fisk så kan nog troffana vara riktiga munsbitar. Så ta inte vildfångad eller stora som inte sett midre fiskar tidigare.

    Jag gav bort mina frontosor till en som blit av med alla sina utom en i hopp om att få yngel. Så mitt nuvarande kar ser ut så här 4 Tropheus moliro, 18 Tropheus pemba, 10 + yngel N. Daffodill, 3 N. Lelupi + sugmalar och en tuggande (äntligen) redcheek hona (malawi) + 2 hanar.
    juanito

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #17
      Jag tror att det största problemet med kombinationen Frontosa/Tropheus är att Frontosan magrar bort. Jag har haft problem med att hålla ett flertal snäckskalslekare med Tropheus för den amledningen. Jag har även råkat ut för detta med kombinationen Julidochromis/Tropheus och Chalinochromis brichard/Tropheus. Det tar sin tid men efter 8-10 månader så ser man att "köttätaren" i sammanhanget får kraftigt insjunken buk.

      Frontosan är en rovfisk som oftast tar sitt byte på morgonen innan bytet har vaknat. Det är nog ganska tänkbart att den i det vilda enbart tar ett byte var annan till var tredje dag vilket är brukligt för rovfiskar. Tropheus är en fisk som betar alger hela tiden praktiskt taget utan avbrott. Även om cichlider ofta är väldigt anpassningsabara så är det där en ganska knivig utfodringskombination.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • peter
        Användare
        • augusti 2002
        • 161

        #18
        jag har också erfarenhet av att gammla dubbehanan blir tokiga och tar död på alla honorna jag har satt som regel att byta ut hanen mot en ny
        med max 2 års mellan rum eller när jag hittar en riktigt fin.sedan dess har jag inte haft några problem + att man förnyar stammen med jämna mellan rum.peter

        Kommentar

        • macson
          Användare
          • april 2003
          • 133

          #19
          ´hejsan!
          jag funderar faktiskt då frontosa och troffar, då mina frontosor alltid varit minst i det kar jag har dem i nu. dem har inte fått smak på fiskött =).

          markus

          Kommentar

          Arbetssätt...